Grootte van e-mail bericht zichtbaar in Outlook?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wrheger

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2003
Is het mogelijk de grootte van een e-mail bericht zichtbaar te maken in Outlook in het 'Postvak In'. Zo is het Netsky virus te herkennen aan zijn afmeting, namelijk 22K. Zou handig zijn als je op deze manier dus al kan beoordelen dat een mail risicovol is.

Dat is te doen. Menu Beeld --> Kolommen. Zet daar een kruisje voor "Grootte".
Maar als jij echt iets wilt om dit soort dingen tegen te gaan zijn er een aantal essentiele zaken:
1) Met stip op 1 Gezond verstand (!!);
- komt iets van iemand die je niet kent
- vertrouw je het niet
- Is het in het engels terwijl je normaal geen mailtjes krijgt in het engels van bekenden,
- Lees het onderwerp. 9 van de 10 x kan je daar al uit opmaken of iets niet helemaal aan de haak is.
2) Virusscanner
Zorg voor een goede en up to date virusscanner
3) Filters en berichten regels.
Er zijn programma's die jou de mogelijkheid geven om je mail vooraf te bekijken, voordat je ze binnen haalt. Een voorbeeld daarvan is Mailwasher. Je ziet niet of er een virus in zit, maar je kan ze wel verwijderen als je het niet vertrouwd zo komen ze dus niet op jouw computer. Berichten regels kan je zo instellen dat als er een bepaald woord in het bericht voorkomt de mail direct wordt gedelete.
Filters en spam berichten zijn voornamelijk handig tegen spam, maar in combinatie met je gezond verstand haal je ook bijna alle virussen eruit. Op de duur krijg je er een neus voor en herken je ze aan bijvoorbeeld onderwerp en/of grootte.

Groeten en succes,
Olav

Dat is handig! Kun je in Outlook Express ook doen!
Bedankt

Geplaatst door Elisa
Dat is handig! Kun je in Outlook Express ook doen!
Bedankt

Graag gedaan :)

Nog een tip: Om te voorkomen dat virussen / trojans / macros en scripts geladen worden als je per ongeluk toch een besmette mail hebt binnen gekregen. Zet het voorbeeld venster uit. Dan kan je de mail selecteren om te deleten zonder dat hij dan geopend wordt in het voorbeeld venster. Wordt hij namelijk wel in het voorbeeld venster geopend worden ook de virussen, trojans etc geladen.

Olav

Sorry sinds wanneer gaat een mail echt open in het voorbeeldvenster? Je ziet alleen de inhoud maar zolang je het niet opent gebeurd niets ;)

En als je bij tabje Beeld ook nog op: Voorbeeldweergave klikt, dan is jou rechte venster in 2-en verdeeld. Ik heb het zo staan dus ik kan in het onderste venster eerst lezen wat er in de mail staat ZONDER om deze te openen.
Uitgaande van de uitleg van Olav: onbekende afzender, als je ook nog een tekst ziet in de trend van: Hi..bla, bla dan weet je het al.

Ciao :D
Falco

Geplaatst door falconetti
Sorry sinds wanneer gaat een mail echt open in het voorbeeldvenster? Je ziet alleen de inhoud maar zolang je het niet opent gebeurd niets ;)

En als je bij tabje Beeld ook nog op: Voorbeeldweergave klikt, dan is jou rechte venster in 2-en verdeeld. Ik heb het zo staan dus ik kan in het onderste venster eerst lezen wat er in de mail staat ZONDER om deze te openen.
Uitgaande van de uitleg van Olav: onbekende afzender, als je ook nog een tekst ziet in de trend van: Hi..bla, bla dan weet je het al.

Ciao :D
Falco

Op het moment dat een mail in het voorbeeld venster wordt geladen worden ook macro's en scripts geladen. Ik heb het niet over bestanden die aan de mail geattached zijn zoals bijvoorbeeld de pif en com bestanden die tegenwoordig meegestuurd worden.
Olav

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Olav

Op het moment dat een mail in het voorbeeld venster wordt geladen worden ook macro's en scripts geladen. Ik heb het niet over bestanden die aan de mail geattached zijn zoals bijvoorbeeld de pif en com bestanden die tegenwoordig meegestuurd worden.
Olav

Dat is nieuw voor mij. Maar goed, ik weet ook niet hoe hij op internet zit. Ik zit bij Essent en daar wordt toch alle e-mail verkeer gescand op virussen. Je kan niet eens een mail verzenden met een EXE omdat hij gelijk wordt verwijdert. Op de zolder heb ik nog een PC op tel. lijn met Wanadoo maar ook: no problems met voorbeeldvenster.

Nog een tip: Om te voorkomen dat virussen / trojans / macros en scripts geladen worden als je per ongeluk toch een besmette mail hebt binnen gekregen. Zet het voorbeeld venster uit. Dan kan je de mail selecteren om te deleten zonder dat hij dan geopend wordt in het voorbeeld venster. Wordt hij namelijk wel in het voorbeeld venster geopend worden ook de virussen, trojans etc geladen

Dat is het eerste wat ik met een nieuwe OE doe. Zeer onrustig idee als je alles al binnenhebt.

Geplaatst door Elisa
Nog een tip: Om te voorkomen dat virussen / trojans / macros en scripts geladen worden als je per ongeluk toch een besmette mail hebt binnen gekregen. Zet het voorbeeld venster uit. Dan kan je de mail selecteren om te deleten zonder dat hij dan geopend wordt in het voorbeeld venster. Wordt hij namelijk wel in het voorbeeld venster geopend worden ook de virussen, trojans etc geladen

Dat is het eerste wat ik met een nieuwe OE doe. Zeer onrustig idee als je alles al binnenhebt.

Wat heb je binnen dan? Virussen komen per 'attachement' dus als je die niet opent dan komt hij niet binnen. Als je provider goed is + als je PC redelijk beveiligd is met goede programma's dan komt haast niets binnen. Goede progje tegen scripts: SpyStopper (zie bijlage) ;) ;)

Bijlagen

Volgens mij kan er ook met die mail al wat binnenkomen. Macro misschien? Het lijkt me dat er meer mee wordt voorkomen. Iedereen kan zien dat er een bijlage bij zit, met of zonder voorbeeldvenster. Ik doe gewoon wat mensen adviseren en later weet ik niet meer waarvoor :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan