Grafische kaart voor aansturing van 2 24" schermen met 1920x1200 resolutie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
De titel zegt het eigenlijk al...
Ik heb op het moment één Samsung Syncmaster 2443BW monitor en daar komt volgende week een tweede bij. Ik wil deze graag aan één computer koppelen, maar heb daar wel een grafische kaart voor nodig met twee DVI aansluitingen.

Bovendien moet de grafische kaart wel genoeg "power" hebben om het allemaal een beetje te kunnen draaien. Spellen speel ik in principe nagenoeg niet. Wel draai ik regelmatig Windows Media Center en speel daar Full HD opnamen af.

Ik heb geen idee of dit genoeg informatie geeft om een advies te kunnen geven. Als ik nog meer moet aangeven hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Om te weten of en wat voor videokaart je nodig hebt, moeten we eigenlijk eerst weten wat voor computer je hebt? Het liefst dingen als het typenummer van het moederbord, voeding, processor etc. Anders kan het zomaar zijn dat je een grafische kaart krijgt die niet eens in je pc past!

Ok...

Een AMD Athlon II X2 op 3Ghz. 4GB intern (waarvan 3,25 gebruikt kan worden)
Een MSI AM3 HTI moederbord
De voeding is waarschijnlijk wel afdoende. Volgens mij een vrij standaard 450 Watt
Ik draai Windows 8

@Plantje, met die voeding weet ik het nog niet. De voeding moet wel van een A-merk zijn, ik denk dat een standaardvoeding van 450W niet voldoende zal zijn voor een game kaart. Ook moet de voeding minstens 80 % efficiëntie hebben, meer is altijd beter en moet dus een 80 of 80PLUS certificaat hebben (bronze is al voldoende).

Hm, als ik bij MSI kijk, zie ik maar 2 AM3 moederborden: een die eindigt op e35 en een op e51... Ook als ik zoek op hun site krijg ik niets. Beide moederborden hebben een DVI, VGA en HDMI aansluiting. Als je een 2e beeldscherm wil aansluiten, kan je op beide moederborden gewoon de ingebouwde videokaart gebruiken, aangezien het AMD is, zal die wel afdoende zijn voor 2 x Full HD. Waarschijnlijk hebben die beeldschermen niet alleen DVI maar ook VGA, dus zou het ook met VGA kunnen (VGA kan ook Full HD aan). HDMI kan je met een simpele adapter van een paar euro omzetten naar DVI.
@stormbreaker: ik neem aan dat je dat 80PLUS alleen bedoelt voor de "standaard voeding"? De meeste fatsoenlijke voedingen hebben dat ook wel, maar mijn voeding hier (ook degelijk merk) heeft het niet (waarschijnlijk omdat je moet betalen om het erop te zetten [tenminste, dacht ik])

Laatst bewerkt:
@Andreas, natuurlijk, vroeger werden die certificaten niet gegeven, dat is pas een recentelijk iets. Ik denk dat een standaardvoeding met 80+ efficiëntie wel voldoende is maar ik vrees de kwaliteit hier toch. Als de TS op twee schermen hardcore gaat gamen kan ik niet garanderen dat hij opeens uitvalt vanwege een minder kwalitatieve voeding met belastingproblemen (wordt te heet, enz.). Ik denk dat de TS toch het beste een A voeding met 500W of meer kan kopen.
Deze heeft een hele hoge efficiëntie tegen een lage prijs: http://azerty.nl/0-1073-449351/be-q...80-plus-bronze-100-240-volt-wisselstroom.html

Bovendien moet de grafische kaart wel genoeg "power" hebben om het allemaal een beetje te kunnen draaien. Spellen speel ik in principe nagenoeg niet. Wel draai ik regelmatig Windows Media Center en speel daar Full HD opnamen af.
Gamen gaat de TS dus niet doen, maar wel Full HD films kijken (en dat op 1 scherm, lijkt me lastig/vervelend om dat op 2 schermen tegelijk te doen...). En daarnaast: als er op het moederbord een VGA en/of HDMI zit, hoeft hij niet eens een nieuwe GPU...

Ahum... beetje vergeten te vertellen... Ik heb er nu al een NVidia GeForce 8600 GT in zitten. Die Full HD video opnamen bekijk ik inderdaad op 1 scherm. Op het andere ben ik dan aan het werken.

Nu heb ik een 19" IIyama als tweede scherm op VGA aangesloten, maar ik had het idee dat VGA minder goed was dan DVI, omdat DVI digitaal is en VGA analoog. Klopt dat niet? En ik wil als tweede scherm ook een 24", omdat het snappen in Windows 8 dan tenminste ook werkt. Als ik aan het werk ben gebruik ik namelijk meestal de 24" voor mijn remote machine van het werk en de 19" voor privé :)

Zowel de on board DVI als de DVI van de GeForce gebruiken kan volgens mij niet hè? Het is of-of toch?

Ik heb overigens een "FSP Group Inc" voeding (eigenlijk merkloos dus) maar wel maar 350 Watt.

Nou, om eerlijk te zijn: VGA doet niet erg onder voor DVI (is mijn ervaring op Full HD en verschillende beeldschermen). Je ziet ook nog dat eigenlijk alle schermen onder de 120 euro alleen VGA hebben. Dus je kan gewoon het 2e beeldscherm op de VGA van je 8600GT zetten (net als nu). Tenzij je gaat fotobewerken, maar dan zou ik sowieso andere schermen en/of videokaarten nemen;)
P.S. Fortron (FSP Group) is niet een slecht merk hoor;), het lijkt wel zo, maar het levert goede voedingen.

Laatst bewerkt:
Nou mooi!Dan ga ik voorlopig maar eens eerst dat tweede scherm op VGA aansluiten. Mochthet niet lopen dan kan ik altijd nog wat anders proberen.
Bijmij op het werk hadden ze (voordat we overgingen op VDI) wel hier en daar vandie kaarten met twee DVI aansluitingen. Dat werkte prima. Alleen had ik het idee dat Google maps om de een ofandere reden pokketraag was! Verder wel hele dikke machines met 16GB aan intern geheugen enz. Maar goed… dat is een ander verhaal! Bedanktvoor de info!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan