hal.dll beschadigd of niet gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jabuzero

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2000
De volgende melding krijg ik als Windows XP wil opstarten:

"Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows-hoofdmap>\system32\hal.dll.
Installeer bovengenoemde bestand opnieuw."

Het gaat hier om een schone installatie, en de melding komt nadat ik Corel Draw8 heb geinstalleerd.
Op het forum heb ik gezocht naar dit probleem en kom het ook versceidene malen tegen, maar kan het probleem niet oplossen.
Ik heb geprobeerd om het bestand opnieuw te installeren van de winxp cd met de volgende opdracht:

expand g:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll

Dit zonder resultaat, is er nog een andere oplossing voor dit probleem of moet ik alles weer opnieuw installeren?

alvast bedankt.............

Bestand gedownload en uitgepakt, hoe plaats ik het nu in de map system32, aangezien ik de betreffende comp niet kan opstarten?

Hier kun je lezen wat je moet doen http://www.essetee.be/bootprobsxp.php (bij herstellen boot.ini) Met name het stukje bootcfg lezen.

Wel raar dat het na het installeren van Corel is gebeurd, want dit lijkt me niets met elkaar te maken hebben.

Ik hoop dat het gaat lukken want het probleem is al redelijk vaak aan de orde geweest en ik heb nog nergens een oplossing gelezen.

[edit]Ben bang dat dit ook niet gaat lukken, was gisteren ook al bij iemand geprobeerd zie ik nu http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=170960&highlight=hall.dll [/edit]

Laatst bewerkt:
meer informatie over het probleem:

Als ik de optie C:\bootcfg /rebuild gebruik geeft ie de volgende melding:

Fout: kan de schijven nietcontroleren op installaties van windows.
deze fout wordt mogelijk veroorzaakt door een beschadigd bestandssysteem dat controle door bootcfg verhindert.
gebruik chkdsk als u schijffouten wilt opsporen.

Dan na 25% voltooiing van chkdsk geeft ie de melding:

het volume lijkt één of meer onherstelbare problemen te hebben.

en nu?
wat kan ik nu nog proberen?

Een complete reinstal lijkt mij hier de beste oplossing

maar dat heb ik nu al 4x gedaan, en het probleem blijft terug komen :(

Dus je hebt steeds geformatteerd? Het lijkt er dan op dat je harde schijf niet goed meer werkt. Download een diagnostisch tooltje van de site van je hdfabrikant en test daarmee of je hd daadwerkelijk beschadigd is.

@megabit, werkt zo'n tooltje ook onder Dos dan? Dat wist ik niet.

Blijkbaar is er inderdaad iets niet goed met de harde schijf. Kun je de schijf niet bij een andere pc als slave hangen en dan allerlei tests erop los laten?

@Tanja1968, met dat tooltje kun je een opstartdiskette maken en daarmee kun je dan opstarten ;).

Aha :)

@Jabuzero, welk merk (type) harde schijf heb je? Dan kunnen we meezoeken voor een diagnostic tooltje.

Ik heb Maxblast nu draaien, en bij de uitgebreide geeft ie inderdaad aan dat de eerste HDD niet door de test komt met de volgende foutcode: de6b9579
Ben nu een lowlevel format aan het proberen, in de hoop dat het nog iets oplost.

De tweede HDD kwam probleemloos door de test, dus ik denk dat de eerste het begeven heeft.
De schijven zijn nog geen 2 mnd oud dus zit er nog garantie op.

Ik denk niet dat dat iets oplost (heb ik ook wel eens gehad), dus als het na een lowformat nog niet werkt kun je teruggaan naar de winkel.

Ik heb altijd geleerd dat na een lowlevel format alle garantie vervalt. DAT zou ik dus niet doen.

te laat !!!
ben er al mee bezig, al 24 uur en hij is nog wel ff bezig.....
ik zie wel wat ze er in de winkel van zeggen, maar waarom zou de garantie dan vervallen?
een lowlevel format is toch niets anders dan de schijf weer helemaal op nul zetten?

Ik weet niet hoe diep een lowlevel format gaat, maar dat heb ik altijd geleerd. Misschien dat iemand anders dat kan bevestigen of ontkrachtigen?

Ik heb er (helaas) ervaring genoeg mee.

Low Level format VERWIJDERT ALLES, maar dan ook echt ALLES van je harde schijf.

Er stond bij in het engels dat alle secties of wat dan ook vervangen werden door "0" (nul)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan