Handleiding Unix

• Onderwerp starter Onderwerp starter TheM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

TheM

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2002
Ik wil graag mijn kennis verhogen op gebied van Unix (of Linux op console gebied).

Op zich heb ik wel een kleine basiskennis (cp = kopieren, rm = verwijderen, cd = verplaatsen, chown/chmod = voor gebruikersrechten) maar deze kennis wil ik wat uitbreiden.

Mijn vraag is weet iemand van jullie een goed NL boek waar dit in staat. Ik heb de man wel eens bekeken welke ook zeer handig is met betrekking tot specifieke commando's met hun attributen maar, vond die niet handig om te gebruiken als zijnde handleiding handige voor (basis) ins en outs van Unix, dit komt gedeeltelijk omdat dit compleet in het engels is en alhoewel ik daar normaal geen problemen mee heb is pagina's engels te lezen op een PC wel lastig.

Boeken die mij zo op het eerste oog wel goed toe leken waren:
UNIX het standaard operating system (het boek op Bol.com)
UNIX het complete HANDBoek (het boek op Bol.com)

Alvast antwoord op de vraag waarom ik in vredes naam console commando's wil weten en niet gewoon via een GUI werk: Ik wil graag precies weten wat ik doe en dat bereik je nog het best met een prompt, bij problemen kun je (meestal) beter in de prompt terecht, een prompt is (meestal) sneller, en ik ben 1 van de weinigen die het zeer zal betreuren wanneer dos echt uit Windows gaat verdwijnen (En nee in Windows XP is er nog steeds behoorlijk stuk dos aanwezig Windows zelf gebruikt deze alleen nauwlijks)

PS ik heb een aantal links die bij de sectie installatie staan wel bekeken maar ben van mening dat een boek makkelijker leest dan een tft-scherm/afgedrukte A4 papieren.

Nu alvast bedankt voor het lezen en eventueel beantwoorden van deze lange vraag :).

De groeten,
Mark

Ik heb "Unix, het standaard operating system" van Academic service.

ISBN 90-395-1510-7 (4e editie)

Nederlandstalig en makkelijk te lezen.

Je kunt ook bij Unix in de F1 gebruiken of in de command regel /? intikken.

Geplaatst door JBS
Je kunt ook bij Unix in de F1 gebruiken of in de command regel /? intikken.
Ik heb net even bij Unix een terminal sessie gestart maar als ik F1 doe gebeurd er niets en /? (daarnaast heb ik -?, -h, en -help geprobeerd aangezien bij Unix normaliter met een - de attributen worden aangegeven) als attribuut begrijpt hij niet (ik had btw ll /? gedaan).

Ik heb net ook even mijn virtuele Mandrake 9.2 gestart en daar krijg ik wel help bij een commando als ik --help er achter tik maar zoals al gezegt ik wil niet alleen weten wat ik met een commando kan maar ook wat voor commando's er zijn en wat ze doen. Een --help zou ik kunnen gebruiken als ik snel wil weten wat attributen er ook alweer zijn.

De groeten,
Mark

Uit man kun je veel leren.

In de man staat er inderdaad veel in, dat gebruik ik ook ondanks dat ik eigenlijk uit een boek veel prettiger vind. Misschien bij Computer Colectief te bestellen?

Het zijn niet alleen de commando's die je moet weten, maar ook de 3 shells, waarvan ksh het meest gebruikt wordt.
Verder is natuurlijk o.a. awk en sed ook belangrijk en vooral niet te vergeten het gebruik van grep(Global Reguar Expressions Print) en daarmee komt de kracht van Linux op het
console gebied goed tot uiting. Trouwens kun je een echte Unix systeem niet thuis hebben, dat is veel te duur en het draait op een 64bits computer, bsd unix is wel voor thuis gebruik.

Je bent heus niet de enige die zal betreuren, wanneer dos er niet meer zal zijn, ik zal dat ook heel erg vinden. Maar dat zal gewoon niet gebeuren.

Dennis.

Re: Uit man kun je veel leren.

Geplaatst door DENNIS90 Trouwens kun je een echte Unix systeem niet thuis hebben, dat is veel te duur en het draait op een 64bits computer, bsd unix is wel voor thuis gebruik.

Je bent heus niet de enige die zal betreuren, wanneer dos er niet meer zal zijn, ik zal dat ook heel erg vinden. Maar dat zal gewoon niet gebeuren.

Dennis. [/B]

Okay Unix staat bij het bedrijf waar ik werk :).

Maar als ik Unix als ondergrond heb dan verschilt de Linux Mandrake die ik op mijn pc heb (middels VMWare, nee ben nog geen echte :P) kwa commando's niet veel aangezien de meeste commando's onder Unix ook werken onder Linux (mss met wat aanpassingen).

De groeten en weltrusten,
Mark

Ja hoor, met (soms) wat kleine aanpassingen kun je gerust stellen, dat Linux eigenlijk toch wel Unix is.

Soms kun je kleine verschillen zien door bijvoorbeeld het volgende in te typen:

1) banner hallo
2) whereis Perl

En zo nog meer....

Dennis.

Mooi captain, dat kan TheM goed gebruiken.
Tiborv, gaf ook al een ISBN, omdat TheM de informatie eerder uit een boek verkiest.

Toch handig hoor.

Zelf (zeg het eigenlijk niet zo graag) heb ik ooit een Unix cursus gehad en heb daar volop boeken van. Zelf werk ik met Unix systemen van IBM(AIX) en SUN(SOLARIS).

Dennis.

Okay bedankt voor jullie informatie ik denk dat ik binnenkort dat boek ga bestellen.

Mocht er iemand na deze kick nog een suggestie hebben voor een ander boek dan is dat natuurlijk welkom.

De groeten,
Mark

Kijk ook eens bij de computerboeken van De Slegte. Ze hebben vaak leuke aanbiedingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan