Groot en vreemd bestand op D: (.img bestand)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Balk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Balk

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2008
Ik zat vandaag mijn Acer 5633WLMi laptop eens op te schonen om weer wat ruimte op mijn harde schijf, in dit geval (D: ) te creeren. Tot mijn verbazing zag ik een 15,4 GB groot bestand met de naam nmsa104291.img die ik niet kan verwijderen omdat het door een programma in gebruik is.

Ik vraag me af wat dit precies is? Ik zou het graag willen lozen als het geen essentieel bestand is, want die 15,4 GB kan ik wel gebruiken. Een tweede vraag is dan eigenlijk hoe ik dan het bestand eventueel kan verwijderen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Normaal worden .IMG (en .ISO en .NRG etc.) bestanden geladen in een virtuele CD/DVD-drive.
Gebruik je dergelijke software? Indien ja, kijk eens of je misschien in zo'n programma de inhoud van dat .IMG bestand als schijfletter beschikbaar stelt momenteel.

Ook kan het (bijv.) zijn dat je het als virtuele CD/DVD-drive gebruikt in virtualisatie-programma's als Vmware, Virtual Server etc. Kijk daar ook eens naar.

Laatste tip: Misschien kom je er achter welk programma het geopend houdt d.m.v. Unlocker. Is het echter het proces Explorer.exe, dan kun je het bestand wel vrijgeven, maar dan weet je niet (direct) welk programma iets met dat .IMG bestand doet (je zou dan ín Explorer.exe moeten duiken. Kan dan bijv. een anti-virus programma zijn of dergelijke die in Explorer.exe is geïntegreerd).

Een zoektocht op Google naar dat .IMG bestand leverde niets op, dus ik ben wel benieuwd wat er nu bij jou aan de hand is. Meld dus terug wat je vindt m.b.t. je probleem! :thumb:

Tijs.

Ik heb voor zover ik weet geen virtuele drives. Wel ooit gehad maar heb ze verwijderd.

Ik heb met Unlocker (dank daarvoor) het bestand bekeken. Unlocker kan geen blokkerend proces vinden. Het biedt daarna aan om het bestand met rust te laten, te verplaatsen, te hernoemen of te verwijderen. Is dit laatste verantwoord om te doen? Ik heb naar mijn idee niks aan dit veel te grote bestand.

Probeer eens Verplaatsen, en laat (desnoods bij de volgende herstart) het bestand eens in een andere map zetten. Herstart hierna de computer.
Kijk daarna of je met programma's als MagicIso in het .IMG bestand kunt kijken via File -> Open.

Succes,

Tijs.

Ik kan het bestand niet verplaatsen met Unlocker. En ook niet openen met MagicIso. Ik heb geprobeerd het bestand met Unlocker te verwijderen en zelfs dat lukt niet!

Ik heb verder ook geen back-up programma's lopen. Alleen maak ik gebruik van Noma Desk (online opslag). Ik geloof alleen niet dat dit zorgt voor dit bestand. Heel apart dit.

Lijkt me tijd voor 'harde maatregelen' zoals Avenger v2

Zie hier hoe je bestanden bij herstart kunt verplaatsen met Avenger (=klein 'script' met "Files to move:" als commando erin. Zie o.a. de voorbeelden onderin, waar 3 bestanden worden verplaatst (1 bestand per regel)).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zal het gaan proberen. Wat te doen als het bestand essentieel blijkt te zijn geweest voor het functioneren van m'n laptop? Ook al acht ik die kans niet groot.

Schrijf precies op waar je het bestand vandaan verplaatst en waar naar toe.
Je kunt dan altijd nog (als je tegen problemen aanloopt na die verplaatsing via Avenger) in Veilige modus het bestand weer terugverplaatsen en de pc herstarten.
Veilige modus is bereikbaar door herhaaldelijk op F8 te drukken zodra het BIOS scherm voorbij is (dus vóórdat Windows zelf gestart wordt).

Daarnaast zijn er nog opties via Herstelconsole, maar ik denk dat Veilige modus genoeg is om die verplaats-actie weer ongedaan te maken.

Succes,

Tijs.

Ik denk dat ik er uit ben. Zoals ik eerder al aangaf gebruik ik Noma Desk voor online opslag. Je krijgt dan ook een K: en een L: schijf erbij op je computer. Een soort virtuele schijven dus. Deze heb ik blijkbaar op D: gezet. Zojuist viel het kwartje en jawel, schijf K: is 15,7 GB groot, het .img bestand 15,6 GB.

Ik acht de kans groot dat dit het is, en dat het daarom dus zo hardnekkig stand houdt om niet verwijderd te worden.

Weer wat geleerd!

Bedankt voor de hulp in ieder geval :thumb:

Ah.. Het is dus iets waar je bestanden/mappen staan die online worden gebackupped.

Mooi dat je er achter bent gekomen, en bedankt voor de terugmelding.

Graag nu de vraag afmelden: Klik op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan