Gratis upgrade naar Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjjvandaalen

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2007
Berichten
99
Op mijn laptop heb ik Windows 7 Professional geïnstalleerd staan. Nu krijg ik bij herhaling een popupje voor de grats upgrade naar Windows 10.
Nu weet ik van vorige Windowsversies dat je harde schijf vervolgens geformateerd wordt. Is dat bij deze gratis aangeboden installatie nog steeds het geval of kan ik gewoon de Windows 10-versie gaan installeren zonder verder iets met mijn eigen bestanden te doen.
 
Dit een upgrade, al je bestanden en instellingen blijven bewaard. Er wordt in dit geval niet geformatteerd.
Bevalt windows 10 niet om wat voor reden dan ook, kan je binnen een maand terug naar windows 7 met behoud van je data etc. Na die maand is het niet meer mogelijk terug te gaan naar windows 7/8 zonder een herinstall.
 
Je moet ALTIJD zorgen voor Backups, ongeacht welke upgrade of installatie je ook doet. Er kan altijd iets fout gaan. Zoals ik het nu lees heb jij nog geen Backup, ook niet handig als je HDD het opeens begeeft. Helaas zien we dat maar al te vaak.
 
Ter aanvulling op het bericht van Terrarabo :

maak van je huidige systeem een COMPLETE systeembackup middels Windws backup.
Bevalt de update naar 10 niet, dan zet je de backup terug en de situatie is weer zoals die NU is.

Ik adviseer je om NIET de optie te gebruiken om vanaf 10 terug te keren naar 7, maar geef persoonlijk verreweg de voorkeur aan een systeemkopie van je huidige schijf / schijven. Je weet immers maar nooit wat Windows allemaal verkl**t als je teruggaat van 10 naar 7 middels die optie. M.i. véél veiliger (eigenlijk 100% veilig.....) is een eigen gemaakte systeembackup terugzetten.
De keuze is aan jou.
 
De backup zet je uiteraard op een andere harde schijf dan die waar Windows op staat ;)
 
Gratis update van Win7 naar Win10

Als je deze gratis upgrade laat uitvoeren, kan dat dan zonder dat je bestandsverlies krijgt? Of je moet wel een backup maken van je belangrijkste bestanden?
Draaien alle programma's en drivers die onder Win7 goed werken ook goed onder Win10? Hoe zit dat met de driver van de Photosmart 7600 printer en de HP ScanJet 5590? De opensourcesoftware LibreOffice, Gimp moet je daarna opnieuw installeren? Thunderbird? Snagit?
 
Bij de update naar Windows 10 blijven alle bestanden, programma's en instellingen bewaard. Je kan natuurlijk altijd een back-up maken, zodat je echt zeker bent.
 
Bedankt voor je reactie. Is het werkelijk de moeite waard om deze update uit te voeren? Wat heb jezelf gedaan? Ik heb elders gelezen of gehoord namelijk dat er op sommige pc's wel problemen ontstaan zijn. Is het wel aan te bevelen? Wat zijn de voor- en nadelen van een update?
 
Laatst bewerkt:
De meningen over windows 10 zijn nogal verdeeld. Maar ik raad je aan om sowieso eerst een backup te maken.. Terug gaan naar het oude OS wil soms problemen geven vanuit windows 10.
 
Ja, dat weet ik. Welk backupprogramma raad je aan? Wel graag een wat goedkope oplossing? Of zou het simpel kopieren van je eigen bestanden kunnen volstaan? Ik werk op een HP Laptop, waarop Win7Prof voor is geinstalleerd. Is het dan ook verstandig? Wat heb jezelf gedaan?
 
Ik heb zelf goede ervaringen, al een stuk of 10 pc's uitgerust met een keurig draaiende win10. Zelf vind ik de look & feel van windows 10 mooier dan die van windows 7, maar dit is persoonlijk.



Je kan de standaard windows backup gebruiken, zelf kopiëren lukt ook wel. Let op: Program Files herstellen werkt vaak niet. Daarvoor is wel software waarmee het meestal lukt, lees dit artikel eens.
Ze verwijzen hier naar deze software.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi hoi jjjvandaalen

Mocht je naar W10 toe willen nu kan je als eerst ( als je dat weet hoe dat moet ?? :( ) handmatig ergens op aparte schijf of op een aparte externe schijf alles wat je NIET kwijt wil raken opslaan,
vervolgens en wat nog beter is ( kijk plaatje onder ! ! ) maak maar als maar jouw windows nu en op dit moment goed en draaiend is, ... maak maar dus een SysteemKopie ...
Dan laat maar gewoon zoals jij dat zelf wil windows 10 installeren en poosje testen/ of uitproberen, mocht wat mis gaan of niet goed lopen met systeemkopie je kan altijd terug op exact dezelfde instellingen zoals op dit moment dat je systeemkopie ook aangemaakt had of terug keren ...

System Kopie !.jpg

P.S. SysteemKopie past je niet op een DVD-schijf ! ! dit moet je ook namelijk ergens op externe een Harde schijf maken en opbergen ...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je beide vragen samengevoegd. Er liep immers al een topic van je met nagenoeg dezelfde vraag.;)

Succes met je vraag:thumb:
 
Let op. Win10 verwijdert alle software (pakketten) die volgens hem(haar?) niet compatible zijn met win10.
Hoe weet je welke software dat is?
Nou, dat merk je vanzelf als je ineens bepaalde software kwijt bent :)

En dan nog dit: als je tevreden bent met wat je nu hebt (Windows 7) en dat loopt goed en je kunt er alles mee wat je wilt en nodig hebt geef me dan eens 1 goeie reden waarom je dan zou willen upgraden naar win10
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan