Grub systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

BadHunter

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Hallo,

Ik heb een probleem met me computer. Ik heb ooit op een computer Linux en Windows geinstalleerd op 2 verschillende harde schijven en bij het opstarten vraagt hij welke ik als eerst wil opstarten dit venster heet iets van Grub. Maar ik wil dus dat mijn XP eerst word opgestart zodat ik niet telkens bij mij computer hoef te zitten als ik hem opstart. Het lieft wil ik niks deinstalleren of herinstalleren gewoon makkelijk aanpassen als het kan.

Alvast bedankt,

Bad Hunter

Dat ligt een beetje aan je distro, maar bij debian based edit je /boot/grub/menu.lst en draai je daarna update-grub. Die menu.lst zal wel standaard zijn voor alle distro's, dat update-grub script niet, dus dat moet je even uitvogelen. In die menu.lst moet je wel even aangeven welk os standaard geboot moet worden.

update-grub is onnodig.

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
kdesu kate /boot/grub/menu.lst
een van deze zou toch moeten werken :) op een ubuntu systeem bij andere log je gewoon in als root. en voor je de commando uit zonder sudo.

Tel op de hoeveelste plaats windows staat in het boot menu, tel er een vanaf en vervang de 0 achter het lijntje met default = door jouw berekent getal.

onder opensuse is het eenvoudig in te stellen via yast.
onderdeel systeem / bootloader.
Je ziet, voor hetzelfde probleem vele oplossingen; handig dus om voortaan even erbij te zetten welke distro je gebruikt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan