Grub herstellen (2)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkQ

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2005
Ik weet dat dit een oud topic is maar ik wil er toch even op reageren omdat ik de zelfde tekst letterlijk overal tegen kom zonder verdere uitleg.
Het werkt dus niet zonder dat er parameters worden in gegeven.
Niet iedereen (mij zelf incluis) weet wat ie hier neer moet zetten: –root-directory=/mnt
wat komt er op de plaats van “root-directory” ?
wat is de betekenis van die — en = tekens ?
Komen er spaties tussen ?

Ik heb allerlei combinaties geprobeerd maar zonder dat je weet waar die root directory staat en of die — en = er wel mee te maken hebben, heb je er niets aan en elke poging krijg ik een melding (uit m’n hoofd) “gekozen partitie MOET een systeem partitie zijn.”

Niet iedereen kan overweg met terminal commando’s

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Andre
Ik ben sinds eer gister hiermee aan de gang en overal staat die zelfde tekst en alle websites die ik vind met google laten het zelfde zien alsof maar gewoon wordt aangenomen die iedereen wel met terminal over weg kan..
Door dat googlen kwam ik dus ook hier terecht ..

De meeste mensen zoeken om de oplossing voor een probleem waar ze mee zitten en niet om de hele wereld af te googlen om de juiste manier te vinden om en bepaald antwoord te kunnen laten werken.
Ik vind het adviseren om het maar eens te googlen geen hulp die men mag verwachten op een website die "helpmij" heet..
en no offense maar om heel eerlijk te zijn vind ik het knap neerbuigend ...

Van de positieve kant : Gelukkig stond onder het berichtje een oplossing die alles overbodig maakt , de SUPER GRUB DISK ik heb die ISO gedownload en die is gewoon geweldig , de Grub staat weer waar ie moet staan en ik kan weer dual booten..

Laatst bewerkt:
Beste Andre
Ik ben sinds eer gister hiermee aan de gang en overal staat die zelfde tekst en alle websites die ik vind met google laten het zelfde zien alsof maar gewoon wordt aangenomen die iedereen wel met terminal over weg kan..
Door dat googlen kwam ik dus ook hier terecht ..

De meeste mensen zoeken om de oplossing voor een probleem waar ze mee zitten en niet om de hele wereld af te googlen om de juiste manier te vinden om en bepaald antwoord te kunnen laten werken.
Ik vind het adviseren om het maar eens te googlen geen hulp die men mag verwachten op een website die "helpmij" heet..
en no offense maar om heel eerlijk te zijn vind ik het knap neerbuigend ...

Van de positieve kant : Gelukkig stond onder het berichtje een oplossing die alles overbodig maakt , de SUPER GRUB DISK ik heb die ISO gedownload en die is gewoon geweldig , de Grub staat weer waar ie moet staan en ik kan weer dual booten..
Zo neerbuigend was het niet... je hebt dus toch op de door mij geadviseerde wijze de oplossing gevonden....
Vergeet niet dat veel mensen niet goed weten hoe je efficient op Google moet zoeken, dus is zo een tip toch ook een "helpmij" actie en laten we het woord "neerbuigend" dan maar ook snel vergeten/trek die keutel dus maar in.... want das wel erg kort door de bocht als je toch de oplossing vindt op deze manier....

Laatst bewerkt:
Die Grubdisk is een prima uitvinding maar bied geen antwoord op mijn opmerking over hoe ik dat dingetje in terminal moet doen
Ik kan nergens op google vinden wat er op de plaats van --root-directory=/mnt moet komen te staan.. en wat betekenen die -- en = komen die ook in het commando ?
Ik vroeg eens hoe je dingen kunt kopiëren en verplaatsen in terminal en kreeg dan de opmerking Read The F*king Manual naar de kop geslingerd ..
Linux is een pracht systeem en ik gebruik haast niet anders meer, maar de documentatie is bedroevend, de online manuals zijn een doolhof van links en onbegrijpelijke termen en voor de beginner is er kop noch staart aan te vinden..
Kijk maar eens naar de HTML Apache server uitleg.. dat is een drama..
Zo wordt het wel heel erg ontmoedigend voor beginners om wat in linux te gaan doen.

Dat soort dingen helpen niet , ik heb tot op de dag van vandaag nog geen antwoord gehad op mijn simpele vraag over kopiëren en verplaatsen... dat is toch bedroevend ?

Ik heb eens totaal onbruikbare gebruiksaanwijzing bij een Video recorder van Grundig.
Ondanks mijn stapel diploma's en certificaten papieren in elektro en elektronica techniek kon ik daar geen soep van maken.
Dat heb ik dus ook geschreven aan Grundig Nederland en ik kreeg ijskoud een brief terug met de strekking van "kun jij het beter dan ?"
Ik heb die uitdaging aangenomen en die gebruiksaanwijzing herschreven zodat een kind van 7 het kon volgen.
Dit heeft me een leuke bijbaan opgeleverd voor een paar jaar..

Wat ik wil zeggen: wat is het nou voor moeite om er een kleine uitleg bij te zetten?

--root-directory=/mnt op de plaats van root-directory komt dan blabla , dan een voorbeeld, en "denk om de spaties"

Op die manier geef je een bruikbare uitleg voor mensen die er niet uren dagen willen googlen..
Daarom komen mensen naar helpmij.nl

Een dual boot herstellen met Linux/Windows vind ik bepaald al geen beginnerswerk. Dus alleen maar kant en klare oplossingen geven is leuk voor even maar geen duurzame oplossing voor deze doelgroep, die blijkbaar toch meer dan een gok wil nemen om een dual boot op te zetten.... (leuk dat je het wilt overigens... :cool:).
Dus die doelgroep acht ik ook in staat om met wat hints via Google zo'n klusje als dit te klaren...
Ik heb Linux "gewoon" geleerd, zonder een " stapel diploma's en certificaten papieren in elektro en elektronica techniek" maar door een oude afdankte pc te nemen, een Linux boek aan te schaffen met CD (toen was downloaden via een telefoon lijn totaal geen optie..) en maar oefenen..
Zonder IT kennis/opleiding... had ik een relatief korte tijd wel door hoe het zat door goed te lezen... en de Red Hat 6 server heeft jaren als router/server aan de kabel gehangen en kon het "inbellen via de telefoon" de deur uit... :d

Imho blijft het toch een helpmij actie, alleen niet exact zoals jij verwacht had, op mijn manier, en dat kan/mag, beide opties.

Laatst bewerkt:
Lees even mijn commentaar HELEMAAL en schrijf dan een nieuw reply want volgens mij heb je er niets van begrepen

Ik heb deze conversatie weggehaald uit het sticky topic omdat het niks meer te maken heeft met de bedoeling van sticky.
De bedoeling van sticky is bruikbare oplossingen of info toe te voegen aan het topic en niet om met elkaar in discussie te gaan.
Link naar sticky staat nu in beginposting van DirkQ.

Laatst bewerkt:
alles wat ik bedoel
opmerkingen als RTFM en je kunt het ook googlen HOREN NIET OP EEN FORUM THUIS

In het verleden heb ik gebruikers herhaaldelijk er op geattendeerd dat "Google met link" geen antwoord is.
RTFM wordt hier helemaal niet getolereerd!
Sorry dat het deze keer niet gebeurd is.

P.S: Dit bericht word na 12 uur na plaatsing weer verwijderd, dus: Bookmark!

Hoe bookmark ik een bericht/topic.

Ik loop net als Dirk regelmatig rond in linux, met het gevoel op een buitenaardse planeet te zijn achtergelaten. Dus alle info is mooi meegenomen.

Laatst bewerkt:
Ik doelde op het bookmarken van dit topic op Helpmij. Ik dacht meer aan een abonnement op deze vraag. Ik heb dat ooit ergens zien staan hier.

Bij mij werken bookmarks na 15 jaar ellende daarmee niet meer.

edit: OT: http://en.wikiquote.org/wiki/Benjamin_Franklin

Onderschrift komt uit de hersenspinsels van dit persoon. Hij was erg goed in tegeltjeswijsheden.:P

Laatst bewerkt:
Ok, Roger, Message received, ACK:

Voor diegenen die mijn vorige bericht niet gelezen hebben, of vergeten het te bookmarken, hier de herhaling, uitsluitend Engelstalig:

https://www.google.nl/search?hl=nl&...ualboot+linux+first&meta=&aq=f&oq=&gws_rd=ssl (1ste 5 resultaten in mijn browser)

https://www.google.nl/search?hl=nl&...+linux+first+how_to&meta=&aq=f&oq=&gws_rd=ssl (Idem 1ste 3 resultaten, enkele linken door naar pdf's)

Een ieder die zich geroepen voelt, mag met behulp van translate.google.com er een nette gebruiksaanwijzing van maken.

Dit is dus geen antwoord op de vraag en geen uitleg over hoe die ene parameter /--root-directory=/mnt in die commando lijn moet worden ingevuld..
Ik ben al dagen aan het googlen geweest met tientallen variaties op de zoekopdracht, ik ben niet achterlijk..
Ik kom hier als laatste redmiddel omdat ik hier uitleg hoop te krijgen en daarmee bedoel ik niet links naar de google pagina's die ik al lang heb door gespit
Is het voor de Linux experts zo moeilijk even -uit-te-leggen- wat dit betekent (incl. de -- en = ) en HOE je dat in kunt vullen ??

Ok, hehe, nu snap ik je werkelijke vraag, & er zullen hier vast wel anderen die een beter antwoord hebben dan ik, maar hier kan je beginnen bij de tilde ( ~ ):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tilde#Computers
Niet raar bedoeld hoor , maar weer een link

Begrijp me niet verkeerd hoor, links zijn prima als er verteld wordt wat je er kunt verwachten.

zoals : met deze link kom je op een pagina waar het helemaal wordt uit gelegd (en dan hier de link zetten)

Een link naar google (waar dit om begon) is in mijn ogen het zelfde als RTFM

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan