Grote letters tussen de boven- en ondermarge centreren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kim88
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Kim88

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2012
Beste lezers,

In Word heb ik grote letters (680 punten) met lettertype SchoolKX_New gemaakt. Deze letters wil ik precies in het midden van de pagina krijgen. Echter blijven de grote letters onderaan de pagina staan. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de grootte van de letters. Want als ik de letters in 460 punten zet dan krijg ik het wel precies in het midden.

Weet iemand hoe ik dit euvel kan oplossen? Of hoe ik alsnog de grote letters precies in het midden kan krijgen?

Alvast bedankt!

Een document kun je verticaal uitlijnen; ik vermoed al dat je dat al wel hebt ingesteld, want een kleiner lettertype gaat wel goed. Waar je vermoedelijk geen rekening mee hebt gehouden, is dat een regelhoogte niet alleen bepaald wordt door de grootte van het font. Je hebt ook te maken met de interlinie van de alinea. Die zorgt ervoor dat tekst niet tegen elkaar geplakt wordt als je twee regels hebt met in de bovenste regel een letter met een staart, bijvoorbeeld een g, en in de onderste regel een letter met een stok, bijvoorbeeld een h. De interlinie is meestal zo'n 20% van de fonthoogte. Zet je maar één letter op de pagina, dan heb je daar natuurlijk weinig mee te maken. Maak dus de Regelhoogte net zo groot als het font, en het ziet er waarschijnlijk al beter uit.

Dat klopt, daar heb ik geen rekening mee gehouden. En het gaat inderdaad om de letters met een 'stok', zoals een -g- en een -j-. Deze letters kan ik niet op 680 punten zetten omdat ze anders niet op de pagina passen. Daarom dacht ik om de letters in het midden te zetten.

Hoe kan ik de regelhoogte aanpassen? :o

Als een letter niet op een pagina past, kun je hem ook niet centreren. Dan zul je toch het lettertype moeten verkleinen. Met welke Word versie werk je?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan