groeperen en sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
In een tabel staan een reeks partij gegevens per dag geregistreerd door 1 of 2 personen. Persoon A doet bijv. partij 1-10 en persoon B doet partij 11-25.

Vanuit deze tabel wil ik een rapport genereren dat voor iedere dag een overzicht geeft op partijvolgorde waarbij een tussenregel wordt geplaatst indien een andere persoon verder gaat.

Ik krijg een keurig rapport precies zoals gewenst, gegroepeerd op persoon, maar met 2 problemen:

1. ik wil enkel sorteren op partij nummer en niet op persoon, in bovenstaande voorbeeld gaat het goed, maar als B begint en A het afmaakt staat de groep van A toch bovenaan.

2. de partijnummers staan in iedere willekeurige volgorde als ik op A en B groepeer, behalve in de volgorde 1-25.

Hoe moet ik het instellen om een rapport te krijgen in de volgorde 1-25 met tussen regel 10 en 11 een regeltje met persoon B.

Extra sorteer regel toevoegen, en die op de goede plek zetten. Met Groeperen en Sorteren kun je aangeven of je een veld wilt sorteren, groeperen of sorteren+groeperen. De volgorde waarin die regels staan, bepalen je uiteindelijke sortering.

Ik zoek inderdaad die optie, maar vind enkel een groepeer optie bij de wizard en voor bestaande rapporten alleen de gecombineerde tabel met groeperen en sorteren oplopend/aflopend. Dat laatste open laten wordt niet geaccepteerd.

In feite zoek ik dus de optie om sorteren op persoon weg te laten, de records staan immers al in de goede volgorde door de sortering op nummer. En die nummers hoeven weer niet gesorteerd te worden.

Ik gebruik (in dit geval) de 2003 versie.

Laatst bewerkt:
In Access 2003 is het een stuk handiger geregeld dan in 2010, dus dat scheelt weer! Je hebt de knop <Sorteren en Groeperen> die, ook al denk je van niet, toch de juiste plek is. In dat venster geef je aan hoe je rapport opgedeeld en gesorteerd moet worden. Sowieso moet een groepskoptekstvak (of voettekst) gesorteerd worden, maar daarnaast kun je dus ook sorteren op een veld waarvan je geen vak maakt. En met de volgorde daarvan kun je dus spelen door de volgorde waarin de velden staan aan te passen. Daarbij mag je velden meerdere keren gebruiken, dus een keer voor de sortering, dan een groepsvoettekst, dan weer sorteren. Wat je maar wilt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan