Group By in qryOpenstaandefacttuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansspark

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2012
Beste Forumleden,

In mijn Query openstaande factuur heb ik een Group by aangemaakt voor een totaalprijs
Hierdoor kan ik de factuurregels optellen zodat ik een Totaalprijs voor 1 Factuurnummer te zien krijg in mijn frmOpenstaandefactuur.
Tot zover gaat alles goed.

Vraag.

In de qryOpenstaandefactuur bij betaald/ checkbox zie ik bij Group by: alleen waar staan in de lijst.
Echter ik wil alleen de niet openstaande facturen zien dus onwaar.
Tevens kan ik hierdoor niet meer in mijn frmOpenstaandefactuur de checkbox betaald aanvinken.
Zie bijlage.

Wat doe ik niet goed?

Groet, Hans

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je verwart een waarde (Waar(True)/Onwaar(False), of eigenlijk -1/0 want dat slaat Access op) met een functie, de functie WHERE. Die zich prima laat vertalen met 'Waar'. De regel TOTAAL bevat dus functies, geen waarden :)
Zodra je een Totalen functie maakt, kun je de recordsets niet meer bewerken. Wil je dat wel, dan mag je dus geen Totalen query gebruiken.

Laatst bewerkt:
Beste Michel,

Bedankt voor je bericht.
Ik begrijp het niet!

Vraag
De factuur bevat meerdere regels daarvan wil ik het totaal berekenen dus een Totalen query (dacht ik)
Tevens wil ik de openstaande facturen (betaald: onwaar) en het bedrag van de klanten zien.

Hoe moet ik dat dan doen?

Groet, Hans

Laatst bewerkt:
Een totalenquery maak je als je op basis van één of meer velden wilt totaliseren. Dus per order het totaalbedrag. dat werkt prima. Zet je in die query ook alle artikelen, dan krijg je ineens meer regels, omdat de totalenquery dan gaat groeperen op groepen van velden. Dan krijg je doorgaans meer regels. En verlies je het Totaal letterlijk uit het oog. Maar een nadeel is ook dat je dus niks meer kunt doen met je gegevens. De totalenquery is ook helemaal niet nodig, want het totaal zie je al in de voettekst van je (doorlopende) formulier waarin je de velden kunt optellen met SOM. Eventueel sla je het eindresultaat dan nog op, als je variabele gegevens gebruikt, zoals BTW percentages die nog wel eens wisselen.

Beste Michel,

Bedankt voor je bericht.
Ik begrijp het probleem dus ik ga het ontwerp wijzigen.

Groet, Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan