hard disc

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericvanbelgie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 apr 2002
Mijn harde schijf zit vol 20 GB, vraag :

Kan ik gewoon een harde schijf bij kopen en die zelf in mijn PC plaatsen ? is dat standaard mogelijk ?
zonder enige dingen te moeten veranderen in mijn instellingen of is alles voorzien standaard dat automatisch een schijf extra in nieuwe hardware komt ?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door ericvanbelgie
Mijn harde schijf zit vol 20 GB, vraag :

Kan ik gewoon een harde schijf bij kopen en die zelf in mijn PC plaatsen ? is dat standaard mogelijk ?
zonder enige dingen te moeten veranderen in mijn software

In je sofware hoef je niks te veranderen nee.

ok

Ik bedoel is het eenvoudig en standaard om gewoon die schijf bij te zetten in de PC ,zijn alle kabels aanwezig en vervolgens (onder XP) gaat alles automatisch herkenning enz ?

Je moet alleen de jumper op slave zetten van de nieuwe hd. Hij herkent alles, je zult hem alleen ngo meoten formatteren en partitioneren. Dit kann gewoon in Xp bij rechtermsuiknop op deze computer en dan beheren en dan schijfbeheer.

Harde schijf

Windows zal je schijf gewoon herkennen.

Maar dan moet je de schijf wel als master of slave instellen.

Dat doe je dmv. de jumpertjes aan de achterkant van de schijf.

Op schijf zelf staat hoe je dat moet doen.

Ik koop mijn schijven altijd in een bulk verpakking en daarom zit er geen kabel bij maar indien je een retail versie koopt denk ik wel dat ie erbij zal zitten.

Tip:

Ik zou de nieuwe schijf master maken omdat die hoogstwaarschijnlijk sneller is).

Bij serial ATA schijven is de master sleve instelling niet van belang.

Suc6

Let wel, je hebt dan een extra schijfletter erbij. Naast de C: en je D: (wat nu waarschijnlijk je cd-rom is), krijg je er een schijfletter bij. De nieuwe situatie wordt dan als volgt, je C: blijft C:, je nieuwe harde schijf wordt D: en je cd-rom schuift een letter op naar E:. Als je dat niet wilt, kan je het volgende doen.

Klik met je rechter muisknop op het icoon mijn computer op je bureaublad, en kies voor beheren. Dan opent er een nieuw scherm met aan de linkerkant een soort verkenner. Klik daarin op het onderdeel schijfbeheer.
Nu zie je daarin je harde schijf en cd-rom weergegeven. Je ziet ook partitiegegevens en hoe de harde schijf geformatteerd is. Pas op, hier kan je door ondeskundig gebruik een boel vernielen.

Je nieuwe harde schijf zal er ook in weergegeven worden, hetzij als vrije ruimte. Door met je rechter muisknop op je harde schijf te klikken kan je kiezen voor een aantal opties, waaronder partitioneren. Maak een grote partitie door de wizard te volgen. Accepteer de standaard instellingen, behalve de optie om je nieuwe harde schijf een driveletter toe te kennen. Kies hier voor de optie om je nieuwe harde schijf te mounten als een map op je bestaande harde schijf.

Het gevolg is dat je geen tweede driveletter in je verkenner ziet, maar dat de ruimte op je harde schijf is uitgebreid met de grootte van je nieuwe harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan