GRUB herstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Methorst

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2005
Onlangs heb ik naast windows XP SUSE geinstalleerd met GRUB als bootmanager. Toen ik zag dat mijn partition manager ook een bootmanager had heb ik die perongeluk ingeschakeld. Daarna heb ik hem weer uitgeschakeld. Als ik nu mijn pc opstart kom ik niet verder dan een zwart scherm, geheel gevult met witte lettertjes GRUB GRUB GRUB GRUB.....
Wie weet hoe ik weer normaal op kan starten? Ik heb al even gekeken op herstelconsole van de Windows CD, en de opdracht fixboot uitgevoerd. ER stond ook fixmbr maar als ik dat wilde doen kreeg ik een waarschuwing dat mijn partitiies dan veranderd kunnen worden.

Ik hoop dat iemand mij kan zeggen of ik toch fixmbr moet gebruiken of hoe dit probleem op een andere manier is op te lossen.

BVD

(ps het maakt me niet zoveel uit als SUSE verwijderd word, als XP maar goed blijft.)

wanneer je fixmbr doet wordt je master boot record overschreven. Dit betekent dat je dan wel Windows kunt opstarten, maar Linux niet meer. Die heeft Grub echt nodig. Dit betekent echter niet dat Linux dan weg is. Die staat dan wel degelijk nog op je schijf. Met behulp van een Live cd van bijvoorbeeld Suse of Knoppix is het mogelijk om Grub weer te herstellen zodat je beide systemen weer kunt starten.

Hmm ik doe dit meestal met de debian install cd, bij het booten typen rescue root=/dev/hda4 en hopla linux start op en dan doe ik gewoon grub-install /dev/hda

Hartelijk bedankt voor jullie reacties, het is gelukt dmv fixmbr.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan