grub alleen als usb in pc zit

Status
Niet open voor verdere reacties.

dragonsna

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Berichten
215
heey,

Ik zit hier met een probleem.
ik heb ubuntu geinstalleerd naast ubuntu op een usb,
Nu "moet" ik de usb erin zitten om windows op te starten!
ik wil alleen als ik de usb erin heb dat grub opstart en anders gewoon windows zonder grub

ik wil alleen grub als ik de usb erin heb zitten

hoe stel ik in dat je niet grub hoeft te gebruiken om windows op te starten??/

(nu krijg ik Cant find Grub (or something))

dank u!!
 
helaas, dat kan niet. Bij je installatie heeft Ubuntu opstartinstructies geschreven waarnaar gezocht wordt. Deze instructies heeft hij kennelijk op je USB schijf gezet en daar zoekt je computer naar. Een voorwaardelijke opstart op basis van USB aanwezigheid zal niet mogelijk zijn met GRUB, maar je kunt wel kijken of je GRUB naar je vaste schijf kunt krijgen zodat in ieder geval dat startscherm er komt. Verder zou ik hem dan ook instellen om standaard Windows te starten als je niet ingrijpt.
 
hoe doe ik dat precies? en hoe stel ik in dat het 2 seconden duurt dat hij automatisch windows xp opstart?
 
helaas weet ik niet hoe je hem over kunt zetten, ik weet om eerlijk te zijn niet of dat überhaupt kan. Wat dat betreft vaar je in onbekende wateren, er zijn volgens mij niet veel mensen die dat proberen, simpelweg omdat met het OS meestal niet op een externe schijf zet.
 
Je kan proberen om Je windows opstartbestanden te herstellen. Dat doe je door van je Windows CD optestarten. Dan kom je in een soort command line. Ik denk dat je met fixmbr en fixboot een heel einde komt. Dan moet je je Bios zodanig instellen, dat die opstarten vanaf usb ondersteunt (volgens mij heb je dat al). Indien alles goed staat kan je dan zonder usb stik alleen windows opstarten, en met usb stik kan je dan kiezen tussen Windows en Linux en memtest...:cool:
 
Je zou een hele kleine partitie vrij kunnen maken op je interne harde schijf en daar alle grub config bestanden op laten zetten. Deze zou onder ubuntu dan onder /boot gemount worden. Je hebt er maar een 256MB ofzo voor nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan