grote harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Ik ga binnenkort een nieuw systeem aanschaffen met daarin de WD800JB 80Gb.
Het bedrijf wat de pc levert wil XP installeren, kost me 20 eurootjes.
Ik heb dat met W98 al meermalen zelf gedaan, met partities maken ed via de opstartdiskette.

Ik heb me nu echter laten vertellen dat zo'n opstartdiskette niet meer te gebruiken is voor een HD van meer dan 63Mb en de combinatie XP. Wat is daarvan waar?
Hoe kan het dan wèl of kan ik het toch beter laten doen?

Bedoel je partities aanmaken met fdisk vanaf een bootdiskje? Dan maakt de grote van de hd niet uit.

Achteraf nog partities aanmaken is met PartitionMagic8.0 het gemakkelijkst. Verder is Winxp/2000 boven win98 zeker wel aan te raden, zeker bij een nieuw systeem.

Het klopt dat en win98 opstart flop niet grotere schijf dan 64 gyg ondersteunt... maar daar is wel weer iets voor te downloaden

20 euro is niks teveel voor een werkende foutloze installatie met alle juiste drivers.

laat ze wel de xp cd meeleveren.

pe.

hoi,

20 eurootjes voor een xp kan niet !!
vraag iig de originele cd-rom, dan krabben ze wel terug.............

greetz

jean

Geplaatst door jhonnybos
Het klopt dat en win98 opstart flop niet grotere schijf dan 64 gyg ondersteunt... maar daar is wel weer iets voor te downloaden

Weet je ook WAT of WAAR?

Ja de CD-rom zit er bij. Daarnaast betaal ik 20 euro voor alleen het installeren, Jean.
En misschien is die 20 euro niet te veel, Pete, maar wèl als ik dat eenvoudig zelf kan doen. En ik denk dat ik voor aanmaken van partities wel extra moet betalen àls ze het al doen?!

Oh ja, ik heb PM 5.0 Werkt dat ook onder XP?

Brend die pc met dat cdtje van je maar hier heen maak partities en instaleer winxp voor je voor niets:D

Nee 20,- is echt te veel voor alleen instaleren
mag een winkel niets voor vragen of de winkel heeft een slechte service

Lekker zelf installeren en dan inderdaad partitionmagic erover of een ander programma zoals op deze pagina is ook nog gratis ook

Je PC boer zal wellicht een 'ghost' plaatsen op je HD. Zeg maar een een exacte kopie van wat hij eens tot in de puntjes heeft gedaan. Dit kost hem een goed kwartier en de rest is plug and play.

Maar je kan eenvoudig zelf je XP installeren vanaf de originele CD-rom. Die is immers bootable. In de eerste fase van de set-up (tekstmode) kan je alvast partities aanmaken naar keuze.

Ik zou het zelf doen, maar ik ben nu eenmaal iemand die graag alles zelf onder controle heeft.

nee helemaal niets met winxp of fdisk kan dat ook hoef je ook niets te instaleren

ja ik zou partities aanmaken via winxp of fdisk en met winxp is het makkelijker maar onthoud wel dat je bij winxp moet partioneren aan het begin van de instalatie van xp waar je je schijf moet kiezen:D

denk dat mijn eerdere post iets anders uitgelegd moet worden.

20 euro voor het juist inrichten van een pc is niet teveel.

email/internet/partitioneren/backup/programma's/enz

ik doe het er niet voor.

een kale installatie is heel iets anders.

dat duurt 45 minuten en gaat vanzelf indien juiste onderdelen (hardware) zijn gebruikt.

had laatst een amd pc met een intel cooler en een winmodem en een ata100 harddisk die alleen op pio wou draaien.

was niet leuk.

rechtstreeks uit de winkel.

pe.

Nieuw voor mij: begrijp ik dat ik de pc gewoon met de CD van XP kan opstarten en daarmee meteen kan partitioneren en formatteren?????

Da's dan wel errug simpel, àls ik het tenminste goed begrijp...! Natuuuuurlijk doe ik het dan zelf.

En kan ik dan eventueel achteraf PM5.0 gebruiken in XP, mocht ik later nog eens wat willen verschuiven/wijzigen?

Geplaatst door pete1

een kale installatie is heel iets anders.

dat duurt 45 minuten en gaat vanzelf indien juiste onderdelen (hardware) zijn gebruikt.

had laatst een amd pc met een intel cooler en een winmodem en een ata100 harddisk die alleen op pio wou draaien.

pe.

Ja Pete, het gaat om de kale installatie van het OS.

Maar als ik géén OS laat installeren, wordt dan de pc-configuratie helemaal niet getest? MOET daarvoor XP door hun worden geinstalleerd zodat zij de pc eerst kunnen testen?
(on wat is "pio"?)

ja klopt dat kan allemaal direct maar je kan hem instellen bij de scherm waar je je schijf moet kiezen. moet je de tekst boven ff goedlezen anders denk ik dat je er overheen kijkt en niet snapt waar je het kan instellen .... het is heel simpel maar lees dat tekst dan maar het is ook maar een heel klein teksteje:D

Maar als ik géén OS laat installeren, wordt dan de pc-configuratie helemaal niet getest? MOET daarvoor XP door hun worden geinstalleerd zodat zij de pc eerst kunnen testen?

dat is correct.

als de hardware niet werkt als je zelf installeerd en voor de juiste drivers zorgt is het jouw probleem als daarna iets niet goed werkt.

als je kan aantonen dat de hardware defect is dan kan je gebruik maken van de garantie.

geheugenmodules/videokaart/modem /netwerkkaart en noem het maar op.

het werkend krijgen van alle hardware is ineens jouw verantwoording.

heel gunstig voor de winkel.

mijn advies is laten partitioneren en een werkend foutloos systeem laten afleveren met xp cd en backup.

(pio is een overdrachtssnelheid van een harddisk.
ata100 (udma5) is een stuk sneller maar in een mindere winkel kijken ze nergens naar en krijg je een systeem wat 200 kan en maar 20 gaat)

pe.

Geplaatst door pete1

geheugenmodules/videokaart/modem /netwerkkaart en noem het maar op.

mijn advies is laten partitioneren en een werkend foutloos systeem laten afleveren met xp cd en backup.

pe.

Dàt is heel belangrijk dat ik dit weet!

Dan tellen die 20 euro's even niet, als je daarmee zeker weet dat een goed werkend en volledig geinstalleerd systeem wordt geleverd.

Blijft nog één vraagje over: PM5.0 werkt dat ook onder XP?

dacht het niet.

vanaf versie 7 wel.

pe.

Kleine correctie :

PC's kunnen wel degelijk getest worden zonder een OS erop. Daar bestaat speciale software voor die vanaf een diskette draait en allelei testen doet op je hardware. Een leverancier die zichzelf respecteerd, zal dat wel voor je doen. En... voor alles bestaat een garantie.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat er vandaag nog hardware in de winkel over de toonbank gaat die niet XP compatibel is.

PM 5 draait niet onder XP, de 7 wel. Maar XP bevat voldoende tools om je schijf te verdelen , en te herverdelen als dat moet (disk manager). Voorwaarde is dat je een Dynamic disk configureert.

Nogmaals, ik zou het zelf doen. Daar steek je meest van op. Altijd welkom met vragen voor een advanced installation.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan