handycam film op de computer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnietheman

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2004
Hallo,

Ik ben erg onervaren met dit onderwerp dus ik vraag het maar even aan de deskundigen. Ik heb een handycam met 8 mm bandjes. Nu heb ik verschillende bandjes vol en wil deze graag op cd of dvd branden ipv op videocassete. Kan ik met behulp van een bepaald programma deze gewoon op de computer zetten of heb ik nog hardware nodig?

Wat heb ik hiervoor allemaal nodig?

Alvast bedankt voor de hulp

video-signaal is (meestal) analoog.
DVD is digitaal.
Je analoge signaal moet dus worden ingelezen en omgezet naar digitaal.
Dat gaat niet zo maar. Ongetwijfeld zullen er meerdere mogelijkheden zijn, maar Pinnacle heeft hier goede oplossingen voor.
Zo heb je de videokaart DC10+ waarmee je analoge signalen kunt inlzen in je pc. Met de bijhorende software Studio 9 kun je de beelden dan bewerken (monteren, etc.) en verolgens omzetten naar verschillende formaten;
- je kunt de film terug opnemen met je analoge recorder,
- je kunt er digitale VCD / SVCD / DVD films van maken en die branden op CD / DVD.
Ga maar eens hier kijken;
www.pinnaclesys.com/menusupport_n.asp?product_id=577&Langue_ID=6

Bedankt voor je hulp. ik heb even op de pinnacle site zitten surfen en volgens mij kan er mbv het aanschaffen van Studio MovieBox USB uitkomen. ik heb trouwens een sony Hi8 72x digital zoom, maakt dat nog iets uit?

Let er bij Hi8 wel op dat de kaart of interface die je gaat gebruiken ook de resolutie van Hi8 aankan en niet alleen in standaard (vhs) kwaliteit sampled. Zou onnodig verlies geven.

Extra tip : let ook even op of je computer het aankan want realtime opnemen van hogere resolutie video is een flinke aanslag op zowel processor, geheugen als harddisk :)

Nico

Bedankt voor de reactie. Mag ik alleen nog even vragen welk pakket ik beter kan kopen. de pinnacle studio versie 9 of de pinnacle studio moviebox usb versie 9? ik heb naar mijn weten nog geen hardware voor het bewerken van 8mm bandjes op de comp.

En welke hardware moet ik hiervoor hebben? waar kan ik dat vinden. Sorry voor de vele vragen, ik heb hier alleen totaal geen verstand van.

BVD
Arnoud

Wat betreft je uiteindelijke keuze denk ik dat je even moet uitmaken wat je er verder mee wilt.
Wil je bv echt vaak gaan videomonteren en terugzetten of wil je alleen je bestaande bandjes overzetten ?
Wil je analoog blijven of ook later de overstap maken naar digitaal. En het budget wat je ervoor hebt zal ook meespelen.
Pinnacle studio 9 ligt ergens tussen de € 250 en €299.

In het geval je echt alleen bestaande bandjes zonder fratsen over wilt zetten naar cd, kun je ook overwegen om ipv een videomontagekaart een TV kaart te nemen.
Die hebben ook allemaal Video IN (meeste zelfs S-VHS/Hi-8) en kunnen ook direct opnemen in Mpeg.

Omdat ik zelf een digicam heb en ook nog oude sony 8 en VHS banden, heb ik een Cinergy TV kaart gekocht voor 70 euro en daar mijn videorecorder en camera aangesloten.
Gaat prima en kan na het afspelen van de bandjes direct branden :)

Bedankt voor je reactie buick. Ik heb even op internet zitten surfen en ben daar de Pinnacle PCTV /pro/ stereo tegengekomen. Nu lijkt mij omdat je hier ook tv kunt kijken het beste om de stereo of de pro kan kopen. Nu is mijn vraag, kan ik alle zenders hiermee ontvangen (zoals SBS6 en Yorin) + bijv. Canal +? En kan ik deze kaart ook gebruiken om mijn oude 8mm bandjes van mijn sony Hi8 te cenverteren naar mijn computer?

Alvast bedankt voor je reactie

Ik gebruik het eigenlijk alleen maar voor het converteren naar de computer, verder niet. Als ik daarnaast ook tv kan kijken + tv programma's kan opnemen is het helemaal mooi. Ik kan by the way pinnacle studio 9 van mijn oom overnemen voor een prikkie want hij doet er niks mee

Als je hem niet te duur kunt overnemen is dat een optie :)
Wat betreft de tv kaart, alle mij bekende kaarten ontvangen alle kanalen die normaal op de kabel worden doorgegeven. Uiteraard blijft filmnet nog steeds gecodeerd zonder kastje. :)

Voordeel van een tv kaart vind ik zelf dat je dan ook tv programma's gelijk in de computer kunt opnemen in stereo en hoge kwaliteit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan