Hapering laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

basgeerdink

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2008
Ik heb mijn laptop nu net een jaar, ben er altijd tevreden mee geweest. Sinds kort hapert hij echter op spontane momenten. Voorbeelden:

- games (CoD:MW2 loopt op redelijk hoge kwaliteit heerlijk soepel) zijn gewoon te spelen, maar om de 10 minuten hapert de laptop en wordt alles haperig, alsof de instellingen te hoog zijn voor de laptop. Zelfs bij oudere games, welke normaal in volle glorie draaien, ondervind ik dit probleem.
- youtube filmpjes lopen prima, echter zelfde verhaal: om de zoveel tijd blijft het beeld hangen en wordt het filmpje haperig, maar het geluid blijft zonder problemen doorspelen.

Ondernomen acties zijn:
- virusscan (AVG Internet Security 9, dus geen Anti-Virus Free edition) zonder resultaat
- overbodige software verwijderd, schijfruimte vrijgemaakt

Systeem:
- HP Pavilion dv7 Notebook PC
- Windows Vista Home Premium SP2
- Processor: AMD Turion X2 Dual-Core Mobile RM-72 2.10GHz
- 4GB RAM
- 32bits besturingssysteem
- Type beeldschermadapter: ATI Mobility Radeon HD 3450
- Totaal beschikbaar grafisch geheugen: 1790 MB
- Toegewezen grafisch geheugen: 512 MB
- Toegewezen systeemgeheugen 0 MB
- Gedeeld systeemgeheugen 1278 MB
- Resolutie van hoofdbeeldscherm 1440x900
- DirectX-versie DirectX 10

Ik heb het idee dat het ergens aan de hardware ligt, danwel bij een driver o.i.d. Verder merk ik dat mijn laptop vaak erg warm is, maar hier staan laptops om bekend. Heeft iemand een idee wat ik kan doen, of waar het probleem zou kunnen liggen?

Bij voorbaat dank!

Idd. de temperatuur kan een rol spelen. Da's te bepalen door de temps af te lezen met bijvoorbeeld een tool als de Wizard2010 (linksbovenin, onder download latest version).

Daarnaast kan een vol zittende map met temp bestanden ook een rol spelen. Ken je Ccleaner?

Zojuist Ccleaner gebruikt, 19.973,7 MB aan bestanden verwijderd en het register opgeschoond (bijna 2000 items). Zal waarschijnlijk heel wat schelen.

Ik ga testen of de prestaties beter zijn geworden!

Ik ben onder de indruk! (van de hoeveelheid verwijderde bytes)

Zie nu zelf ook pas in hoe veel het is, had 19.973,7 MB gelezen als 20MB.. Maar, zo heb ik wel in 1 klap 20GB schijfruimte vrij.

Ik werk met 4 verschillende browsers (IE, Firefox, Chrome & Safari), zou het daar mee te maken kunnen hebben?

Ik heb na de schoonmaak ook nog mijn laptop op fouten gescand (Eigenschappen van Lokaal station C --> Extra --> Foutcontrole) en een defragmentatie staat nog in de planning. Verder zijn enkele grote programma's gedeinstalleerd, waardoor er weer veel meer opslagruimte beschikbaar is.

Na een weekje m'n laptop te hebben getest na de schoonmaak moet ik zeggen dat hij in het begin minder haperig leek, maar na 1 a 2 dagen kwamen de haperingen helaas weer terug. Ik heb deze week enkele malen de CCleaner scan uitgevoerd om te checken of dit weer hetzelfde resultaat zou opleveren, maar helaas.

Nog steeds last van in-game haperingen, maar ook bij het online filmpjes kijken of bij flash-games. Zou het misschien toch iets hardware-achtigs kunnen zijn, of een verkeerde instelling van mijn (virtuele) geheugen?

Wat Ccleaner betreft: heb je na de analyse ook als eens de optie registercontrole gedaan?
Dat is klikken op die blauwe blokjes links in beeld. Als je dat nog niet eerder hebt gedaan dan zal je ook dáár verrast van zijn hoeveel registerfouten gevonden gaan worden. Ik schat zo in enkele tientallen tot meer dan honderd.

Ik heb voor mensen die Ccleaner niet kennen ooit eens een kort handleidinkje geschreven. Ik plaats die hieronder in de kleur blauw. Voor jou zou dan (als je de registercontrole nog niet eerder hebt gedaan binnen Ccleaner) alleen het stuk van toerpassing zijn waar het over het register gaat.

Wat het virtuele geheugen (ook wel wisselbestand, ook wel swapfile genoemd) betreft:
als dat een grootte heeft van 1,5 keer de hoeveelheid aanwezig RAM, is dat prima.

Rechtsboven, op de dikke witte pijl in het groene vak klikken, Klik

Ok dan.

Installeer Ccleaner.

Begin daarna met het in de verkenner aanmaken van een mapje genaamd backup. Maak die nieuwe map in program files, in de hoofdmap van Ccleaner, anders gezegd, maak een nieuwe map IN Ccleaner en noem 'm backup.

Als dit is gebeurd, klik op het icoontje van Ccleaner (buroblad) en start de tool.
Klik onderin op "Analyseer" en vervolgens rechtsonder op "schoonmaken". Wacht tot de actie is voltooid.

Klik nu links in beeld op het icoontje van register (blauwe blokjes) en daarna onderin op: "scan naar problemen". Laat de tool zijn werk doen en als het gereed is kies je rechtsonder voor: "herstel geselecteerde problemen".

Ccleaner antwoordt met : "Wilt u de wijzigingen etc. etc. opslaan in een backup bestand?"
Kies : "Ja."

Ccleaner antwoordt met een popup. Check of de backup in de goede map terecht komt. -> de map die je zelf hebt aangemaakt, zo nee, zorg dat in het venstertje jouw eigen gemaakte backupmap als doelmap komt te staan.

Hierna verschijnt een venstertje met 3 opties, kies de middelste: "Herstel alle geselecteerde fouten".

Er wordt om een bevestiging gevraagd, kies "Ja".

Als de klus geklaard is, doe je ditzelfde nog een keer! Dit herhaal je totdat er geen fouten meer worden gevonden.

Klik vervolgens links in beeld op het icoontje van gereedschap (baco).
Selecteer in de lijst de progjes die je kwijt wilde / of kwijt wilt. (Voorzichtig! Verwijder alleen die progjes, waarvan je zeker weet dat ze niet meer op de hdd staan!) Als je in het baco menu gaat rommelen, krijg je van mij garantie tot de voordeur.................!!!

Herhaal daarna nog eenmaal stap 1 en 2 zoals hierboven vermeld (analyseer en scan naar problemen actie)

Nu zouden de loze verwijzingen weg moeten zijn.

Voer verder geen enkele andere optie van Ccleaner uit, je zou je systeem ermee omzeep kunnen helpen. Doe alleen wat ik je adviseerde, dan kan er niets mis gaan.

Ik had CCleaner al uitgevoerd zoals je had beschreven, maar dat heeft dus niet 100% gewerkt.

Nog een ingeving:
Ik kan via mijn werk praktisch gratis een update-versie van Windows 7 kopen, zou dit nut hebben denk je? Hoorde van vrienden dat met de update versie gewoon alle huidige programma's en instellingen bewaard blijven, en dat Windows 7 soepeler loopt dan Vista.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan