Gratis NEC computer gekregen maar dan......

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maup
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
het vervolg:
Het is een computer waar alleen free dos op staat.
De versie van XP is géén legale en start niet automatisch op. Ook de truc van het veranderen in de bios van hdd naar cdrom werkt niet want hij herkent kennelijk de cdrom (nog) niet.
Iemand nog ideeën behalve een ander besturingsprogramma gebruiken..........:o

als ik een OEM versie koop zou ik dat volgens de winkelier gewoon kunnen installeren.
Ik heb echter altijd begrepen dat een OEMversie alleen te gebruiken was icm een comp waar al een gedeelte van windows op stond.....?? Is dit werkelijk zo aan te schaffen? Hij zegt dat het enige verschil de luxe (?!) verpakking is.........:mad:

Een oem licentie mag eigenlijk alleen verkocht worden bij een nieuwe pc en mag alleen op die pc geinstalleerd worden.
Als de winkelier deze appart wil verkopen dan gaat hij in de fout,
Meestal zit er geen beveilliging op dat je het niet op een andere pc kan installeren.
Omdat de pc winkel meestal een custum pc samensteld en niet voor elke computer een ander cdtje kan maken.

Maar bij de meeste merken is die beveiliging er wel, deze kijkt na of dit eigenlijk wel echt de pc is meestal controlleerd ie dat via het moederbord ofzow.
En indien het niet de pc is start ie gewoon niet op of geeft een melding dat het een oem versie is.

Ik stel je alleen even voor om een linux cd of wat dan ook even te laten booten door die pc dan zie of dat al in orde is maarja je moet het zelf weten, en als dat al werkt kan je eventueel ergens een werkend windows cdtje vandaan halen.

BTW sommige biossen hebben ook een securtity setting don't boot from cd. Deze moet je ook afzetten.

Laatst bewerkt:
aanvullend:
niet met de illegale Windows CD gaan werken, dan raak je alleen maar verder van huis.
Idd. een OEM is alleen voor nieuwe pc's. Sommige winkeliers gaan daar ruimhartig mee om: als je bij hen bijv. een toetsenbord + muis + brandertje koopt, dan willen ze dat nog wel eens "beschouwen" als pc en je tegen het gereduceerde tarief een OEM Windows leveren.

Idd. een OEM is precies dezelfde als een FULL version, met dien verstande dat je bij een OEM geen (gratis) vragen mag stellen aan Microsoft -> vragen moet je stellen aan de pc leverancier.
Bij een full version heb je recht op support van Microsoft.
Een OEM kost ongeveer 1/3 van een FULL version of zo dus ALS je een OEM kunt kopen, DOEN!

M.b.t. het opstarten van de machine: haal van het internet een bootdisk van 98SE en start met die bootdisk op. Je weet dan zeker dat er drivers voor de CD / DVD speler op harddisk worden gezet.
Stop vervolgens de OEM CD van XP in de drive en installeren maar................

Laatst bewerkt:
Ik realiseer mij zojuist dat ik niet zeker weet hoever jouw / jullie kennis van installeren reikt.

Derhalve nog maar een aanvulling:

1. je hebt perse de bootdisk van 98SE nodig en niet die van 98, want op die van 98SE worden standaard CD drivers met het booten meegeinstalleerd terwijl dit met 98 NIET gebeurt.

2. als je dan met de 98SE hebt geboot, dan staat na het booten op je scherm

a:

type achter de a: de letter van de CD drive in. Weet je die niet begin dan gewoon met

D:

reageert de machine na een ENTER met een foutmelding zoals "invalid drive" o.i.d. type dan vervolgens de volgende letter van het alfabet in.

E:

gevolgd door een ENTER. Dit doe je totdat de machine antwoordt met de letter die je hebt ingetypt. M.a.w. ALS de CD drive bijvoorbeeld de E zou zijn dan type je na het booten met de bootdisk achter de a:

E:

gevolgd door een ENTER. De pc antwoordt dan met

E:

NU stop je de OEM disk van Windows in de lade en als de lade dicht is type je achter

E:

SETUP

gevolgd door een Enter. Nu start de installatie van XP.

Suc6!

Laatst bewerkt:
Pasja zei:
SETUP

gevolgd door een Enter. Nu start de installatie van XP.

Suc6!

Moest je niet naar de i386 map gaan en dan winnt intrommelen?
Setup is voor een windows omgeving.

Nee, is niet nodig. Als je boot met 98SE en er staat (uiteindelijk) E: en je hebt vervolgens de Win CD erin, dan start de installatie na het doscommando SETUP

Laatst bewerkt:
Pasja zei:
Nee, is niet nodig. Als je boot met 98SE en er staat (uiteindelijk) E: en je hebt vervolgens de Win CD erin, dan start de installatie na het doscommando SETUP

Ja, dat klopt, dacht dat je het over die XP oem cd had.:rolleyes:

Ook.

Toevallig recentelijk zelf mijn machine voor het eerst in 1,5 a 2 jaar moeten formatteren en dat gedaan zoals ik beschreef:

booten met 98SE,
XP Home (OEM) erin (een echte echte OEM en geen "merkpc" OEM of zo) en vervolgens
SETUP

(De extensie van de SETUP is .EXE en dat wordt door COMMAND "herkend" en uitgevoerd)

edit: voor de volledigheid: ik heb na het booten met 98SE eerst nog even Fdisk gedraaid en de primaire (NTFS) partitie weggehaald en vervolgens geformatteerd en daarna weer geboot en toen........
zoals ik hierboven omschreef.

Laatst bewerkt:
ik heb geen kaas gegeten van het Freedos (weet niet wat de gevolgen voor een systeem zijn als naast het Freedos een XP erbij gezet wordt), maar misschien is het handig als topicstarter na het booten met 98SE eerst even achter de a: typt

FORMAT C:

gevolgd door een ENTER.

Daarna, als de pc geformatteerd is, wederom booten met 98SE en dan doen wat ik hierboven (15.42 uur) schreef. Na het formatteren begin je dan op een "schone" harddisk.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan