grub en windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

john ross

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 jan 2006
Hallo allen,

gisteren bij het opstarten van mn laptop duwde ik op de volume- toets en kwam ik in een grub menu.
Ik had er nog nooit van gehoord en na enig opzoekwerk kwam ik erachter dat dit een soort bootloader is van Linux.

Aangezien ik windows7 draai vraag ik me af wat grub op mijn HD doet?

Kan het zijn dat er vroeger Linux op de HD stond(het is een gerecupereerde HD) en hoe kan ik grub verwijderen of is dit niet nodig of is er meer aan de hand?
Hiermee bedoel ik een besmetting of zoek ik het te ver?

Gr. Jan

Grub is een bootloader in algemene zin, niet alleen linux. Het wordt soms ook gebruikt door laptop fabrikanten voor herstelpartitities en dergelijke.

Als je zelf je windows e.d. hebt geinstalleerd is het wel een beetje vreemd. Als het geleverd is door werk/winkel/fabrikant zou ik eerst uitzoeken of het standaard is. Grub is relatief makkelijk te verwijderen, indien nodig, maar dan zijn eventuele herstelpartities e.d. ook niet meer beschikbaar.

Een tweede optie is een grub bootloader in de BIOS van de laptop zelf. Een aantal fabrikanten hebben tools zoals memtest en grub bootloader in de BIOS van de laptop om recoveries en reparaties uit te kunnen voeren. In dat geval staat grub niet op je harddisk maar hardwarematig in de BIOS. Er zijn een aantal tooltjes om dit eenvoudig te controleren.

Ok,

de win7 heb ik zelf geinstalleerd dus het zou in de bios moeten zitten.
Met welke tool kan je dit controleren wampier en heeft grub voor/nadelen bij herstellen van windows?

Gr. Jan

Ok,
de win7 heb ik zelf geinstalleerd dus het zou in de bios moeten zitten.
Gr. Jan
Hoe kom je daar bij?
"A boot loader is a computer program that loads the main operating system for the computer after completion of self-tests."

Tot die conclusie kom ik n.a.v. van dit antwoord:

Grub is een bootloader in algemene zin, niet alleen linux. Het wordt soms ook gebruikt door laptop fabrikanten voor herstelpartitities en dergelijke.

Als je zelf je windows e.d. hebt geinstalleerd is het wel een beetje vreemd. Als het geleverd is door werk/winkel/fabrikant zou ik eerst uitzoeken of het standaard is. Grub is relatief makkelijk te verwijderen, indien nodig, maar dan zijn eventuele herstelpartities e.d. ook niet meer beschikbaar.

Een tweede optie is een grub bootloader in de BIOS van de laptop zelf. Een aantal fabrikanten hebben tools zoals memtest en grub bootloader in de BIOS van de laptop om recoveries en reparaties uit te kunnen voeren. In dat geval staat grub niet op je harddisk maar hardwarematig in de BIOS. Er zijn een aantal tooltjes om dit eenvoudig te controleren.

Misschien zit ik er compleet naast maar als je er zelf iets van weet mag je gerust een oplossing bieden hoor,commentaar geven op een bestaande topic is altijd gemakkelijker dan zelf een deftig antwoord geven.:thumb:

Ik weet ook wel wat een bootloader is maar de vraag is wat die grub daar precies zich komt mee bemoeien.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan