hard disk : automatisch opstarten en uitschakelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
ik werk met een harddisk maar probleem is dat ik deze, bij het uitschakelen van de pc of bij het in de slaapstand gaan van de pc, vergeet uit te schakelen.
zijn er ook HD's die zichzelf opstarten en uitschakelen? zo ja, waarom zijn ze dan zo weinig bekend?
graag hoor ik
htil

als je slim bent haal je een stekkerdoos zet je alles in externe hardeschijf en pc druk je uit als je pc uit doe.... ook beter voor pc al staat er geen stroom op

Ik vond dit :

Well, I know this comes nearly a year late but this is how I did it:

1. Create a file named eject.sh with the following contents:

#!/bin/bash
exec 2>&1
pumount $1 || umount $1
sdparm --command=sync $1
sdparm --command=stop $1

2. copy it into root folder

cd Desktop
sudo cp ~/Desktop/eject.sh /eject.sh

3. Create a launcher, which you can either dump on you desktop or have as an option in your main menu. When clicked, your drive will eject and turn off:

Option: run in terminal
command: sudo /./eject.sh /dev/sd* (mountpoint of your drive)

EDIT: nee srry dit is voor ubuntu -_-

Laatst bewerkt:
als je slim bent haal je een stekkerdoos zet je alles in externe hardeschijf en pc druk je uit als je pc uit doe.... ook beter voor pc al staat er geen stroom op

bedankt voor suggestiie maar eht is geen antwoord op mijn vraag...:P

Ja, je pc gewoon uitzetten,beter voor milieu!!!! en voor je energie rekening!!!

ik heb er geen woorden voor! maar ik schiet er dus niks mee op, met dit antwoord :mad:

Er zijn stekkerdozen, die gebruik ik ook, die heten master/slave. Hierin is 1 contact voor een hoofd stroomafnemer (de PC in dit geval) en de rest zijn de slaves. Deze laatste gaan uit als de master geen stroom meer trekt (uit staat)

Degene die ik heb (gewoon van bij de 'kan niet zonder...' bouwmarkt) kan je instellen dat er toch een soort 'lek' spanning blijft staan. In te stellen tussen 8 en 80 watt. Hierdoor kan de pc wel in slaapstand terwijl de overige apparaten die op dezelfde stekkerdoos zijn aangesloten (boxjes, beeldscherm enz) wel uit gaan.

Ik zet mijn pc vrijwel alleen in slaapstand, gebruik ongeveer 6 a 7 watt.

hele goede tip!
geldt dat ook voor externe harde schijven dat ze uit gaan (daar is het mij nl om te doen)
en hoe stel je spanning in?
wat kost zo'n ding?

hele goede tip!
>>>Toen ik je bericht las heb ik me meteen voor dit forum aan gemeld om antwoord te kunnen geven. De andere antwoorden waren niet echt hulpvaardig. Ik had namelijk hetzelfde probleem. Alle randapparatuur bleef aan als ik de pc in slaap stand zette. Ik had geen zin om iedere keer 4 knoppen te moeten uitzetten voor ik had 'afgesloten'.

geldt dat ook voor externe harde schijven dat ze uit gaan (daar is het mij nl om te doen)
>>>Ik neem aan dat je (externe) harddisk stroom krijgt via een eigen power kabel. Als je die in een 'slave' contact prikt gaat die zeker uit. De 'slave' contacten worden helemaal uitgezet.
Kleine USB apparaten gebruiken nog wel eens stroom vanaf de PC. Dat is dan vaak lage spanning. Die blijven dan waarschijnlijk wel aan staan.

en hoe stel je spanning in?
>>>> dat kan natuurlijk voor alle versies anders zijn. Bij mij kan ik met een schoevendraaier een knopje ronddraaien. Deze ligt wat dieper in de behuizing.

wat kost zo'n ding?
10/ 15 euro als je op master slave stekkerdoos Googled kan je dat zo vinden. Ook de precieze werking

je hebt me echt goed geholpen: goede informatie en bruikbaar! op naar die bouwmarkt!
dank!

ik garandeer niet dat ze 'm daar nog hebben (ik kocht de mijne 2 jaar geleden) Mogelijk heeft een winkel in huishoudelijke artikelen het ook wel
Je weet nu wel waar je naar moet zoeken.

Succes

het stroom?

Waar vanaf?

Als je je pc in slaapstand zet en de stroom er vanaf haalt (door de stekker uit het stopcontact te trekken bijvoorbeeld) staat die echt niet meer in slaapstand........
Overigens is de definitie van "slaapstand" met Vista en Windows 7 nogal een ruim begrip geworden
sleep
standby
hibernate

Jawel als ik hem dan weer aanzet dan kan ik gewoon weer verder en trouwens ik gebruik windows xp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan