GTX560 krijgt onvoldoende stroom bij 2 schermen

Status
Niet open voor verdere reacties.

msnguy

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2008
Goedeavond Helpmij-ers,

Ik heb vandaag tweedehands een MSI GTX560 Ti op de kop weten te drukken. Bij het inbouwen ging alles prima, en ook bij de hele vooravond draaien op 1 17 inch scherm (1280x1024) ging alles goed.
Nou heb ik 2 schermen aangesloten op de kaart, een tweede 21 inch LG met een resolutie van 1920x1080. Dat scherm gebruik ik voornamelijk als TV en servermonitor, maar is ook een goed gamescherm. Zodra ik die 2e scherm via Ultramon activeer, gaat alles goed. Maar na een variabel aantal minuten vallen beiden schermen uit en reboot de PC.

Opvallend is vooral dat de Event Log aangeeft dat er "mogelijk stroomuitval" was. Opvallend vooral omdat ik een 800W voeding heb en de videokaart met beide 6-pins PCI-e kabels is aangesloten op deze voeding. Mijn vorige kaart, de 260GTX, verbruikt op papier zelfs meer stroom.

Mijn vraag is dus waar die spontane reboots aan kunnen liggen. Stresstesten met 1 scherm gaan 15 minuten lang zonder problemen, en met 2 schermen haalt hij de 10 minuten niet. Ik heb ook al de drivers volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Zou de DVI poort defect kunnen zijn? Of krijgt de kaart toch te weinig stroom? De koeling is verder prima.

welke 800W voeding heb je precies? Als je een slecht merk voeding hebt, dan kan het prima daardoor komen ;)

Ik heb een Cooler Master Silent Pro M. Opvallend is dat de PC de hele nacht met 1 scherm zonder problemen heeft gedraaid, maar Windows Berichtencentrum wel aangeeft dat er iets is met het NVidia stuurprogramma. Deze heb ik nu voor de vierde keer opnieuw geïnstalleerd via Geforce Experience.

Ik heb dat inmiddels nu gedaan en ook de nieuwe driver volledig opnieuw geïnstalleerd. Bij het rebooten gaf mijn BIOS aan dat de CPU overheated was, terwijl dat best meeviel met 70 graden. Nu ben ik toch maar met dual screen een CPU Stress Test aan het doen, maar zover ik nu zie ligt het echt aan de GPU. Hopelijk heeft de totaal geherinstalleerde driver het probleem opgelost...

Nu je het hebt over de temperatuur van je processor: 70 graden is eigenlijk wel vrij veel en er zijn processoren die bij deze hoge temperaturen zichzelf als uitschakelen als zelfbescherming. Dus welke processor heb je precies? Is je koelblok op de processor stofvrij? Koelpasta nog goed?

Ik heb een Core i5 2300, en deze heeft altijd rond de 70 graden gezeten vanaf dat hij erin zat. Bij stresstesten zit hij ook rond deze temperatuur, dus ik verwacht dat gewoon die sensoren brak zijn. De koelblok op de processor en de koelpasta zijn nog prima.

ok, de i5 die jij hebt wil je eigenlijk wel graag onder de 65 graden hebben ;) Zelf zou ik overwegen om eens nieuwe koelpasta te smeren, want 70 graden is toch net wat teveel.

Maar goed, daar lag het dus niet aan.

Ik heb mijn oude 260GTX weer in het systeem gezet en alles draait nu weer stabiel. Na telefonisch overleg met de verkoper (die zegt van niks te weten) mag ik de kaart terug gaan brengen. Nu maar op zoek naar een leuke vervanger van mijn 260GTX die niet problemen geeft... Maar de 660GTX ligt nog buiten mijn budget.

De maximale temperatuur van jouw processor is maximaal 72,6 graden (bron). Als je dat ook maar heel even aantikt kan je pc zichzelf beschermen en uitgaan.

Ik vraag me af hoe jij kan zeggen: Koelblok en koelpasta zijn nog prima. Op het moment dat je het koelblok namelijk van de processor afhaalt, moet je meteen nieuwe koelpasta smeren. De koelpasta heeft zich namelijk gezet naar de exacte vorm van het koelblok. Als je dan het koelblok opnieuw plaatst, neemt de koelpasta niet opnieuw de goede vorm aan.

Met andere woorden. Jouw processor oververhit gewoon.

Laatst bewerkt:
Maar uiteindelijk lag het probleem toch echt aan de GPU. Systeem (CPU) draait met zowel de oude 260GTX als een nieuw aangeschafte 660GTX zonder problemen. Inmiddels dus de 660GTX aangeschaft, en dat is toch wel een enorme upgrade vanaf een 260GTX!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan