Groot probleem met dell laptop latitude lm win 95

Status
Niet open voor verdere reacties.

DoubleDutch

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
Berichten
5
Beste leden van Helpmij.nl

Ik zit met een probleem. Mijn vader heeft een oude laptop van Dell (Latitude LM) daar staat normaal win 95 op. Om een of andere reden wilt hij niet meer windows opstarten.

Het probleem;

Het aanzetten gaat prima, hij boot lekker door maar geeft in het begin de volgende melding:

"The amount os system memory has changed or the suspend-to-disk file is absent. See 'suspend-to-disk File' in the online user's guide for instructions"

Ik heb al op internet gezocht naar 'suspend to disk file' en had uiteindelijk het een en ander op een diskette geplaatst welke de laptop vervolgens niet wilt herkennen.

Daarna (met of zonder diskette) gaat hij verder en krijg ik een grijs venster informatie te zien over de laptop. Daaronder verschijnt het bericht;
"Ongeldige systeemdiskette, vervang de diskette en druk op een toets"

Dit bericht verschijnt als ik wel of niet een diskette in de laptop heb zitten.

Mijn vraag:
Zou iemand mij kunnen helpen, adviseren hetzij iets anders met het oplossen van dit probleem. Ik heb een jaar ict gedaan dus ik begrijp wel het een en ander.

Info;
Ik heb in de boot menu geselecteerd om te booten vanaf diskette, ik kan ook kiezen voor de harde schijf maar dan krijg ik alsnog hetzelfde gedoe als hierboven beschreven.
Wat ik ook doe ik kom niet verder als "ongeldige systeemdiskette".

Alvast bedankt!
 
Op het ondersteuningsforum van Dell kwam ik een oplossing tegen. Daarvoor is wel een Dell "CD-ROM Utilities disk". Hopelijk heeft je vader die nog bij de hand? Anders kun je een file downloaden van de Dell-site.
 
Laatst bewerkt:
ten eerste; hartelijk dank voor het reageren..

ik heb geen cd-rom kunnen vinden, dus waar kan ik die file vinden?
 
Je kunt de file "I3K98UTL.EXE" downloaden van deze Dell site. Zo te lezen is het de bedoeling dat je het op een floppy disk zet.

In dit Dell forum moet je de reply van DELL-Cynthia goed lezen.
 
mijn excuses, het stond er idd al duidelijk..
maar ik kom niet in msdos.. zodoende kan ik I3K98UTL.EXE niet laten draaien.. enig advies?
 
Als je op een andere PC dat exe-bestand op een diskette kunt zetten, die diskette in de Latitude van je vader stopt en vervolgens reboot, zou je op de A-prompt uit moeten komen. Daar zou je dan de aanwijzingen van DELL-Cynthia moeten volgen.
NB: als het niet anders lukt, heb je dan nog de Opstartdiskette W95? Dan zou je daar van kunnen booten en op de A-prompt de diskettes verwisselen.
 
Dat heb ik allemaal al gedaan maar ik kom gewoon niet verder dan "ongeldige systeem diskette" :(
 
Probeer in de BIOS te komen, meteen na een herstart op Del, of F2, F4 of een andere toets "trommelen". Zoek in de BIOS de "Default Settings", of "Optimal Settings" op. Meestal te bereiken onder "Exit". Daarna eventueel "Safe and Exit" om de BIOS weer uit te komen. Probeer daarna dat booten van de diskette met dat EXE-bestand nog eens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan