GTA IV installeert wel, maar start niet op (nieuwe pc met windows 8)

• Onderwerp starter Onderwerp starter wjb87
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wjb87

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2008
Hoi allemaal,

Ik heb zaterdag een fonkelnieuwe pc gekocht (MP i5 3330) met o.a. 2 TB HDD en 6 GB werkgeheugen. Het systeem draait op Windows 8, 64 bits (Microsoft Windows Versie 6.2 (build 9200), aldus het venster van 'winver'). Vandaag heb ik GTA IV The Complete Edition gekocht (dus gewoon de originele DVD's). Ik heb vanavond zowel het hoofdspel van GTA IV geïnstalleerd, alsook de Episodes From Liberty City. Na afloop van de installatie heb ik het spel gestart. De activatie met de serial key verliep vlekkeloos. Maar daarna, toen het spel echt zou gaan starten, ging de DVD weer even draaien, maar daarna gebeurde er niets meer en bleef ik gewoon op het bureaublad staan. Elke volgende keer dat ik GTA IV probeerde te starten, gebeurde er wederom niets. Ook geen foutmelding, gewoon nada, ik bleef op het bureaublad. Zowel bij het hoofdspel als bij de episodes.

Wat kan er mis zijn? Ik heb ook al geprobeerd het spel te starten met compatibiliteitsinstellingen op "Windows XP Service Pack 3" en op "Windows 7", maar met hetzelfde loze resultaat. Hoe zorg ik ervoor dat ik het spel toch kan spelen?

Is dit jouw systeem? Als dat het geval is, heb je er ook een losse videokaart bij gekocht, of het zo gelaten?
GTA IV start op via de Rockstar Games Social Club. Krijg je dat scherm wel?
Een eventuele oplossing is om naar je program files te gaan, dan naar \GTA IV\Grand Theft Auto IV te navigeren, en dan de GTAIV toepassing openen (er staat ook een pictogram in met dezelfde naam, dus zorg dat je de goede hebt)
Misschien dat het zo werkt

Dat klopt helemaal, dat is precies mijn systeem. Ik gebruik gewoon de videokaart waarmee die geleverd is. Ik mag toch hopen dat je me nu niet moet gaan vertellen dat deze te slecht is voor een spel uit 2008/2009? :O
Inmiddels heb ik op aanraden van andere fora op internet een update geïnstalleerd van de Games for Windows Live client (ondanks dat ik geen multiplayer hoef) en nu kan ik (mits ik het uitvoer als administrator) wel in het openingsscherm komen van GTA (zowel bij GTA IV zelf als bij EFLC) (het scherm met "Start", "Options", "LIVE" enz). Maar nu heb ik twee nieuwe problemen:

- In het options-scherm staat de instelling vast op 800x600. Als ik hem wil veranderen naar mijn eigen schermresolutie (1980x1080) of welke andere resolutie dan ook, schiet ie steeds meteen weer terug naar 800x600. Ook staat er in oranje letters een tekst met - als ik het goed begrepen heb - de strekking dat ik aan de capaciteiten van mijn systeem zit, of er zelfs overheen zit (near or exceeded). Dat kan nooit, want ik heb net een nieuwe computer met een i5-processor, 6GB werkgeheugen en 2TB schijfruimte!

- Als ik dan in het openingsscherm op Start klik, verschijnt het laad-scherm waarin een slideshow wordt getoond met wat figuren uit het spel en een muziekje, maar vanaf dat moment hoor ik de harde schijf niet meer ratelen en blijf ik alleen nog maar in dat laadscherm hangen, waar de slideshow zich alleen nog maar herhaalt. Maar er begint geen nieuw spel.

Volgens mij is dit weer een nieuw probleem... Vooral dat laatste probleem van het laadscherm schijnt veel voor te komen als ik ernaar zoek op google, maar een oplossing heb ik daar nog niet kunnen vinden...

Ik heb het anders, mijn GTA IV installeerd niet omdat er een fout is in de data2.CAB maar ik weet niet hoe ik het oplos

Sorry dat ik er pas zo laat weer op reageer, was dit topic helemaal vergeten.
Dat systeem dat jij hebt, daar zit dus waarschijnlijk geen externe videokaart in. Jij gebruikt nu de Intel HD Graphics van je processor, die helemaal niets voorstellen.
Voor 600 euro kan je niet bepaald veel van een pc verwachten, maar een game uit 2009 zou inderdaad speelbaar moeten zijn, mits er een evenwichtige keuze is gemaakt tussen processor en videokaart.
Aangezien er een i5 in dit systeem zit, en geen externe videokaart, is dit systeem dus pas geschikt om te gamen zo gauw je er (een redelijk goede) videokaart bij stopt.
Klik rechtermuisknop op deze computer in Windows verkenner, dan op eigenschappen. Klik daarna links boven op apparaatbeheer. Kijk dan wat er onder het kopje "beeldschermadapters" staat.
Als daar alleen de Intel HD Graphics 2500 staan, dan zal je toch echt eerst een normale videokaart moeten kopen. Als er een andere bijstaat, vermeld deze dan even.

@tv15dsi, zorg er voor dat je geen krassen op je dvd hebt. Als dat niet het geval is, ga dan naar mijn computer (met de dvd in je pc natuurlijk), en klik klik rechtermuisknop op de dvd, en dan op "openen".
Kopieer dan alle bestanden die in die map zijn naar een map op je desktop. Als alles gekopieerd is, dan run je de installer vanuit die map.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie! Ik heb inderdaad alleen de Intel HD Graphics onder Beeldschermadapters staan. Vreemd, je zou toch verwachten dat als je een splinternieuwe pc koopt, er een videokaart in zit die anno 2013 gangbaar is? :S
Overigens heb ik het idee dat GTA IV het inmiddels helemaal niet meer doet. Ik krijg tegenwoordig namelijk bij het uitvoeren van de executable een dialoogvenster met de melding: "SecuLauncher: failed to start application (2000)". En daar houdt het mee op. Dat was eerst niet zo, toen kwam ik nog in het startportaal van GTA IV, vanwaar ik de game kon opstarten tot in het laadscherm met de character slideshow...
Hoe dan ook, een nieuwe videokaart kost volgens mij ook niet niks, dus begin ik zo langzamerhand te geloven dat ik beter af ben als ik gewoon een xbox-360-console aanschaf met de xbox-versie van GTA IV. Jammer van die 30 euro voor de pc-game, maar ja, ik ben bang dat als ik veel geld in een videokaart steek, dat er dan vervolgens wel weer iets anders is waardoor het spel het nog steeds niet doet...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan