Groot probleem met multiplier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elduderino81

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2008
Hallo allemaal

Ik heb recentelijk mijn systeempje verbouwd en had wat problemen met de harde schijven en opstarten. Dit is nu allemaal verholpen maar ik heb een nieuw probleem en tis echt een moeilijke.....

Ik heb prima overclockspullen, dus ik dacht laat ik eens mijn systeempje een beetje overclocken, toen heb ik eerst via Easytune 5 Pro geprobeerd om over te clocken, maar dit ging gelijk mis met als gevolg de "blue screen of death"...na een paar keer rebooten was dit opgelost...
Toen ben ik gewoon naar de bios gegaan en heb ik daar wat kleine veranderingen aangebracht, maar dit ging direct helemaal mis met een biosfailure als gevolg.....gelukkig herstelde het bord zich direct en werd automatisch een nieuwe bios gekopieerd(1 van de leuke features van mijn nieuwe bord)....daarna alles opnieuw ingesteld met een kleine overclock.....opnieuw starten.....het systeem starte en stopte een aantal keren en daarna heb ik de bios ingesteld op de "fail safe defaults", een instelling die je kan gebruiken om uit de problemen te komen zeg, maar....toen opnieuw starten en toen kreeg ik eindelijk Windows er weer voor...maar...

Ik zag met Everest en CPUID dat mijn processor draaide op slechts 2Ghz....ik even kijken met Easytune 5 Pro,...deze zegt 3Ghz....maar dat klopt niet, want de andere programma's zeggen allemaal 2Ghz.....wat blijkt nou na nadere inspectie...de multiplier is blijven hangen op 6 en daarom heb ik slechts 2Ghz, maar in de bios staat ie op 9 en niet op 6.......?????

Toen heb ik de bios maar direct geupdate, want er was een nieuwere versie beschikbaar, en hij staat :evil::evil::evil: nog steeds op 2Ghz.....met 6 als multiplier.....

Wat moet ik nou in godsnaam doen om die multiplier weer normaal te krijgen op 9..??????

Specs:
Gigabyte X48-DQ6
Intel Core 2 Duo E8400
OZC Platinum series 2*2048GB DDR2 PC8500 geheugen
CLub3D Geforce 9800GTX

Laatst bewerkt:
Er is niets aan de hand met je CPU of met de multiplier, welkom in de wereld van EIST. Enhanced Intel SpeedStep zorgt ervoor dat je multiplier automatisch omlaag geklokt wordt, om zo een lagere kloksnelheid te krijgen. En een lagere snelheid zorgt weer voor een lager energieverbruik, want dat is waar EIST voor gemaakt is: het besparen van energie. De multiplier wordt naar 6 verlaagd, als je CPU niets of weinig te doen heeft. In die tijden heb je die extra snelheid van de CPU niet nodig, en voldoet een multiplier van 6. Als je je CPU wel nodig hebt, en je CPU aan het werk moet, wordt de multiplier weer verhoogd naar 9, zodat je weer de beschikking hebt over de volledige snelheid van je CPU.

Dat de multiplier op 9 staat, betekent dus niet dat-ie altijd op 9 zal blijven staan. Als je niet wilt dat de multiplier naar 6 teruggeschroefd wordt, kun je EIST in het BIOS uitschakelen. Hopelijk heb je genoeg informatie. :)

Maar toch is dat het niet, want EIST staat uitgeschakeld in mijn bios......

EVEREST zegt nu wel dat mijn processor op 3Ghz draait met een multiplier van 9, wat ook vreemd is, want in de bios staat ie op 9.5???

CPUID zegt nog steeds dat de core draait op 1999Mhz met een multiplier van 6....

Ik snap er werkelijk niets meer van....ik heb geen idee hoe snel mijn systeem nou draait....

Ik heb net wel een 3dMark06 gedraait met de volgende scores:
3DMark: 8285
Game: 90

Ik heb mijn processor weer op orde....er was een andere instelling in de bios die ervoor zorgde dat de multiplier werd aangepast CPUC1(ofzoiets)....

Maar ik zit wel met het volgende probleem....mijn processor wil niet overklokken al is het nog zo.....zo gauw ik de clockratio op meer dan 350 zet krijg ik blauwe schermen, vastlopers enz.
Verder wordt de extra 0.5 multiplier niet herkend en niet gebruikt, ook al staat ie aan....

Mijn corespeed is nu volgens CPUID 3150Mhz en hoger als dit kan ik niet krijgen.....dat is toch niet te geloven, heb ik peperdure overclockspullen gekocht en ik kan bijna niets overclocken...
Mij FSB draait nu op 1400Mhz.....

Ik heb werkelijk al van alles geprobeerd, van vol automatisch alle instellingen laten bepalen met overclocken tot handmatig, maar iedere keer loopt de boel in de soep.....
De temps zijn trouwens allemaal ok....

Suggesties anyone???

Laatst bewerkt:
Je moet altijd in kleine stapjes overclocken, en niet gelijk je FSB veel hoger zetten. Ook moet je misschien de vCore verhogen. Verdiep je eerst in het overclocken voordat je allerelei dingen gaat aanpassen in het BIOS!

Ik heb me wel degelijk verdiept in het overclocken, en eerst heb ik dit uitgeprobeerd op mijn oude systeem met succes, ik was in staat een mooie 20% overclock te bewerkstelligen......natuurlijk ben ik geen veteraan met overclocken, maar je moet toch ergens beginnen.....

Ik denk echt serieus dat er iets niet helemaal in orde is met de processor of het moederbord......want wat ik ook doe, en geloof me...ik heb echt alles geprobeerd....zo gauw ik op meer dan 4% overclock kom loopt alles in de soep....

Maar aangezien ik geen idee heb waar het precies aan ligt kan ik helaas mijn hardware niet om laten ruilen als defect....

:(:shocked:

Laatst bewerkt:
Ik ga maandag een RMA aanvragen voor mijn moederbord, want ik ben er nu zelf van overtuigt geraakt na nog wat testen met de BIOS dat er echt iets niet goed is met het bord.....zo gauw ik ook maar iets verander in de bios qua prestaties, of het nou automatisch is of handmatig......de hele boel loopt direct in de soep....ook opties als C.I.A.2 (http://www.gigabyte.com.t...Tech_20041125_PX_CIA2.htm) zorgen ervoor als ik dit instel dat de hele boel vastloopt....

Hoi !

Geheugen-core juist ingesteld ?

Op 1,8 V krijg je bij een geringe overclock ook een BSOD.

Greetz,

Harry.

Hallo Harry

Ik heb alles al geprobeerd, zowel handmatig als automatisch, maar zo gauw ik maar iets boven de standaard instellingen kom loopt de boel in de soep....m.a.w. de instellingen worden niet geaccepteerd en ze worden weer op default gezet....of de computer werkt helemaal niet meer....ik heb de clear cmos ook al moeten gebruiken.....en ook heb ik al een bios failure gehad waarbij de recoverymodule moest ingrijpen en de bios opnieuw moest kopieeren omdat blijkbaar de hele bios aan gort was.....

Wat dat betreft moet ik Gigabyte mijn complimenten maken, want elk ander bord was volgens mij al lang gesneuveld.....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan