hard disk probleem m.e

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronaldo29

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2006
hoi hoi, wie weet raad?
ik heb een nieuwe hard drive geinstaleerd, dus pramiry partitie aangemaakt, extended partition aangemaakt, in de extended 3 logical drive,s aangemaakt.
opstartdisk en m.e schijf erin en dan begint het feest.
hij geeft de melding die ie geen tempotery directory kan aanmaken( ga naar fdisk om dit te doen).
als ik dit laatste wil doen geeft ie dat schijf 1 niet toegankelijk is.
dus kan ik 1 geen patitie aanmaken 2 geen partitie activeren 3 geen partitie verwijderen en 4 geen info krijgen.
wie heeft de oplossing?;)
b.v.d

ronaldo29 zei:
hoi hoi, wie weet raad?
ik heb een nieuwe hard drive geinstaleerd, dus pramiry partitie aangemaakt, extended partition aangemaakt, in de extended 3 logical drive,s aangemaakt.

Ja en hoe heb je dat dan gedaan ???

Met fdisk (vast niet) en is hij wel FAT32 ??

Eric:thumb:

P.S. of ben je gewoon vergeten te formatteren.

Laatst bewerkt:
tsja

ik heb m dus wel via fdisk aangemaakt, en toch heb ik het gevoel dat ik ergens iets mis.
moet ik m dan toch nog formateren ook al is het een nieuwe h.d.
aangezien ik geen expert ben zal ik je ook maar meteen vragen hoe dit in zijn werk gaat.
viele dank,
ron

Juist dan

Een nieuwe schijf moet eerst beschrijfbaar gemaakt worden, dat heet formatteren.

Hij wordt dan ingedeeld in sectoren (tenminste zo was dat vroeger en we doen nogsteeds of dat waar is) waar FF 00 op wordt geschreven.

Tegenwoordig wordt eigenlijk alleen de FAT aangemaakt en een controle uitgevoerd, tenzij je voor volledig formatteren kiest.

Gdisk doet altijd volledige format en Fdisk soms een gedeeltelijke.

In het kort: als de FAT er niet is weet hij niet waar hij het (de data) moet laten. Hij schrijft data en schrijft in de FAT op welke sectoren hij het terug kan vinden.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Format D: [Enter] (in het dos scherm) formatteert schijf D:

Let op dat je per ongeluk de verkeerde formatteert. Vraag anders even een dir op. Bij een ongeformatteerde schijf meldt hij dat het mislukt. klopt want hij kan de FAT niet vinden.

Eric:thumb:

eureka!!!!!!!!

ik heb m dus toch aan het lopen gekregen.:)
de fout die zat m in nadat ik de partities had aangemaakt, ik de computer had uitgezet en het jumpertje had omgezet van slave naar master.
toe ik dus de comp weer aanzette ik dus helemaal nergens meer in kwam:shocked:
na deze fout tee hebben terug gedraaid, was de hele klus binnen een uurtje geklaard ik kan ik me 2e kindje weer gebruiken waar ie voor is gemaakt:D
het enige probleem waar ik nu nog mee zit is dat ie maar 40gb ziet zitten van de 160gb, tewijl ik bij het aanmaken van de partities toch echt alle ruimte gebruikt heb.
zeer viele viele dank voor de ondersteuning en handige tips.

Goed gaan we verder

Je moet dus met Fdisk partities maken, wel dat is je gelukt.

Maar je zult in het geval van ME ze daarna wel moeten formatteren, ik dacht via je opstart diskette.

Als ik het goed begrijp heb je een primaire en een extended partitie gemaakt, met daarin 3 logische stations. Dus dan heb je nu 3 stations van 40 gig en een van ongeveer 24 gig.

Als je Fdisk runt en je kiest voor weergave (dacht optie 4), dan laat hij zien hoe de schijf is ingedeeld.

Dan doe je wat ik eerder je zei:
Je vraagt een dir op van D: en als dat niet lukt geeft je de opdracht format D:

En zo ga je alle letters van het alfabet af, tot hij zegt dat die schijf niet bestaat.

Eric.

dis hous is clear

patition magic kan wonderen verrichten:D .
zeer viele dank voor advies en support:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan