groene waas op foto

Status
Niet open voor verdere reacties.

beernd

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2002
Ik heb een Olympus C-120 camera, als ik foto's maak met behoorlijk wat zonlicht verschijnt er altijd rechts in beeld een groene waas over de foto's. Hoe kan dit en is dit te voorkomen? een plaatje onder de volgende link voor de duidelijkheid. er is met de zon in de rug gefotograffeerd.
hoogwerker 0041.jpg

Laatst bewerkt:
Misschien dat er iets reflecterends van rechts kwam? Bijv. van een dak met van die gladde, glimmende dakpannen of een raam ofzo?

Heb je toevallig een keer tegen de zon in gefotografeerd?
Dit is nl vreselijk slecht voor je CCD en het lijkt erop dat daar het probleem mee te maken heeft.
Heb je al contact gezocht met Olympus mbt dit probleem?

@Muurhond, nee, dat is het niet, kan zo een tig aantal verschillende foto's laten zien in elk een andere omgeving die hetzel;fde hebben. Wat me wel opvalt is dat het altijd bij felle zon is, en altijd aan de rechterkant van de foto.

Laatst bewerkt:
Dimage , dat weet ik dus niet of dat het geval is geweest, heb nog geen contact met olympus gehad omdat ik dacht dat het aan de manier van fotograferen ligt, is mijn toestel beschadigd dan?

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Normaal gesproken behoor je namelijk alleen een groene waas te kunnen krijgen bij kunstlicht (TL's bijvoorbeeld) en bij jou gebeurt het met normaal licht.
Dit duid naar mijn idee op een probleem met je cam en dan met name de CCD.
Zou zeer zeker dan even de leveranier contacten.
Voor een tweede opinie kan je eventueel ook even een berichtje plaatsen op het forum van www.belgiumdigital.com, daar zal je meer deskundigen op dit gebied vinden dan hier.
In dit geval hoop ik voor je dat ik ongelijk heb en je verkeerde instellingen gebruikt.

Puur ter informatie:

CCD

Charge Coupled Device. De CCD is een kleine chip die uit foto-gevoelige cellen bestaat. Deze cellen zetten lichtintensiteit en kleurinformatie om in (analoge) elektrische signalen, die vervolgens door de elektronische circuits van de scanners worden gedigitaliseerd. Een nauwkeurig transportsysteem draagt zorg voor het aftasten van het orgineel dat op de glasplaat ligt. Goedkope scanners gebruiken slechts één CCD voor het aftasten van alle kleurinformatie. Scanners uit de hogere prijsklasse gebruiken vaak een CCD per basiskleur. Zeer dure, professionele scanners maken gebruik van PMT. CCD is een foto-electrische cel die in staat is analoge beeldinformatie om te zetten in digitale informatie.

Hallo

Zeker kontakt opnemen met olympus , lijkt mij dat de c.c.d. defekt is , zeker indien toestel nog onder garantie, valt ...

Uiteraard duidelijke omschrijving geven v/h defekt .

P.s. : olympus is berucht om zijn foto's een blauwe zweem te geven , maar niet storend voor huis , tuin en keukengebruik....
De foto door u getoond is echter een beetje te gortig hoor ...dus retour .

Peter

Laatst bewerkt:
Ik ga contact opnemen met olympus, bedankt allemaal voor de reacties en info, als er uitkomst is laat ik het weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan