• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hard inplakken data na verwijzing - verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

paul71666

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2012
Ik heb een sheet waarin dagelijks op tabblad A meetwaarden van producten worden ingevoerd en waarop bepaalde data (specificaties) opgehaald worden via verticaal zoeken uit een tabblad B. Ik zou graag willen dat die data (specificaties op tabblad A) - nadat ze opgehaald zijn uit tabblad B - hard ingeplakt worden zodanig dat als ik de data in tabblad B wijzig dat niet tot gevolg heeft dat eerder ingevoegde data in Tabblad A wijzingen. Hoe doe ik dit?
Alvast dank,
Paul

Je kan de kolom kopiëren en vervolgens Plakken als waarde in een andere kolom.

Dank Edmoor, maar dat is niet wat ik bedoel. Het is een dynamisch bestand. Er worden elk dag nieuwe meetdata ingevoerd, tot uiteindelijk circa 12000 regels in een jaar. Gedurende het jaar worden de specificaties op tabblad B aangepast maar we willen dat de data zoals aan het begin van het jaar opgehaald worden niet worden overschreven
Nu is het zo dat de lab medewerker die de data invoert de cel met opgehaald data kopieert en in dezelfde cel plak met alleen waarden. Maar kan dat ook niet automatisch?

Dat is wat ik zei, maar dan ik dezelfde kolom.
Dat kan ook.
Tevens kan je dat simpel met VBA doen.
Achter een knopje of een ander event, afhankelijk van wat makkelijk is voor de lab medewerker.

Horen de specs op Blad B bij het product(nummer, ID) of bij een meetwaarde?
Je zou op ieder moment dat werkblad B geactiveerd wordt, dus nog voordat er wijzigingen in werkblad B worden aangebracht, alle niet-lege cellen uit de kolom(men) met vert.zoeken op werkblad A kunnen kopiëren en plakken als waarde over zichzelf heen.

Een klein voorbeeldje zou welkom zijn.

Laatst bewerkt:
Dank Edmoor en Ahulpje.
Het betreft specs die horen bij het product. Ik heb nu even voorbeeldje gemaakt. Het kan dus met VBA script maar daar ben ik niet thuis in, maar dan nog moet de lab medewerker een handeling doen. Is er ergens niet een optie in Excel zelf dat als een cel berekend wordt dat hij dan automatische de waarde in de cel zet ipv de berekening?
Zie bijlage
Als ik bijv op 11 maart de specs van product 101 veranderd wil ik dat cellen D1 en E1 niet mee veranderen

Bijlagen

Bijgaand het bestand retour met macro.

Als in Tab A een productcode wordt ingevoerd worden de bijbehorende min- en maxwaaarde opgehaald uit Tab B, mits de productcode gevonden wordt, anders een nette foutmelding. Dus geen vert.zoeken meer die ook niet meer hoeft worden doorgetrokken naar beneden.
Wijzigen van min- en maxwaarden in Tab B heeft geen invloed meer op bestaande waarden in Tab A.

Verbeterpunten:
Een waarschuwing (eventueel via voorwaardelijke opmaak) als de ingevoerde meetwaarde buiten de specs valt.

Bijlagen

Dank Ahulpje. Ik had gehoopt dat er een standaard functie voor was maar met dit VBA script kan ik denk ik zelf wel verder. NB: de sheet waar het voor nodig is is veel complexer dan t voorbeeld en ja daarin wordt voor de invoerder aangegeven als iets buiten spec is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan