hard disk aan het �dood�gaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Laptop harddisk kapot of meer?

ik meende dat de ac adapter van mijn laptop kapot was. Ik heb daarom net een nieuwe gekocht maar nu ik 5 minuten aan het werk was deed het probleem zich weer voor: de laptop valt zo van het ene op het andere moment uit. Vervolgens knippert het lampje bij het ronde bus (dat volgens mij symbool staat voor de harde schijf) de hele tijd heel snel achter elkaar. Met de laptop kan ik vervolgens niets beginnen.
Ik heb het vermoeden dat de harde schijf van de laptop dood aan het gaan is, maar zou dit graag willen checken. Hoe kan ik dit doen en kan iemand mij verder helpen met dit probleem?

het gaat om een compaq evo n600c met 30gb harde schijf.
deze heeft aan de voorzijde drie lampjes:
de eerste is overduidelijk voor de �power�
de tweede is van een batterij die opgeladen wordt, en staat symbool voor een accu
de derde is een soort van busje / cilinder. dit lampje knippert de hele tijd en volgens mij staat deze voor de harde schijf (het lampje brandt/knippert ook regelmatig als teken van activiteit toen deze het gewoon nog deed).

Laatst bewerkt:
als je nog garantie hebt terug sturen naar de winkel

als je dit niet hebt doe dan een Surface test met hirens boot cd met het HDD test programma
hier voor heb je wel een leeg cd'tje nodig

Aanvullend nog het volgende: als de laptop is uitgevallen krijg ik hem dus ook niet meer aan...

Aan de opslag van je schijf te zien moet het ook al een oud beestje zijn (schijf gaat gemiddeld 5 jaar mee)

dat klopt. Ik heb de laptop al 4 jaar nu. En toen ik hem kreeg was de laptop al niet nieuw meer.
dus ´t is op zich niet gek, alleen ik wil checken of het de harde schijf is en niet iets anders voor ik geld steek in een andere harde schijf voor de laptop.

dat zou een optie zijn als de laptop nog wel op wilde starten, alleen ook dat gebeurt niet. De laptop doet eigenlijk niks met de harde schijf aangesloten. Ik heb via mijn werk nu een usb sata & ide adapter (van conceptronic) meegenomen waarmee ik de harde schijf uit de laptop heb aangesloten op mijn pc. Zo wil ik proberen toch nog behoorlijk wat data te redden van mijn harde schijf, alleen de harde schijf doet het ook nu helemaal niet. ik heb de eigenschappen opgevraagd van de schijf en daar ik als resultaat zoals deze in de afbeelding (zie bijlage) te zien zijn. Het lijkt er dus op dat ik helemaal niets meer van deze schijf af kan halen.

iemand toch nog een suggestie om iets uit de harde schijf te krijgen?

en de 2e vraag: hoe kan ik testen of de rest van de laptop het nog wel doet?

Bijlagen

• screenshot.JPG
    screenshot.JPG
    28,4 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
een schopje: is er iemand die mij kan vertellen hoe ik kan testen of de rest van de laptop het nog wel doet, zonder het risico te lopen voor niks een nieuwe/andere harde schijf te kopen?

als de laptop wel doorstart zonder de HDD dan is de kans groot dat deze kapot is

probeer de HDD in een andere computer te doen als dit lukt maak dan een backup van alle data die hier opstaat

ik heb geprobeerd nu de laptop te starten zonder hdd erin. Er gebeurt niets, behalve dan dat het lampje van de harde schijf heel snel knippert.

Als ik de laptop uit laat en de accu erin stopt, gaat deze wel opladen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan