Groot probleem met opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aitrus

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2002
Berichten
58
Hier volgt een beschrijving van een (voor mij) heel moeilijk probleem, waar ik al heel lang mee zit, maar geen oplossing voor kan vinden, dus ik hoop dat iemand me hier zou kunnen helpen.

Dit is het probleem:
Mijn computer heeft af en toe last van onverklaarbare vastlopers. Het scherm bevriest gewoon. Als ik een kwartier ofzo wacht staat hij nog steeds zo en hij reageert echt nergens op. De enige oplossing is dan resetten.
Hier kom ik bij de kern van de zaak. Als ik hem namelijk opstart (na hem netjes te hebbben afgesloten) of, met dit voorval, reset krijg ik problemen met mijn monitor. Deze gaat namelijk niet meer aan, maar blijft gewoon "standby" staan. Dus het oranje lampje brand nog wel maar wordt niet geel.

Het enige wat ik dan weer kan doen is opnieuw opstarten (dus of resetten of de computer echt UIT zetten). Na dit een paar keer te hebben gedaan (zonder succes) kan het zijn dat opeens mijn monitor wel aangaat. Hierna krijg ik ook die bekende luide piep te horen, die ik, als mijn monitor niet aan wil, niet hoor. Soms helpt het om even de spanning van de computer af te halen en het even later nog eens te proberen.

Als mijn computer dan weer opstart krijg ik vaak binnen vijf minuten weer zo'n bevroren beeld, meestal na een minuut of twee. Hierna herhaalt het proces zich weer totdat hij het wel vijf minuten uithoud en dan weet ik ook dat hij (meestal) wel aanblijft en ik geen problemen meer kan verwachten.

Wanneer heb ik last van die crashes:
Als ik mijn computer bijvoorbeeld lang aan laat staan zonder dat ik er wat mee doe, dan blijkt opeens dat mijn monitor op standby staat (terwijl ik dat niet heb aangevinkt) en niet meer aan wil. Tevens heb ik wel eens problemen met het (best zware) spel Warcraft III.

N.B. na zo'n crash kan ik verder niks vinden in de eventlog hierover.

Dus wat kan dit zijn?
Ik heb het programma BurnInTest V4.0 gedownload en even wat dingen gecontroleerd. Hierbij blijkt dat mijn ram prima werkt evenals dingen zoals 2d graphics, 3d graphics en CPU. Het enige waar hij telkens een fout bij geeft is Video Playback (71 cycles en 72 fouten; Video Playback is dropping samples).
Verder is mijn computer volledig geupdated (dus ook videokaart enzo) en heb ik de nieuwste versies van directX.
Al denk ik niet dat ik de fout moet zoeken in drivers ofzo, want windows is verder nog lang niet opgestart als ik hem net reset.

Dus wat het nog meer kan zijn: Rom? Rom van Videokaart? Monitor? (deze werkt overigens wel goed op een andere computer, ik heb echter nooit een andere monitor op deze computer kunnen testen), Videokaart zelf?? Temperatuur???

Wie o wie zou mij een kleine duw in de juiste richting kunnen geven??? Mijn dank zou toch wel erg groot zijn.

Verdere gegevens van mijn computer:
AMD Athlon(tm) XP 1800+
512 MB Ram
NVidia Geforce 4 MX 420 met 64MB
Sound zit op moederbord:
Een Jetway J663AS Ultra AMD socket A
Monitor: LG Studioworks 700S

Verder aan software:
DirectX 9.0b
Windows XP

N.B. Mocht iemand toch denken dat het services van windows zouden kunnen zijn, dan zou dat kunnen, want ik heb er sommige van uit gezet.
Tevens is mijn computer volledig virus- en spybotvrij zover Norton, Adaware en Spybot dat natuurlijk kunnen vinden.
 
wanneer heb je voor het laatst een format c gedaan?
is geen "echte" oplossing, maar waarschijnlijk wel de snelste.
hopelijk heb je wat partities gemaakt zodat je niet alles kwijt bent.
en warcraft 3 zou ie makkelijk aan moeten kunnen, die heb ik nog op een PII 350mhz kunnen spelen.
 
Laatste keer format c? uhm ... 2 weken geleden ... maar dat is het niet ben ik bang wat daarvoor had ik het ook al en ik heb daarna behoorlijk vaak alles opnieuw geïnstalleerd enzo.

Dus dat helpt niet ... of ik doe telkens wat fout, waardoor die dat steeds geeft.

Maar om op dat warcraft door te gaan. Dat vond ik dus ook zo vreemd, want als ik alles op een te gedetailleerde mode zet crasht ie vaker, dus nu heb ik alles op low staan en dan doet ie het soms als ik een tijd zit te spelen.
Maar dan geeft ie vaak de fout "memory could not be read", ik heb gekeken bij de help van battle.net, maar al die dingen helpen bij mij niet of ik heb het al gedaan.
Heel vreemd dus.

Daarom denk ik dat het mijn videokaart is ... maar ook die heb ik inmiddels al een keer vervangen (mijn vorige had dit probleem ook). Dus misschien mn moederbord die niet lekker met mn videokaart samenwerkt ofzo???

Of moet ik het zoeken in de voeding?
 
Hoe is het met de temperatuur in de kast, mogenlijk wordt de video-kaart te warm.
Een voedings probleem, hoe zwaar is de voeding ?

Installeer het progje Aida32 , en kijk eens naar de temps en voedings spanningen.

groetjes speedtouch
 
Dit geeft Aida32 (goed programma trouwens :thumb: ):

Sensoreigenschappen
Sensortype VIA 686 Internal
Sensortoegang ISA 6000h

Temperaturen
Moederbord 33 °C (91 °F)
CPU 50 °C (122 °F)
Aux 22 °C (72 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 6308 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.72 V
+2.5 V 0.28 V
+3.3 V 3.33 V
+5 V 5.00 V
+12 V 12.17 V

Bij de bios geeft hij trouwens dit:
Problemen en Suggesties
Suggestie Het systeem BIOS is meer dan 2 jaar oud. Ga na of er updates te vinden zijn.
Suggestie Het video BIOS is meer dan 2 jaar oud. Ga na of er updates te vinden zijn.

Ik ben daar zelf niet zo van gecharmeerd, want ik heb vaak gehoord dat zoiets heel erg fout kan gaan ... suggesties? Of zal zoiets het toch niet zijn?

Mijn voeding is 250 W ... ik heb hier niet heel veel verstand van, maar dat is vrij weinig of niet?
 
De spannings waarde zien er goed uit, de voeding is goed, en 250 watt is voldoende voor jou systeem.

Belast de pc eens goed doormiddel van het spelen van een spel, en controleer de temp van de cpu eens na bvb een half uur.

Ik hoor het resultaat wel.

groetjes speedtouch
 
Geplaatst door Aitrus
Bij de bios geeft hij trouwens dit:
Problemen en Suggesties
Suggestie Het systeem BIOS is meer dan 2 jaar oud. Ga na of er updates te vinden zijn.
Suggestie Het video BIOS is meer dan 2 jaar oud. Ga na of er updates te vinden zijn.
Dit wordt al heel snel als tips aangegeven.
Negeren is meestal de beste optie.;)
Als het echt niet anders kan, dan pas het moederbord Bios flashen(updaten).
Hier zit namelijk wel wat risico's aan vast.

Videokaart Bios update, kan je zo ie zo negeren.
 
ok, half uurtje gewarcraft ... of iets langer zelfs ... maar het lijkt niet alsof mijn computer er van onder de indruk is:

Sensoreigenschappen
Sensortype VIA 686 Internal
Sensortoegang ISA 6000h

Temperaturen
Moederbord 34 °C (93 °F)
CPU 48 °C (118 °F)
Aux 22 °C (72 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 6250 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.73 V
+2.5 V 0.29 V
+3.3 V 3.33 V
+5 V 5.00 V
+12 V 12.17 V

En dat terwijl ik de resoluties iets hoger heb gezet ... dus het moet dan toch iets anders zijn .... WAT?!?! ARGH!!! :(
Misschien moet er toch maar een Mac komen ;)
 
Dit is trouwens vlak na een crash (bij het kijken van een video filmpje, maar hij starte wel weer in één keer op):

Sensoreigenschappen
Sensortype VIA 686 Internal
Sensortoegang ISA 6000h

Temperaturen
Moederbord 33 °C (91 °F)
CPU 48 °C (118 °F)
Aux 22 °C (72 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 6308 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.72 V
+2.5 V 0.28 V
+3.3 V 3.33 V
+5 V 4.98 V
+12 V 12.17 V

Dus ik denk nu echt dat dit het probleem niet is ... tenzij het mn videokaart is, maar volgens mij zou ook die het aan moeten kunnen.
 
Ik zie inderdaad geen problemen in die gegevens.
Mooie voltage waardes en mooie temperaturen.
Voel een voorzichtig aan de videokaart als de pc crasht.
 
Ok ... ff een kleine update.
Tijdens het warcrafte bevroor mn beeld weer (opvallend; dit was niet tijdens een of ander groot gevecht, maar in een menu). Dus ik snel computer open gemaakt en aan videokaart gevoeld. Deze was warm ja ... maar ik verbrandde mijn vingers niet (goeie tip ). Toen ik dicht bij de CPU voelde was deze heel wat heter (en als die dan 50 graden is .....).

Dus alle stof eruit gezogen, videokaart eruit gehaald en opnieuw erin gedaan ... opgestart ... en mn beeld ging weer niet aan.
Na een paar keer proberen, ging hij wel aan. Toen ben ik de BIOS ingedoken en heb gezocht naar ACPI (aangezien ik die ook als tip kreeg). Deze stond aan en ik heb hem uitgezet.
Wonder boven wonder ging mn scherm toen wel gelijk aan (kan toeval zijn natuurlijk), maar wilde windows niet opstarten (bij het grijze balkje (voor dat je dat mooie windows logo ziet) bleef hij steken). Elke keer gebeurde dit (scherm wel aan, maar niet opstarten). ACPI heb ik toen weer uitgezet, waarna windows wel weer opstartte.

Verder kwam ik dit in mn BIOS tegen. De vraag is of dit er misschien iets mee te maken kan hebben:
ACPI "enabled"
PM control by AMP "yes"
Video off option "suspend -> off"
Video off method "V/H sync + blanc"
Modem use IRQ "3"
Soft-off by PWRBTN "Instant off"
En verder nog:
CPU protect for CPUFAN off "enabled"

Vooral die laatste .... als mn cpufan hapert ... wordt dan alles stil gezet??

Verder wat het kan zijn:
Mn videokaart moet toch tegen mijn monitor zeggen dat ie aan moet gaan? Dus ... verbinding van moederbord met videokaart ... of stuurt mn moederbord de videokaart aan??
Krijgt mn videokaart niet genoeg voeding?

Zucht ... heel irritant dit .... wel alvast bedankt voor alle hulp trouwens :thumb:
 
Video off option "suspend -> off"
Zet deze eens op "Disabled".

Vooral die laatste .... als mn cpufan hapert ... wordt dan alles stil gezet??
Daar is het wel voor bedoelt.

Heb je toevallig, in het Bios, de mogelijkheid van een "CPU warning temperature"?
 
Ik kan dit weekend even niet bij mn computer dus kan niet kijken, maar zal ik maandag/dinsdag gelijk doen.

Ik heb dit verhaal ook op een lokaal studentenforum geplaast en daar waren er een paar die dit zinnetje toch vreemd vonden:

CPU Core 1.72 V
+2.5 V 0.28 V

Want die 2,5 lijkt niet echt op 0,28. Maar Crash, jij vindt het mooie waarden ... ik hoef het hier dus niet in te zoeken??

Verder kwam ik via hun ook op dat ACPI ... toen dat niet lukte werd er dit gemeld:
Je kan proberen ACPI uit te zetten in Windows, dan uitzetten in je BIOS en dan kijken of hij opstart.

Deze guide (http://www.tweakersasylum.com/tapages.php?filnavn=Guides/ACPI/ACPIRedux/00000002.htm) legt uit hoe je het uit kan zetten.

Ik zelf heb niet zoveel zin om hier mee te klooien tenzij dit echt een reele optie is dat dit het probleem is ... wat denken jullie?
 
CPU Core 1.72 V
+2.5 V 0.28 V
Dit heb ik niet gezien.
Ik moet toch beter gaan lezen geloof ik.:eek:

Volgens mij is dit de voltage waarde van je geheugen.
Kan je in het Bios ook voltages uitlezen?
Zo ja, welke waarde wordt daar gegeven?
 
Zo ... lekker paasweekend gehad allemaal?

Bios geeft de volgende waarden:
Vcore 1,75V
Vdd 3,35V
3,3V 3,35V
5V 5,07V
12V 12,30V

Dus daar wordt niet gesproken over 2,5 V of 0,28 V (wat AIDA32 nog steeds zegt).

Die video off option heb ik op "all modes -> off" gezet (er was geen andere) en toen starte alles wel in een keer op (kan toeval zijn natuurlijk :))

Verder zei nog iemand tegen mij dat hij niet geloofde dat het de voeding zou zijn, want dan zou mijn computer veel vaker echt crashen en niet vastlopen. Als de computer namelijk (even) geen stoom krijgt reset hij zichzelf en laat hij niet het beeld stil staan.
Vond ik opzich wel logisch klinken ....
 
Zo ... lekker paasweekend gehad allemaal?

Prima maar ging wel snel voorbij :(

De waarde van 2,5V-0.28V is niet van belang, volgens mij is dit de waarde van je battery.

Belangrijker is de vcore van 1,7V voor de CPU
en de 3,3V voor de CPU, en deze zijn goed !!!
De 5V en 12V zijn ook in orde.

Kijk eens met aida naar de Geheugen module's
Comp > DMI > Geheugenmodule >Dimm 1 / Dimm 2 / Dimm 3
Weet niet hoeveel reepjes je hebt maar kijk eens of deze nog de goede waarde aangeven.

groetjes speedtouch
 
Er staat geen Dim, maar wel Bank ... en het zegt:

Eigenschappen Geheugenmodule
Socket Aanduiding BANK_0
Type DIMM, SDRAM
Snelheid 60 ns
Geinstalleerde Grootte 512 MB
Geactiveerde Grootte 512 MB


En dat is de enige die ik heb en die 512 Mb klopt ook.

Verder ... mn computer is 4 keer gecrashed bij het kijken van een film op mijn computer (= weer een stilstaand beeld), maar gelukkig ging mn scherm bij het opstarten elke keer wel direct aan (zou die instelling in het Bios het verschil hebben gemaakt??? -hoop hoop-).
Dus als dat inderdaad nu verholpen is (ik hou een slag om de arm) dan zit ik alleen nog met de bevroren beelden.
 
Ok ... dat opstarten probleem is volgens mij nu wel opgelost. Ik heb al vaak moeten herstarten en telkens ging in één keer het scherm aan.
De oplossing was dus blijkbaar de video off option in mn Bios op "all modes -> off" te zetten. (bedankt voor de hulp allemaal :thumb: )

Het probleem waar ik nu nog meer zit is eigenlijk dat mn computer vaak vastloopt met stilstaande beelden. Het liefst zou ik hiervoor toch een nieuw bericht voor willen openen en dit bericht de status "opgelost" geven (het grote probleem met opstarten is immers opgelost), maar ik weet niet of jij daar blij van wordt M@rio ...

Dus je mag deze sluiten, anders de vraag: Waarom loopt mijn computer ZO vaak vast als het niet aan de temperatuur ligt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan