Grote backup / kleine backup, waarom ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Gezocht -> lezers die ervaring hebben met de automatische backup functie binnen Vista Ultimate.

Casus : ik heb Vista Ultimate 32 als OS en heb de automatische (bestands) backup functie van bestanden ingesteld staan op 1x per week en wel op zondagochtend te 11.00 uur. (Backup naar een externe hdd die dus even voor elven middels USB wordt aangekoppeld)

Keurig netjes maakt Vista dan elke week een bestandsbackup naar die externe hdd. Waar ik echter hoorndol van wordt, is het ontbreken van alle logica in de grootte van de wekelijkse backups.

Vorige week zondag bijvoorbeeld ging automatische backup 33 giga backuppen en zojuist slechts 719 mb. Dat wisselt van week tot week.

Ik ben idd. dom, maar niet zó dom om niet te weten dat Windows backup "intelligent" is en derhalve "kijkt" naar gewijzigde bestanden sinds de laatste backup.

Hier nu zit mijn probleem / vraag / onbegrip v.w.b. de logica van het e.e.a.:

d'r wordt wekelijks niet anders gedaan dan de week / weken ervoor, dus waarom zo'n allemachtig verschil tussen de ene en de andere week : 719 mb versus 33 giga.

Oké, de ene week misschien 200 mailtjes geschreven en de week erna 175 en oké, misschien de ene week 5 brieven in Word gemaakt en de week erna 15 etc. etc., maar dat kan m.i. nimmer het verschil tussen ruim 700 MB en 33 giga verklaren?

Wie herkent dit bijzondere "euvel"?

Laatst bewerkt:
Je geeft het zelf al min of meer aan, de eerste backup zal de grootste geweest zijn denk ik? Logisch toch, want die bevat alle bestanden, terwijl de weken er na alleen een incremental backup gemaakt wordt, dus alleen de gewijzigde of nieuwe bestanden worden dan als backup weggeschreven.

Geef anders eens de grootte van je backups, in chronologische volgorde?

Dank voor je reactie, maar als het zó simpel was had ik het hier niet gevraagd.........
Als je mijn casus doorleest, dan zie je dat er geen logica inzit en dát nu is het probleem.

Vanaf moment 0 / week 1:

39,9 GIG (de eerste)
493 MB (1 week later)
33,7 GIG (weer één week later)
33,7 GIG (weer één week later)
719 MB (weer één week later, vanochtend)

Snap je 'm nu? De logica is er niet en is ook niet te verklaren uit computergedrag, dat is altijd hetzelfde, vergelijk het maar met een wisselspanning curve.

[edit] ik noem het een probleem, maar dat is het niet natuurlijk. Het hindert niet / beïnvloedt de goede werking van het systeem niet, maar de grote verschillen intrigeren mij. [end edit]

Laatst bewerkt:
Kijk, dat bleek niet uit je eerste bericht., ik begrijp je vraag nu.

Maar deze manier van backups maken is wel erg ruimteverslindend.
Is het nodig om je gehele systeem telkens te backuppen, of volstaat het om alleen je nieuwe en gewijzigde data files weg te schrijven? Dat lijkt me toch een kwestie van instellingen in je backup programma.

Heb je trouwens de omgekeerde werking al eens uitgetest?
Backups maken is op zich prima, maar je zal de eerste niet zijn die ontdekt dat ze niet bruikbaar zijn in geval van een ongelukje.

Zoals ik schreef, gaat het niet om een systeembackup (die ik overigens wel één keer heb gemaakt), maar een wekelijkse bestandsbackup zoals Vista (Ultimate) die standaard aanbiedt met zijn backup tool.

Ja, ik heb de hele handel al een keer mogen testen. Eén van mijn in striping staande Raptors van 150 gig overleed 7 maanden na aanschaf van het systeem en is door de bouwer (Alternate) onder garantie vervangen.

Bij weer ingebruikneming van het systeem was Windows Vista keurig netjes door Alternate geïnstalleerd, alleen daar had ik natuurlijk geen tierelier aan. Al mijn progjes, al dan niet getweakt moesten opnieuw geïnstalleerd worden, wat natuurlijk vele uren -enkele dagen- zou hebben gekost en dáár had ik natuurlijk geen trek in.

Toen noodgedwongen die ene systeembackup teruggezet en daarna alle wekelijkse backups.
1,5 uur na de start was mijn systeem weer zoals het was voordat de Raptor overleed.

Btw:

Kijk, dat bleek niet uit je eerste bericht.
In mijn eerste posting staat :

automatische (bestands) backup functie van bestanden ingesteld

en da's toch echt heel wat anders dan een volledig systeembackup, m.a.w. het stond er dus wel.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan