• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost groepen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

jverkerk

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 nov 2009
Office versie
Microsoft 365
Kan iemand een formule bedenken om de juiste groep bij het nummer te plaatsen in het gele vlak.
Ben zelf al bezig geweest met index- vergelijken maar niet gelukt.

Bijlagen

Als je het echt met een formule wilt kan het zo met één dynamische

PHP:
=LET(z;SCAN(C2;tbl.Soort[Artikelnr];LAMBDA(a;b;IF(b="";a;b)));IFERROR(DROP(REDUCE("";UNIQUE(z);LAMBDA(x;y;HSTACK(x;VSTACK(y;FILTER(tbl.Soort[No];z=y)))));;1);""))

Je voorbeeld lijkt me niet representatief. Er staat vast geen "soort1" in de linkertabel en in de rechtertabel zullen ook geen getallen staan...
Staan hier dezelfde termen die met elkaar vergeleken moeten worden? Dat kan deze formule:
Code:
=INDEX(tbl.Artikelen[#Kopteksten];SOMPRODUCT((tbl.Artikelen=[@Soorten])*{1\2\3\4\5\6\7}))
Andere optie is Power Query.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Power Query:

PHP:
let
    Source = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="tbl.Soort"]}[Content],
    fill = Table.FillDown(Source,{"Artikelnr"}),
    grp = Table.Group(fill, {"Artikelnr"}, {{"Count", each  _[No]}}),
    result = Table.FromColumns(grp[Count],grp[Artikelnr])
in
    result

Bedankt allen voor de mooie oplossingen.
De formule van @JEC. kan ik met de translator niet omzetten, geen idee waarom niet. Iets met parseren.
@AlexCEL als het mogelijk is wil ik de cijfers gebruiken uit kolomA.
@emields Het bereik wat hij moet vullen is groter, dus als ik hem in mijn workbook zet dan wordt dit
Code:
 cl.Offset(, 1) = Cells(1, x.Column)
geel, geen idee waarom, misschien iets met lege cellen.
@JEC. Hoe moet ik dat doen met PQ, de twee tabellen inladen en daar één tabel van maken, en dan in de editor wijzigen of aanvullen.

als het mogelijk is wil ik de cijfers gebruiken uit kolomA.
Dan is het simpel denk ik:
Code:
=INDEX(tbl.Artikelen[#Kopteksten];SOMPRODUCT((tbl.Artikelen=[@No])*{1\2\3\4\5\6\7}))

Als je alleen de brontabel inlaadt, en dan die code in de advanced editor zet, zou je de output moeten krijgen.
Bijlage maar even toegevoegd met de twee opties.

Bijlagen

@AlexCEL Bedankt, ik had hetzelfde geprobeerd maar kreeg steeds "Overlopen", maar werkt nu perfect.
@JEC. Bedankt voor de mooie oplossingen, hoop dat ik er ooit nog iets van zal leren.
Ik heb de oplossing deze keer van @AlexCEL gebruikt, was de eenvoudigste oplossing.

Ik dacht dat de andere tabel de gewenste tabel was, verkeerd begrepen😅

Maakt niet uit @JEC. ,toch even goed bedankt voor de moeite allemaal.
Je hebt mij andere keren ook goed geholpen evenals zoveel anderen om niemand te kort te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan