Groepen samenvoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter VREG
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

VREG

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2007
Op het einde van het schooljaar wil ik voor elke leerling een lijst afdrukken van de artikelen die zij in het magazijn kwamen afhalen. Met groeperen en sorteren zorg ik ervoor dat deze artikelen per leerling en per rubriek worden weergegeven (veiligheid, gereedschap, verf, ... deze staan in aparte tabel).
Probleem is echter dat ik enkel de rubriek "veiligheid" wil groeperen (moet boekhoudkundig anders verwerkt worden). Alle andere rubrieken mogen samengevoegd worden.

Kan ik dit in mijn rapport regelen of moet ik op het niveau van de tabellen een wijziging aanbrengen?

Dat gaat met Groeperen niet lukken, want een groep bevat nu eenmaal alleen gelijkwaardige leden. Dus 'Veiligheid' is in de groep net zo belangrijk als 'Gereedschap'. De enige oplossing (die ik zo snel zie) is om in de onderliggende query te filteren op Veiligheid (en <> Veiligheid) en met subrapporten te gaan werken. Of een extra veld aan de query toevoegen waarin je een identificatie zet (met een IIF-veld) die de gewenste groepenverdeling maakt. Dus 1 voor Veiligheid en 2 voor de rest bijvoorbeeld. Dat nieuwe veld gebruik je dan om te groeperen. Daarmee krijg je een groep voor Veiligheid, en een groep voor de rest.

Met het extra veld in de query lukt het inderdaad. Bedankt nog maar eens voor uw inbreng.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan