Grafisch probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alexander1992

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 mei 2010
Hallo allemaal,

Vorige zomer heb ik bij alternate een nieuwe PC gekocht (die ik wel zelf heb gebouwd). Allereerst hier een lijstje met de belangrijkste onderdelen:

Videokaart XFX 4870X2
Windows vista 64 bit (heb nu windows 7 64 bit)
processor: intel i7 920
voeding: Cooler master realpower M 850W
behuizing: CM690
moederbord: Gigabyte GA-EX58-UD5
harddisks: 2x WD 640 GB black caviar
geheugen: DDR3 OCZ platinum 1600 3x2GB

Nu heb ik al vanaf het begin het probleem dat met de wat zwaardere games maar ook benchmarks na een tijdje (verschilt van een paar seconde tot een paar minuten) mijn computer compleet vastloopt. Het beeld blijft dan ' hangen' en het enigste wat ik dan nog kan doen is de computer handmatig resetten. Het gekke is dat ook de ene keer als ik een spel wil opstarten (maakt niet uit welk spel) ik een zwart beeld krijg met witte blokken, en de andere keer dit totaal niet voorkomt.

Ikzelf heb het vermoeden dat dit misschien aan mijn videokaart ligt (kan het natuurlijk ook fout hebben ;) ), aangezien het probleem van het vastlopen steeds komt opduiken als de ventilator van mijn videokaart steeds harder begint te blazen. Ik heb zelf al contact opgenomen met de telefoondienst van Alternate, maar die weten ook niet wat het zou kunnen zijn. Als ik het door hun wil laten onderzoeken moet ik al mijn computer onderdelen los(!) inleveren.

Ook heb ik zelf al meerdere dingen geprobeerd:

Drivers updaten, opnieuw installeren enz.
BIOS update naar nieuwste versie.
Complete herinstallatie van mijn PC en windows.

Vanwege deze reden wil ik eerst vragen of jullie nog tips of ideeën hebben wat het zou kunnen zijn, of wat ik zou kunnen proberen.

Alvast bedankt voor de hulp en moeite!

Groeten van,

Alexander

Laatst bewerkt:
Die zwarte blokken lijken artifacts te zijn. In dat geval betekend dat je videokaart waarschijnlijk kaduuk is. Welke games speel je vooral? Want als je het probleem alleen bij Battlefield Bad Company 2 hebt, dan kan je er helaas weinig aan doen. Dat spel bugged hem nu eenmaal (heb ik ook met mijn HD5870). Probeer eens furmark te draaien en kijk eens wat er gebeurd. Als je videokaart crashed, mag je er vanuit gaan dat die kapot is en mag je hem opsturen. Wat je eventueel ook nog kan proberen is andere drivers uittesten. Dus oudere drivers. Soms wil dat ook nog wel eens helpen. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt.

Allereerst bedankt voor je snelle reactie!

Om te beginnen even wat spellen waarmee ik onder andere problemen ervaar: Dragon Age, Mass Effect, Far Cry 2, Overlord 2, Bioshock en Drakensang.

Ik heb op je advies Furmark gedownload en gedraaid. De eerste keer draaide ik hem op 1920x1080 zonder AA. Hierbij liep de PC niet vast. Daarna heb ik het nog eens geprobeerd met 8xAA, en na een tijdje liep inderdaad de PC compleet vast (eerst begonnen er zwarte blokken op de draaiende uhh..donut te verschijnen). Na een restart van m'n PC heb ik nogmaals een paar keer 8xAA gedraaid, maar gek genoeg leverde dit nu helemaal geen problemen op.

Drivers heb ik inderdaad al een paar keer opnieuw geinstalleerd, ook oudere versies. Maar dit hielp ook niet.

Zou ik nog iets anders kunnen proberen?

Alvast bedankt!

Update

Hallo, hierbij even een update.

Na wat speurwerk op internet kwam ik een tip tegen om eens in de Catalyst Control Center van ATI de functie A.I. uit te schakelen (blijkbaar wordt hierbij nog maar 1 van de 2 videokaarten gebruikt die zitten op mijn 4870X2). Tot mijn grote verbazing werkte alle spellen nu ineens perfect, en tot nu toe nog totaal geen problemen gehad.

Als ik daarintegen A.I. weer inschakel beginnen de problemen weer.

Mag ik nu concluderen dat de 2e videokaart kapot is? Of zou het probleem ook nog ergens anders kunnen zitten?

Alvast bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan