Opgelost Grootte van C-schijf

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

tinovanommen

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2004
Hallo,

Ik kom ergens niet achter, tenzij het iets met verborgen bestanden heeft te maken, maar blijkbaar geeft windows daarvan dan de hoeveelheid data niet weer.

Ik heb een screenprint meegestuurd, als ik het goed bekijk, heeft de C-schijf 123GB beschikbaar, waarvan nog 10,3GB over is. Als ik echter kijk naar de totale hoeveelheid die er op staat, zou dat 91GB zijn, dus waar is mijn ruimte van 21,7GB die nog over zou moeten zijn?

Groeten, Tino

Bijlagen

• C-schijf grootte.JPG
    C-schijf grootte.JPG
    236 KB · Weergaven: 15
Wat is dan die 888 GB?

@edmoor, Een groot gedeelte van die 888GB is opslag in de cloud (Onedrive) (805GB), hierbij kun je ervoor kiezen om alles in de cloud op te slaan, als je c-schijf niet zo groot is. In dit geval staat voornamelijk de mapstructuur op mijn C-schijf (16,3GB), dit is om vervolgens sneller bij mijn mappen in die cloud te kunnen. Dit is een bedenksel van Microsoft.

@srpchulp, ik was daar al bang voor, Microsoft/windows pikken wat dat betreft wel een hoop ruimte van je schijf in. Ik heb gebladerd door je link om het sneller te maken, ziet er erg goed uit. Ik ga er zeker gebruik van maken, bedankt!

gr, Tino

Met het programma TreeSize Free kun je een overzicht krijgen. Met schijfopruiming kun je wellicht ruimte vrijmaken.

* Schijfopruiming
Gebruik schijfopruiming (
Disk Cleanup)

Elke computer heeft een groot aantal bestanden en programma's op de harde schijf die al een tijdje niet zijn gebruikt of overbodig zijn. Met Schijfopruiming kunt u zien welke toepassingen en bestanden van uw computer kunnen worden verwijderd. Kijk ook naar de optie: Clean up system files. Schijfopruiming kan ook met CCleaner en Glary Utilities, kijk wel eerst de instellingen na!

Systeemherstelpunten kunnen ook veel ruimte innemen.

- Open > Deze computer > rechtsklik op C-schijf (C: )
- RMK > Eigenschappen (RMK = rechtermuisknop)
- Tabblad > Algemeen
- Kies > Schijfopruiming etc.

Alternatieve werkwijze:

- Gebruik > WIN + R (= Run command = Uitvoeren)
- Typ > cleanmgr.exe

* Herstelpunten verwijderen (system restore point)
- Klik in de Taakbalk op het pictogram van een vergrootglas.
- Typ de tekst > Schijfopruiming.
- Klik op Schijfopruiming.
- Selecteer het station dat u wilt opruimen.
- Selecteer de te verwijderen bestanden op het tabblad Schijfopruiming > OK
- Klik op het tabblad > Meer opties.
- Klik onder Systeemherstel en schaduwkopieën op Opruimen.
- Klik op Verwijderen als om een bevestiging wordt gevraagd.
- Klik op OK > Bestanden verwijderen.

Laatst bewerkt:
Hoi Senso, Treesize gebruik ik idd regelmatig, een perfect systeem om direct de grootte van een map te bekijken, jammer dat Microsoft deze optie niet meteen aanbied. Zo gauw ik weer thuis ben (vakantie) heb ik wat meer beeldschermen en ga ik aan de slag met je adviezen, bedankt.

Gr, Tino

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan