• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hallo wie kan me helpen met de volgende formule:

Status
Niet open voor verdere reacties.

matteo500

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2013
ik zou een netto bedrag twee maal een percentage willen bij tellen:
vb: 100 daarop 30% bij tellen en van dit bedrag nog maal 30% bij tellen welke formule in excel moet ik hanteren.
ik ken de formule van een bedrag twee maal de percentage af tellen =A1*(1-A2)*(1-A3) maar hoe is het anders om.
Wie kan mij hierop helpen aub.

Wat dacht je van: =A1*(1.30*1.30)

Tijs.

Welkom bij Helpmij.nl matteo500 :) Uw vraag had niets met de helpmijdag 2013 te maken, dus heb k hem hierheen verplaatst.

Matte

De volgende formule ( met in A1 100) werkt in Excel :

=+A*1,3*1,3

Het resultaat is 169

Ik bedoel in vak A staat 100 in vak B 40% in vak C 30% en in vak D wil ik de formule dat van 100 40% wordt bijgeteld en van dit bedrag nog een 30% wordt bij geteld.
Ik ken wel de formule van een bedrag waar de twee % wordt afgetrokken 100-40%-30% =A1*(1-B1)*(1-C1) uitkomst is 42.
Maar hoe moet de formule ingeven voor 100+40%+30% ? dus als ik 42 ingeef moet ik 100 uitkomen.

Hallo Tijs bedankt voor uw reactie, maar het lukt nog niet wat uw formule lijk mij toch ook logies,
Als ik nu uw formule ingeef kom ik op 42 een bedrag van 76,44 uit wat normaal toch terug op 100 moet uitkomen?

Ik begrijp niet helemaal wat je nu wilt.

Je wilt, een getal invullen in hokje A, dan wil je dat hokje B en C rekenen met getal A, B+30%, C+40% en nog eens +30% over dat getal?

Hallo Tijs bedankt voor uw reactie, maar het lukt nog niet wat uw formule lijk mij toch ook logies,
Als ik nu uw formule ingeef kom ik op 42 een bedrag van 76,44 uit wat normaal toch terug op 100 moet uitkomen?

Hoi Matteo,

Hoe kom je daar bij dan? Ik denk dat er iets mis gaat in je berekening.
Als je op de simpele weg uitrekent namelijk: 42 * 1,40= 58,80* 1,30 = 76,44. En geen 100.

Formule van Tijs lijkt me kloppend.

Als je naar iets anders op zoek bent dan deze berekening wellicht nog een verduidelijken?

Laatst bewerkt:
Matteo,

De formule klopt.

Je maakt echter een gedachte fout.

Stel je begint met 100 en wil daar 10 % bij op tellen. Dan kom je op 110 uit.
Als je daar weer 10 % van af wilt halen da kom je uit op 99. Namelijk 110 *0.9

Linksom of rechtsom: De topic-starter wil graag een terugreken formule die op basis van de eerder gebruikte percentages het originele basisgetal weer terug(be-)rekent.
En inderdaad levert mijn formule niet de originele 100 op maar een lager getal, dus mijn formule levert niet wat gewenst is.

Ik heb nog wat pogingen gedaan, maar kreeg het niet voor elkaar. Hopelijk vindt/weet iemand anders de juiste formule.

Tijs.

Matte,

Dat het antwoord zo lang op zich laat wachten komt o.a. door de ietewat onduidelijke vraagstelling.

Maar zo lukt het wel :

Code:
=+A1/(1+B1)/(1+C1)

Dag Gerard,

A B C D
1 100 50% 30% Formule?

Als ik uw formule in D ingeeft kom ik op een bedrag van 51,28 uit, het bedrag moet toch uitkomen op 195 ?

De bedoeling is dat ik op 100 (50% wil bij tellen en op dit bedrag nog een 30% wil bij tellen).

Dus 100€+50%=150€+30%=195€

Groet,

Matte

In post 7 heb je het nog over 40% en 30%.
En nu komt er uit een hele hoge hoed 50% en 30%.

Ik kan helaas geen gedachte lezen en heb ook geen glazen bol. Maar wat het percentage ook is , de formule werkt goed.
Of zie ik het verkeerd ?

gelens

sorry maar als ik uw formule hanteert kom ik toch uit op 51,28 wat toch op 195 moet uit komen wat doe ik verkeerd?

Code:
=+A1*(1+B1)*(1+C1)

Gerard haalde de % eraf, daar had je zelf toch ook kunnen achterkomen.

Hallo

Ik weet het niet zeker of de bijlage aan je vraagstelling tegemoed komt.
Maar er is nu tenminste een voorbeeldje.

Peter

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan