Groot Word-document loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulHM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 feb 2014
Ik werk momenteel aan een uitgebreide cursus (veel (aangepaste) plaatjes die vaak vervolledigd worden met toegevoegde lijnen e.d.)
Grootte is 143MB.
Wanneer ik stukken bijvoeg, loopt Word continu vast. Dus moet ik na toevoeging of bewerking van een afbeelding, ogenblikkelijk opslaan.
Op sommige sites stelt men voor om de grootte van iedere afbeelding te verkleinen. Dat is een titanenwerk. Bovendien beperkt het latere wijzigingen.
Kan ik het probleem oplossen door meer geheugen toe te wijzen?
(Ben leek in deze dingen - dus graag 'eenvoudige' uitleg)
Groetjes & bedankt

Op sommige sites stelt men voor om de grootte van iedere afbeelding te verkleinen. Dat is een titanenwerk. Bovendien beperkt het latere wijzigingen.
Grote plaatjes in een document slaan in beginsel helemaal nergens op; als je document is opgemaakt als A4 (en dat zal toch wel?) met marges, is de kwaliteit van een verkleinde afbeelding nog altijd meer dan afdoende om goed af te kunnen drukken. En al helemaal als je er een webdocument van maakt want dan is een resolutie van 72 pix/inch al genoeg. Dus het argument "Bovendien beperkt het latere wijzigingen." lijkt mij onzinnig. Dan hou je dus hooguit de hoeveelheid werk over, en ook dat valt mee: je kunt met een batchprogramma afbeeldingen in één keer verkleinen. Dan rest nog het vervangen van de afbeeldingen, en dat kun je met een macro wellicht nog wel oplossen. Zeker als je een vaste structuur hebt in de mappen waar de afbeeldingen vandaan komen.

Maar als je dat toch teveel werk lijkt, kun je nog overwegen om het document op te splitsen in een hoofd- en subdocumenten. Elk hoofdstuk wordt dan een eigen document dat je vanuit het hoofddocument weer 'samenvoegt' met het hoofddocument.

Beste OctaFish
Bedankt voor de reactie
Toch 2 bedenkingen:
(1) De 'cursus' omvat fietsreparaties & fietsdesign. Al hetgene mij later van pas zou kunnen komen, verwerk ik in één v/d vele hoofdstukken. Detailsterkte v/d afbeeldingen is dan ook belangrijk voor mij omdat ik soms moet kunnen 'inzoomen' in details. Ook heb ik bovenop foto's info geplakt, welke later misschien aangepast moet worden (zie bijlage). Vandaar mijn voorbehoud om de afbeeldingen, qua bestandsgrootte, in te korten.2016-11-07 12_53_22-CursusFiets(Fons-Dap).docx - Microsoft Word.jpg
(2) Dit geldt natuurlijk niet voor alle afbeeldingen. Ik ben dan ook erg geïnteresseerd in jouw bijkomende opmerkingen:
- 'je kunt met een batchprogramma afbeeldingen in één keer verkleinen. Dan rest nog het vervangen van de afbeeldingen, en dat kun je met een macro wellicht nog wel oplossen. Zeker als je een vaste structuur hebt in de mappen waar de afbeeldingen vandaan komen': wat bedoel je daarmee (ik ben een totale leek in deze zaken)
- 'opsplitsen in hoofd- en subdocumenten': simpel maar ik had daar niet aan gedacht. Wat bedoel je echter met: 'Elk hoofdstuk wordt dan een eigen document dat je vanuit het hoofddocument weer 'samenvoegt' met het hoofddocument'?
Groetjes

Met het gratis programma FSViewer kun je in batchverwerking dit soort acties wel uitvoeren. Er zijn uiteraard meer programma's die dat kunnen. Probeer maar eens wat uit, zou ik zeggen!
Ik bedoel verder precies wat ik zeg, eigenlijk: een hoofddocument is niets meer dan een document met linkjes naar de subdocumenten. Dat zijn dus gewone, losse documenten. Vanuit het hoofddocument kun e ze allemaal tegelijk zien, of dus apart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan