GTX 970 FTW Coil whine

Status
Niet open voor verdere reacties.

DoRcO

Verenigingslid
Lid geworden
21 aug 2007
Beste,

Ik heb sinds gisteren een nieuwe videokaart in gebruik, het gaat hier om een EVGA GeForce GTX 970 ACX 2.0 FTW
een mooie kaart om mee te beginnen, maar wat heeft deze kaart belachelijk veel coil whine...

Ik heb er echt veel last van aangezien het signaal over mijn speakers komt. De videokaart zelf maakt veel kraak en piep geluiden, echter valt dit nog te overzien.
Hier een filmpje die ik in de kast gemaakt heb. Tijdens het filmpje staat Battlefield 4 open met Virtual-sync aan, dus begrensd op 60 FPS.
In het filmpje zijn 2 momenten dat het even stil is, hier druk ik de combinatie ALT+TAB in om naar het bureaublad te gaan, de coil whine stop dan even.

https://www.youtube.com/watch?v=kQzom2Q-pRU

Echter het meest irritante aan dit probleem is dat het geluid enorm hard over mijn speakers wordt gespeeld, enorm waardeloos want op deze manier
is het niks meer aan om een spel te spelen of muziek te luisteren. :(

Hier nog een filmpje van het geluid zoals het tijdens een spel uit mijn speakers komt (master volume van de game even uit gezet)
https://www.youtube.com/watch?v=QNRkkh4f9zI

In mijn systeem zit momenteel een Creative X-Fi Titanium geluidskaart, hier hangt een set 5.1 Logitech G51 speakers aan.
In verwachting dat de geluidskaart wellicht defect was heb ik deze gedemonteerd en de speakers op de aansluitingen van het moederbord aangesloten, echter hielp dit helemaal niks.

Voor deze videokaart had ik een HD 7970 Ghz edition van XFX deze kaart is kapot gegaan en opgestuurd naar alternate... het heeft vervolgens 9 weken geduurd voor ik eindelijk antwoord kreeg, en in de tussentijd
heb ik mijn oude Nvidia Gefore 8800 GTS terug geplaatst, deze had ook last van het coil whine verhaal maar niet zo erg als de nieuwe 970 GTX.

Zijn er hier techneuten die het probleem kennen, en weten wat ik hiermee aan moet?
ik heb vele filmpjes van coil whine gezien, maar mijn kaart maakt echt beduidend meer lawaai, het geluid over de speakers is ook echt enorm irritant.
De computer is trouwens aangesloten op een geaard stopcontact, aangezien ik dat vaak als tip voorbij zie komen.

Kan dit aan het moederbord liggen?
Heb ik hier misschien te maken met een 'maandag ochtend' videokaart?

Alle tips en informatie is welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken.

Hoi,

Dat is niet fijn heb hier het groter evga broertje en geen last ik heb ook geen oplossing, maar misschien is ruilen een mogelijkheid ik zie wel dat er meer last mee hebben met de 970 en dan ook nog van verschillende merken.

Lees ook dat een voeding soms ook last heeft van cool wine misschien combinatie van videokaart en voeding mogelijkheid om andere voeding te proberen

Laatst bewerkt:
Dat geluid over die boxen is volgens mij echt geen coil whine. Ik vermoed dat je eerder last hebt van een aardlus (Ground Loop). Wat ik alleen niet snap, is hoe het veranderen van de videokaart dit veroorzaakt, tenzij je ook de stekkers in andere stopcontacten hebt gedaan. Hier ook nog een mooi filmpje over het lawaai wat door een aardlus veroorzaakt wordt: https://www.youtube.com/watch?v=4YM1iwC6vhg

Die coil whine is inderdaad irritant. Ik zou contact opnemen met de winkel en vragen wat ze voor je kunnen betekenen.

Het geluid over de speakers is exact hetzelfde geluid als de coil whine die de kaart produceert, zelfde ritme enz.
De speakerset is niet geaard, deze stekker zit sinds een tijd wel in een ander stopcontact, net even getest door de spanningskabel naar de subwoofer toe in dezelfde stekkerbalk te drukken als waar de pc op zit.
Geluid blijft hetzelfde helaas.
Als ik de 4 stekkers voor de audio uit de geluidskaart trek stop het geluid. De ruis zit hem dus niet in de speakers of de signaal kabels, maar het komt vanaf de pc.
(is opzich ook logisch aangezien het geluid gelijk op gaat met de videokaart)

Als ik de muis op mijn scherm beweeg hoor ik ook een hoog irritant gezoem/gepiep.

Ik kan contact opnemen met de webshop, wellicht is een andere kaart beter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan