Grub verwijderen - XP starten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arnold Velema

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2003
Na een kort experiment met Pardus Linux (helaas... te moeilijk) als dual-boot met XP heb ik gisteravond via schijfbeheer alle Linux partities verwijderd en de vrijgekomen ruimte met PartitionMagic weer aan de NTFS-partities toegewezen. Grub is blijkbaar niet (geheel) verwijderd en geeft error22.

Ik hoopte dat ik met een nieuwe bootpartitie het probleem kon verhelpen (cd-repareren-fixboot). Dit hielp wel direkt na installatie van Pardus. Maar helaas ... Zou hetzelfde kunnen werken met Fixmbr ?

In dit forum lees ik iets over Fdisk/mbr met een opstartdiskette en iets over CFdisk (wat en waar is dit ?). Zou 1 van beide helpen ?

Dubbel posten is niet toegestaan, mod is ingelicht.

Opstarten met de XP cd, en naar de repair/herstelconsole gaan, en fixmbr ingeven, en enteren, ben Grub kwijt.

Bedankt Lange Pier. Plakje Cake dus. Ik blijf lekker bij XP.

Ik wist niet dat een dubbele plaatsing niet mocht. Leek me dat het dan sneller opviel voor anderen. Sorry !!!

Bedankt Lange Pier. Plakje Cake dus. Ik blijf lekker bij XP.

Ik wist niet dat een dubbele plaatsing niet mocht. Leek me dat het dan sneller opviel voor anderen. Sorry !!!

Hoe doe je dat dan bij een Windows 2000
Dan zegt hij Error17 als ik hem opstart.

Net zo, dacht ik:
- Bios wijzigen in Boot van cd-rom
- windows cd erin, scherm lezen (hit any key to)
- R van Repareren kiezen +enter
- partitie kiezen (C is 1)
- administrator wachtwoord invullen
- Fixmbr ingeven
- weet je het zeker ? Ja dus.

Ik geloof dat 't deze volgorde was.

Dualboot beëindigen.

Opstarten met de XP cd, en naar de repair/herstelconsole gaan, en fixmbr ingeven, en enteren, ben Grub kwijt.

>> Dit lukt mij met LILO niet. Ik had denk ik niet eerst Suse-Linux moeten verwijderen (met PartitionMagic de diverse Linux-partities gedeleted) en dan pas Lilo moeten proberen te verwijderen. Als ik het andersom had gedaan, was het me ws. wel gelukt. Zie in Windows onder "Help", na intypen van de zoekterm 'MBR'. Daar staat een "recept" hoe je Lilo moet verwijderen, vóórdat je Linux zelf verwijdert. Gaat met GRUB wellicht ook zo (?).
Groet,
Rob.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan