Grote schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruno-01

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2002
Ik ben het ff kwijt.... hoe zat het ook al weer. Ben een " oude pc" aan het oplappen. Om een lang verhaal kort te maken, kleine schijven (2 Gb) worden wel herkend in de bios en dus zie ik ze ook onder windows (2000). Grote schijven (80 Gb) worden niet herkend in de bios.
Zat dat probleem nou in de bios of was dat een Mobo probleem..??:rolleyes:

waarschijnlijk MoBo

Kun je vaak ook herkennen aan processor.

Weet zelf niet precies meer.

ATA-2 sinds 1996 kon tot 8.4 Gig "dacht pentium II borden" Toen was het bios verantwoordelijk of je 500 MB of 8 gig kon lezen.

ATA-4 sinds 1998 geen beperking meer gaat standaard tot 33 MB/s en met drivers ook hoger. "dacht pentium II of III borden."

Eric.

P.S. hier vind je info over die oude standaard.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door bruno-01
Ik ben het ff kwijt.... hoe zat het ook al weer. Ben een " oude pc" aan het oplappen. Om een lang verhaal kort te maken, kleine schijven (2 Gb) worden wel herkend in de bios en dus zie ik ze ook onder windows (2000). Grote schijven (80 Gb) worden niet herkend in de bios.
Zat dat probleem nou in de bios of was dat een Mobo probleem..??:rolleyes:

Hmm.... Ik denk de met FDisk gekozen hebt voor 2 Gb. Plaats je opstart diskette terug en run Fdisk. Kies daar voor grote schijven ondersteunig. Zal nu wel herkend worden.

Heb zojuis een heel moeilijk verhaal zitten lezen over cilnders op harde schijven die niet herkend worden ..(moeilijk moeilijk...) De harde schijf die er nu inzit is 4 Gb groot dus ik denk niet dat Fdisk daar nog iets aan kan veranderen. Verder zegt Aida32 dat ik een moederbord: Chaintech 6BDA /6bpv/6 enz enz...en Matsonic MS7070s(D).
en een Award Modular Bios v.4.51 PG.
Hier houd het een beetje op voor mij qua kennis. Wat ik wel heb zijn 2 harde schijven van elk 80 Gb die ik graag in deze pc zou willen stoppen maar die niet door de bios worden herkend. Sterker nog..alles loopt vast bij het dedecteren...

Is er iemand op de helewerled die deze arme stakker kan helpen......:confused:

Misschien dat een bios update naar de recentste versie een oplossing is.

Geplaatst door bruno-01
Heb zojuis een heel moeilijk verhaal zitten lezen over cilnders op harde schijven die niet herkend worden ..(moeilijk moeilijk...) De harde schijf die er nu inzit is 4 Gb groot dus ik denk niet dat Fdisk daar nog iets aan kan veranderen. Verder zegt Aida32 dat ik een moederbord: Chaintech 6BDA /6bpv/6 enz enz...en Matsonic MS7070s(D).
en een Award Modular Bios v.4.51 PG.
Hier houd het een beetje op voor mij qua kennis. Wat ik wel heb zijn 2 harde schijven van elk 80 Gb die ik graag in deze pc zou willen stoppen maar die niet door de bios worden herkend. Sterker nog..alles loopt vast bij het dedecteren...

Is er iemand op de helewerled die deze arme stakker kan helpen......:confused:

Jawel. Met Fdisk, verwijder de partie. Maak nu een nieuwe aan. kies voor grote schijven. Daarna kan je de HD formateren, "Format c:" Als er dan "Bad Clusters" tevoorschijn komen gaan die hersteld worden. Maar als er al bvb. 20 komen, dan kan je de HD wel vergeten. Goed voor de schroothoop dan.

Ik wil dus absoluut niet de eigenwijse peer uithangen maar de c schijf die er nu in zit is 4 Gb. Hang ik daar ( als 2e master) een 80 gb schijf in loopt de zaak vast. (zowel in windows als bij HD detectie in de bios).
Pak ik een oud/klein/viesvuil schijfje uit de begin jaren 90e (2 Gb) is er niets aan de hand.
Ik heb altijd gedacht dat Fdisk niets met de bios te maken had....(toch??)

Geplaatst door bruno-01
Ik wil dus absoluut niet de eigenwijse peer uithangen maar de c schijf die er nu in zit is 4 Gb. Hang ik daar ( als 2e master) een 80 gb schijf in loopt de zaak vast. (zowel in windows als bij HD detectie in de bios).
Pak ik een oud/klein/viesvuil schijfje uit de begin jaren 90e (2 Gb) is er niets aan de hand.
Ik heb altijd gedacht dat Fdisk niets met de bios te maken had....(toch??)

Je kan toch nooit 2 "Master HD" op dezelfde IDE kabel hangen. Op bvb IDE 0 zet je 1 HD op master, en de andere op slave. Wil je de 2° HD ook op master zetten, dan moet je die in IDE1 inpluggen.

Leg eens sereus uit wat je eigenlijk allemaal gedaan hebt.

Trouwens, als je HD, maar gepartionneerd is op 2 Gb, gaat je bios ook maar 2 Gb herkennen.

Was nog even iets vergeten.
@ Frisian, kijk uit met bios flash. Is al een oudere PC, en waarschijnlijk ook geen upgrades meer. Ik heb nu al 20 jaar ervaring met pc, maar als men mij vraagt een bios te flashen, zeg ik flagrant NEEN. Gaan de PC-boer en daar kan je terecht. Ik neem die verantwoordelijkheid niet op mij.
Ik denk dat het probleem zich elders bevind.

Laatst bewerkt:
Dat heb ik ook gedaan... Op ide 1 zit master op ide 2 zit secondery master...dat kan toch.

Nou, die master die werkt, niks mis mee. Nu wil ik er dus een tweede schijf bij hangen en dan is het probleem dat een grote schijf dus niet wordt herkend en een kleine wel...(zie eerdere reaktie..) Het maakt overgings niet uit wat ik van die 2e schcijf maak (master of slave het systeem loopt vast tijdens het herkennen) En nou zeg jij, als ik het goed begrijp dat je het probleem van dat niet herkennen kunt oplossen door Fdisk opnieuw uit te voeren, en daar haak ik dus af want fdisk heeft toch niets te maken met het herkennen van schijven in de bios ????

Geplaatst door bruno-01
Dat heb ik ook gedaan... Op ide 1 zit master op ide 2 zit secondery master...dat kan toch.

Nou, die master die werkt, niks mis mee. Nu wil ik er dus een tweede schijf bij hangen en dan is het probleem dat een grote schijf dus niet wordt herkend en een kleine wel...(zie eerdere reaktie..) Het maakt overgings niet uit wat ik van die 2e schcijf maak (master of slave het systeem loopt vast tijdens het herkennen) En nou zeg jij, als ik het goed begrijp dat je het probleem van dat niet herkennen kunt oplossen door Fdisk opnieuw uit te voeren, en daar haak ik dus af want fdisk heeft toch niets te maken met het herkennen van schijven in de bios ????

In de bios, zet je de herkeninnig van HD op "Auto" je bios gaat nu automatisch je HD's herkennen. Daarna kan je via Fdisk je HD partioneren.Waarschijnlijk staat in je bios, deze uitgeschakeld, maar dat kan ik van hieruit niet zien

Laat van der zwamm maar.

Helaas begrijpt hij je niet.

Als ik tijd heb zal ik even kijken.

Jij hebt gelijk het bios trekt zich niets aan van Fdisk.

Hoe oud is de PC en wat voor processor zit er in.

Als je dit download heb je een wat uitgebreider info over je bord.

Kun je bij Cmos kijken of hij EDD met yes beantwoord.

Eric.

Als je problemen hebt met het herkennen van je (grotere) harde schijven in het bios en je weet zeker dat je alles goed aangesloten hebt ligt volgens mij de oplossing toch in het flashen van het bios naar de recentste versie (al hoe risicovol deze soms ook moge zijn).
Steevaste oplossing is ook niet maar als er geen andere uitweg is zou ik dit eens proberen.

Sommige schijven

Er zijn schijven waarbij je een jumper zo kunt zetten dat hij doet alsof hij kleiner is.

Dat is inderdaad om te voorkomen dat je bios gaat hangen. Werkt niet altijd. CLJ (cylinder limitation jumper)

Heeft te maken met het feit dat IDE bij grote schijven een vertaal slag moet maken. Misschien wel eens gezien dat hij het heeft over 32 heads. Dat is natuurlijk niet waar, maar dat is de enige manier waarop IDE grote schijven kan begrijpen.

Eric.

Bijlagen

• jumpers uitgebreid.jpg
    jumpers uitgebreid.jpg
    19,8 KB · Weergaven: 64
Druk tijdens "post" eens op pause en noteer exact wat er achter bios staat.

dan kun je hier vinden wat de goede is.

Eric.

Dat nummer dat je opgeeft.

Blijkt het type nummer van je geheugen te zijn.

Als je diagnose hebt gedownload, vertel dan eens wat voor bord je hebt.

Eric.

De harddisk limits bij oude moederbord bios'en zijn
2.1, 8.4 en 32GB. Een bios update kan dat verhogen, soms zijn er ook patches voor 64 en 128GB.

Ondersteuning voor grote schijven bij fdisk heeft te maken met de bestandsindeling Fat32, Fat16 gaat maar tot 2GB per partitie, niets met herkenning door het bios.

Je exacte bios / moederbord weten is het belangrijkst.

Vr.Gr. Egel.

Hallo,

hier enkele gegevens over de pc gemaakt met aida 32:

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows 2000 Professional
OS Service Pack Service Pack 4
Internet Explorer 5.00.3700.1000
Computernaam TEST-A57AUK4ULB
Naam gebruiker telefoon
Logon Domein TEST-A57AUK4ULB

Moederbord:
CPU Type Dual Intel Pentium III, 450 MHz (4.5 x 100)
Moederbordnaam Chaintech 6BDA/6BDU/6BPV/6BSA/6BSV/6BTA/6BTA2/6BTA3/6BTM(L)/6BTS/6ZIA / Matsonic MS7070S(D)
Moederbord Chipset Intel 82440BX/ZX
Systeemgeheugen 384 MB (SDRAM)
BIOS Type Award Modular (06/23/99)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort Printerpoort (LPT1)

BIOS Eigenschappen:
Capaciteit 256 KB
Opstartapparaten Floppy Disk, Hard Disk, ATAPI ZIP, LS-120
Specificaties Flash BIOS
Ondersteunde Standaarden DMI, APM, ACPI
Uitbreidingsmogelijkheden AGP, USB

Moederbordeigenschappen:
Product i440BX-W977TF

Processoreigenschappen:
Fabrikant Intel
Versie Pentium III
Externe Kloksnelheid 100 Mhz
Actuele Kloksnelheid 450 Mhz
Type Central Processor
Voltage 3.3 V
Status Geactiveerd
Upgrade Slot 1
Socket Aanduiding SLOT 1

[ Processoren / Processor #2 ]

Processoreigenschappen:
Externe Kloksnelheid 100 Mhz
Actuele Kloksnelheid 450 Mhz
Type Central Processor
Voltage 3.3 V
Status Disabled by user
Upgrade Slot 1
Socket Aanduiding SLOT 1

[ Cache / Internal Cache ]

Cache-eigenschappen:
Type Intern
Status Geactiveerd
Operationele modus Write-Back
Maximale Grootte 32 KB
Geinstalleerde Grootte 32 KB
Ondersteund SRAM Type Synchronous
Actueel SRAM Type Synchronous
Socket Aanduiding Interne Cache

Als er iemand is die een oplossing heeft hoor ik het graag......

BIOS CAPABILITIES TEST REPORT
===============================

Generated by: BIOS Wizard 2.10
Date: August 18, 2005
Time: 16:56

PnP Version : BIOS currently supports latest version 1.0
PCI Version : BIOS currently supports latest version 2.1
PCI IRQ Routing Table : BIOS currently supports this feature
Enhanced Disk Drive
Specification : BIOS currently supports this feature
DMI Version : BIOS supports minimum version 2.2. Latest is
version 2.3