Grub systeem verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BadHunter

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Hallo,

Ik heb een keer op mijn pc Linux en Windows XP gezet op beide verschillende harde schijven. Ik wou van Linux af dus heb de harde schijf er gewoon zo uitgehaald en hoopte dat mijn windows het gewoon weer deed. Maar dit is niet het geval want nu zit hij te zeuren dat er iets mis is met het grub systeem. Waar ik mijn windows op had staan die harde schijf had ik geformatteerd ik dacht misschien zal dat wel helpen maar dat werkte niet. Dus mijn vraag is dus hoe kom ik van dit Grub systeem af? Ow en mijn CD/DVD spelers herkend hij niet bij het opstarten dus dit is nog een lastiger probleem.

Alvast bedankt,

Bad Hunter

1. Start met een bootdisk je pc op. http://www.bootdisk.com/ kun je bv een Win98 disk downloaden. Dubbelklik o het bestand en de bootddisk wordt aangemaakt.

2. Start de Pc met deze diskette en type op de A:\ prompt: fdisk /mbr
3. Klaar, verwijder de diskette
4. Herstart je computer

Dus de HD met linux heb je eruit gehaald en de HD met windows heb je geformatteerd?
dan heb je nu dus geen besturingssysteem meer.

dan zul je windows opnieuw moeten installeren.

Om dit verhaal nog lastiger te maken ik heb ook geen floppy station.
Maar ik moet ff iets weten als je grub systeem niet ok werkt hoort hij dan nog wel je CD te herkennen?
Want dat is bij mij nog een andere wazige punt hij herkend alleen de CD-Rom spelers als ik in windows zelf zit nouja voordat hij was geformatteerd.

heb je nou je windows schijf geformateerd?
of de schijf waar linux opstond?

Ik had de schijf van windows geformatteerd en die heb ik nu ook alleen in me pc zitten voor de rest geen harde schijven.

Nou ik bedoelde toen windows er nog opstond toen herkende hij de CD alleen toen ik in windows was daarna heb ik een format overheen gehaald en nu doet ie vrij weinig.
Volgens mij word dit verhaal een beetje wazig.

Ja ik heb nog wel installaties.
Maar kijk dat is dus het probleem ik kan niet van CD-Rom opstarten ook niet als ik de boot sequence goed zet.

ah, en zitten alle kabels nog goed vast?
wellicht is je romdrive kapot?
anders zou je nog een bios reset kunnen proberen

misschien een domme opmerking, maar als je de romdrive als eerste boot device instelt in je bios, sla je de wijzigingen dan wel op voor je uit het bios gaat (meestal met F10) ?

Ja dat doe ik wel. :p
Maar het is echt heel raar om uit te leggen wat ik bedoel.

je kon dus, voordat je de XP schijf formatteerde, ook niet opstarten met de XP-rom om een fix MBR te doen?
grub wijzigt namelijk de MBR en als je grub dan verwijdert doet XP het inderdaad niet meer

Eerlijk gezegt weet ik dat niet helemaal ik probeer het uit te leggen maar dit probleem is heel erg verwarrend.
Eerst kon ik dus wel voordat ik zelfs Linux erop had gezet op starten vanaf CD maar toen ik Linux erop zette kon ik niet meer van CD opstarten want dat gaf hij ook niet bij het opstarten (dat venster met master/slave aansluitingen) maar zodra ik in windows zat herkende hij de CD rom spelers gewoon en nu heb ik dus geformateerd kan nu dus niet opstarten van CD en dan krijg ik op me scherm te staan Grub error: 21
Hopelijk was het zo een beetje duidelijk ik vind dit namelijk zelf ook erg lastig.

Neej ik heb de harde schijf eruit gehaald en met een andere pc geformatteerd.
Maar volgens mij is dit niet zo slimme actie van mij.

Maar volgens mij is dit niet zo slimme actie van mij.

nou ja, je weet nu wel waar je aan toe bent, namelijk opnieuw installeren.
kun je de HD en de romspeler op een aparte IDE kabel aansluiten?
dan kunnen er geen master/slave conflicten optreden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan