hard disk

Status
Niet open voor verdere reacties.

dalt005

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2002
Mijn zoon heefd een pc met 40 gb.Die was verdeeld in 2 C-D
D was wel de recovery disk maar die heeft hij geformateerd.
Na een herinstalatie blijfd er nu maar juist C meer over en 19,8 gb.Wat moet ik doen om terug die 40 gb krijgen?Ik zou alles op de C willen dus 40 gb.

Partities verwijderen en opnieuw aanmaken met fdisk

Opstarten met een bootdiskette. Op een gegevenmoment staat er a:\
type nu fdisk
en via het menu kun je alles weghalen en daarna 1 partitie aanmaken.
Met dat menu zou je eruit moeten komen denk ik.

Je kunt het ook gewoon tijdens de installatie van XP doen, da's eigenlijk nog makkelijker.
Tijdens de installatie krijg je een vraag waar het e.e.a. moet komen te staan. Daar kun je ook alle partities weghalen en er 1 opnieuw aanmaken.

Het is overigens niet echt slim om 1 partitie van 40 gig aan te maken. Hoe kleiner je c-schijf (althans, de partitie waar je OS op moet komen) hoe sneller je pc. Je kunt je voorstellen dat een t-shirt eerder vind in een klein kastje. In een grote kast ben je veel langer aan het zoeken. Dit is dus ook zo bij windows.

Geplaatst door poi
type nu fdisk
en via het menu kun je alles weghalen en daarna 1 partitie aanmaken.
Met dat menu zou je eruit moeten komen denk ik.

Dat denk je verkeerd. Je moet nl eerst weten of het een ntfs partitie is geweest. Die kan je nie in fdisk weghalen. Daarom is het beter om via bovenstaande manier de partities in de installatie van windows xp (of 2000) te veranderen

Klopt bijna. Het hangt van de versie van fdisk af. De oude versie (bv van dos 6.2) gaat inderdaad niet die ntfs partitie zien. Als je bij www.bootdisk.com een versie download, dan wel.
Maar inderdaad, het is voor iemand die nog nooit iets met fdisk heeft gedaan, makkelijker om het via de Windows installatie te doen.

Geplaatst door bultje21

Dat denk je verkeerd. Je moet nl eerst weten of het een ntfs partitie is geweest. Die kan je nie in fdisk weghalen. Daarom is het beter om via bovenstaande manier de partities in de installatie van windows xp (of 2000) te veranderen

Zodra je de nondos partitie weggooit ben je je ntfs partitie kwijt

Ok maar ik heb wel een Application & Support cd.Kan ik daar niets mee doen?

Doe maar niet, beter tijden je herinstallatie, da's echt veel eenvoudiger.

Als je Os op de c : staat van 20 gieg, kun je dan niet:

Rechtermuisknop op: Deze computer->Beheren->Disk Management-> en daar de 2de partitie formatteren?

Zou ook nog kunnen, maar hij wil echt 1 partitie hebben van 40gig. Dan zul je ze eerst weg moeten mikken en opnieuw aanmaken.

Ja dat heb ik gedaan maarin beheren staat er maar juist C
19,53 gb en normaal moet dat 40 zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan