• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Guldensteekproef in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sleuf55

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2012
Berichten
1
Ik probeer een guldensteekproef uit te werken in Excel.

Stap 1: lijst met 3 kolommen en één titelrij:
Kolom A: Dossiernrs (unieke nrs, bijv. 1 t/m 1000)
Kolom B: geldbedrag (hele getallen)
Kolom c: Oplopend geldbedrag. In cel C2 staat "=B2". In cel C3 en verder staat "=C2+B3", "=C3+B4", etc.
Bij 1000 regels is de som van kolom B = C1001

Stap 2: Het trekken van bijv. 77 willekeurige bedragen:
Dit heb ik opgelost 77 cellen te vullen met =ASELECTTUSSEN($C$2;$C$1001).

Stap 3: het vaststellen welk dossiernummer bij elk van de aselecte bedragen hoort.
Hier kom ik niet uit. Het bedrag wat bij stap 2 wordt gegenereerd is een aselect bedrag. Deze bedragen staan niet exact hetzelfde in kolom C. Ik ben op zoek naar de formule die aangeeft voor alle 77 cellen, welk dossiernummer er bij het bedrag van stap 2 hoort. Dus als bedrag van stap 2 < dan een bedrag uit kolom C en groter dan een bedrag uit kolom C dan de waarde van kolom A aangeven.

Wie is er dermate handig in Excel dat hij/zij een excelsheet met de berekening kan aanleveren?
 
Laatst bewerkt:
Zie ook hier.

Vermeld aub dat je de vraag ook ergens anders hebt gesteld hier is het niet verboden om de vraag ook ergens anders te stellen, maar vermelding wordt wel op prijs gesteld daar echter wel en kan de vraag zonder meer verwijderd worden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan