Gratis virusscanner Housecall

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Berichten
1.621
Ik lees hier dat gratis virusscanners niet betrouwbaar zouden zijn. Mijn lijfblad Computeridee is in elk geval positief over die van Housecall. Te vinden op:

http://www.housecall.nl/housecall/housecall_tiscali_explorer.asp

Die software leveranciers weten heel goed hoe ze gebruikers moeten benaderen (de voorstelling van - virus - zaken flink overdrijven), het is en blijft tenslotte 'vooral' business. Heb in het verleden Norton (2002) gebruikt. De updates waren na een jaar niet meer te downlaoden, m.a.w. of je even een nieuwe versie (kassa !) wilde aanschaffen. Gaan er bellen rinkelen !
Nee hoor. Even nuchter blijven. Sinds het gebruik van Housecall - in combinatie met zonealarmPRO - heb ik geen onoverkomelijke problemen met de PC. Af en toe een virus, dat herkend en gekild wordt. Het opdoen van ervaring en werken 'met' is tenslotte je signaal ofwel indicatie. Housecall laat ik wekelijks even z'n werk doen.
 
Mij lijkt een AV op je pc, die virussen voorkomt en/of je waarschuwt, toch een stuk veiliger, alhoewel 100% veiligheid niet bestaat, voel ik mij daar een stuk prettiger bij, inclusief een firewall trouwens. Online-scannen is een extra scan-optie, soms laat een AV ook wel eens een steekje vallen. Buiten dat, ik heb best wel wat geld over voor mijn geliefde pc! Kijk hier eens rond, zowel gratis als koopwaar. ;)
 
Housecall.nl kennen we inderdaad al en verwijzen zeer regelmatig naar. Vooral mensen die geen virusscanner hebben draaien en ineens een virus hebben.

Het is naïef te denken dat wekelijks scannen voldoende is. Als je b.v. elk weekend scant en maandag download je per ongeluk een virus of een Trojan dan ben je dus tenminste 5 dagen een virus aan het voeden en geef je deze voldoende tijd zich te reproduceren.

Ja, een goede virusscanner kost geld, maar een virus oplopen die bestanden vernietigt enz. kan veel meer geld gaan kosten. Verder is niemand verplicht Norton te gebruiken, er zijn andere en betere virusscanners te koop. Daarbij zijn er ook gratis virusscanners te downloaden.

Je kunt dit vergelijken met een ziektekostenverzekering, als je denkt nooit ziek te worden is zo'n verzekering een dure grap, maar een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Dan is het toch prettig als je verzekerd bent.
 
Housecall

Ik weet dat online (Housecall) scannen een momentopname is. Maar hyperventilerend achter je PC zitten, omdat er mogelijk elk moment een virus kan binnen huppelen is niet echt ontspannend genieten.
Ik downlaod wat af (meestal Kazaa lite) en bezoek heel wat diverse sites.
Echt, ik doe dit al heel lang zo en nooit problemen.
Het hangt er toch ook vanaf welke (onveilige) sites je bezoekt en welke 'veelbelovende' free c.q. shareware-progjes je gebruikt.
Ik blijf er bij dat de software ontwikkelaars dit vooral als een groot in de markt hebben gezien. Beetje negatief: "Wellicht veroorzaken zij zelf (via zijwegen) de nodige virusellende. Vervolgens adveren en maar verkopen". Kortom, volg je intuïtie.
 
Is natuurlijk een keuze voor een ieder, maar in mijn geval surf ik relaxt met de AV/firewall aan, heeft mij kunnen behoeden voor allerlei gespuis terwijl ik toch op volstrekt normale sites kom en wat dacht je van besmette emails? Sowieso is het niet verstandig allerlei software, al of niet gratis, te installeren als je je van tevoren niet op de hoogte stelt wat het precies doet. De gulden middenweg is zoals altijd het beste, beveilig de pc met goede software (maar niet dicht timmeren), installeer alleen datgene wat je denkt nodig te hebben en download deze dan op gerenommeerde sites en last but not least: kom regelmatig op fora zoals Helpmij, lees wat anderen is overkomen en hoe met adequate hulp erger is voorkomen, het heeft menig pc-gebruiker gered, bovendien wordt je er best wijzer van, ook niet mis!
 
Geplaatst door Yari02
Ik lees hier dat gratis virusscanners niet betrouwbaar zouden zijn.

Lijkt me nogal generaliserend en misleidende reclame voor betaalde virusscanners. Elke scanner moet op zijn merites beoordeeld worden. Dat doen ze op http://www.virusbtn.com/
 
Geplaatst door Yari02
Ik lees hier dat gratis virusscanners niet betrouwbaar zouden zijn. Mijn lijfblad Computeridee is in elk geval positief over die van Housecall. Te vinden op:

http://www.housecall.nl/housecall/housecall_tiscali_explorer.asp

Die software leveranciers weten heel goed hoe ze gebruikers moeten benaderen (de voorstelling van - virus - zaken flink overdrijven), het is en blijft tenslotte 'vooral' business. Heb in het verleden Norton (2002) gebruikt. De updates waren na een jaar niet meer te downlaoden, m.a.w. of je even een nieuwe versie (kassa !) wilde aanschaffen. Gaan er bellen rinkelen !

"Overdrijven"? Virussen kunnen écht een hele hoop ellende veroorzaken, genoeg threads hier op Helpmij laten dat overduidelijk zien.
'Business"? Natuurlijk willen softwareproducenten graag betaald worden voor de producten die zij ontwikkelen. Is toch de gewoonste zaak van de wereld?

Geplaatst door Yari02
Ik weet dat online (Housecall) scannen een momentopname is. Maar hyperventilerend achter je PC zitten, omdat er mogelijk elk moment een virus kan binnen huppelen is niet echt ontspannend genieten.

Voor mij geldt juist het omgekeerde. Vind het zeer geruststellend dat Nortons auto-protect functie steeds actief is. Zou me juist zenuwachtig maken als ik zónder virusprotectie zou computeren.

Geplaatst door Yari02
Ik downlaod wat af (meestal Kazaa lite)

Dat zou ik dus nooit doen zonder dat een antivirusprogramma (plus firewall) actief is. Ben zeer blij dat Norton meteen waarschuwt als ik een verdacht bestandje binnenhaal. Het barst van de virussen en trojans op Kazaa...

Geplaatst door Yari02
Ik blijf er bij dat de software ontwikkelaars dit vooral als een groot in de markt hebben gezien. Beetje negatief: "Wellicht veroorzaken zij zelf (via zijwegen) de nodige virusellende. Vervolgens adveren en maar verkopen".

Da's wel erg cynisch. Er zijn al genoeg makers van virussen gepakt (zoals die van 'I Love You') en bij mijn weten is nog nooit gebleken dat zij banden hadden met antivirussorfwareontwikkelaars. De producenten van antivirussoftware zijn heus niet zo stom om zelf virussen de wereld in te sturen. Ze zouden daarmee hun eigen doodvonnis tekenen, want als dat aan het licht zou komen (en dergelijke dingen komen altijd op den duur wel aan het licht) zouden ze niets meer verkopen (en dus al gauw failliet gaan) en bovendien allerlei enorme schadeclaims aan hun broek krijgen.
 
KaZaa en virussen

Zo'n beetje 75 % van de Nederlanders download zich suf vanaf KaZaa. Maar dan alleen de MP3-tjes.
GEEN 'EXE' bestanden downloaden uiteraard.
Bovendien elk bestand kan 'voor gebruik' op virussen gescand worden, toch !
 
Bij een weg: jouw lijfblad CID (lees ik regelmatig) publiceert ook AV-testen, bovendien heb ik nergens kunnen lezen dat ze negatief tegenover AV's staan, dat Housecall goed uit de bus komt is wil nog niet zeggen deze scan voldoende is om je te beschermen, alleen achteraf dus en soms is de schade zo groot dat ook dat niet meer helpt. Net zoals Tibor meldt, ook hier wordt Housecall steevast aanbevolen of iemand nog virus(sen) op de pc heeft, ondanks de geinstalleerde AV. Verder kan je hier nog kijken, daar staan o.a. ook gratis online-scanners op (linkerkant), natuurlijk AV's, firewalls en veel nieuws.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over spyware...:p, maar dat is een ander verhaal, met eigen specifieke software qua bescherming, zie hier en hier.
 
Laatst bewerkt:
Yari02,

Geloof mij nou maar: je zult een keer goed besmet worden met een virus, want om op housecall te vertrouwen is je pc vermoorden.

Ten eerste wil ik dit zeggen over housecall:
housecall is vaak een paar dagen later dan de online scanner van Symantec die hier staat kwa virus definities heb ik gemerkt omdat ik heel vaak besmete personen heb geholpen waarbij zij een nieuw virus hadden en die dus niet gedetecteerd werd door housecall en wel door Symantec online scan:

http://security.symantec.com/default.asp?productid=symhome&langid=ie&venid=sym

Het enige goede aan housecall is dat het de virussen ook verwijderd (wat ook niet altijd het geval is).

Daarnaast wordt met housecall geen RAR of ZIP bestanden gescand, dus als een virus een in een ZIP of RAR bestand zit, dan zul je het nooit weten.

Daarnaast is het zo dat als je besmet bent bijvoorbeeld met het Klez virus (een een andere nieuwe virus die housecall niet kent) , dan werkt housecall vaak niet eens meer.

En natuurlijk komen mensen vaak op helpmij.nl met problemen met hun virus scaners, maar vergeet niet dat de meeste mensen geen problemen hebben met hun virus scanner, maar die zul je niet op helpmij.nl zien klagen.

Indie je geen virus scaner wilt kopen, download dan een gratis virus scanner.
 
beter dan housecall ?

Zijn deze drie 'beter', 'betrouwbaarder' dan 'housecall' ?
 
Re: beter dan housecall ?

Geplaatst door Yari02
Zijn deze drie 'beter', 'betrouwbaarder' dan 'housecall' ?

Ja natuurlijk. Omdat er een autoprotect of realtime scanner op zit en dat zit niet in housecall.
 
Symantec

Hallo Saldos,

Ik heb net die symantec security check gedaan en nou schrijf jij dat die wel RAR- en ZIP-files scand maar in de toelichting die ik kreeg na de virus/trojancheck stond duidelijk dat ook zij geen gecomprimeerde bestanden scannen.
Ik weet niet welke onlinecheck dat wel doet, dus als iemand er wel een weet?

Resultaat van die check was trouwens perfect; geen virussen/trojans/zwakke plekken.

Mijn antivirusprogramma: AVG (grisoft)
Mijn firewall: Outpost (agnitum)

groeten
 
Ik werk al een aardig tijdje met AVG als virusscanner en ZA als vuurmuur. Vrijwel nooit problemen en zeker geen grote. Housecall doe ik eens per week, just to be sure.

Yario2 zegt: "Maar hyperventilerend achter je PC zitten, omdat er mogelijk elk moment een virus kan binnen huppelen is niet echt ontspannend genieten."
Ik zou juist zenuwachtig worden zonder virusscanner (én-btw-goeie spywarescanner).
Ik hoor van mijn vrouw, die bij een grote organisatie werkt vaak ("horror"-) verhalen over het systeem dat ze daar gebruiken en hoe haar collega's met hun pc omgaan. Geloof me, wij helpmijers zijn een uitverkoren volkje dat de gezondheid van hun pc serieus neemt.
 
Re: Symantec

Geplaatst door Stompie666
Hallo Saldos,
Ik heb net die symantec security check gedaan en nou schrijf jij dat die wel RAR- en ZIP-files scand maar in de toelichting die ik kreeg na de virus/trojancheck stond duidelijk dat ook zij geen gecomprimeerde bestanden scannen.
Ik weet niet welke onlinecheck dat wel doet, dus als iemand er wel een weet?

Nee hoor Stompie666. Je hebt mij niet begrepen. Ik heb niet gezegd dat symantec security check.
Je haalt 2 dingen door elkaar.

Ik heb gezegd dat de virus definities van symantec security response er eerder zijn dan die van housecall.
Maar ook symantec security response scand geen zip bestanden.
Geen enkele online virus scanner doet dat namelijk. Dat komt omdat zip bestanden eerst uitgepakt moeten worden en dat kunnen online virus scanners niet doen.

Ik heb gezegd dat alleen gewone virus scanners die je dus op de pc moet installeren gecomprimeerde bestandne kunnen scannen omdat die gecomprimeerde bestanden kunnen uitpakken.

Dus je moet gewoon een goede virus scanner kopen. Of een gratis downloaden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan