Harddisc stuk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

B.Veuger

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2001
Ik heb onze pc geformatteerd, omdat hij erg traag reageerde, maar nu ik de programma`s weer wil installeren krijg ik af en toe de melding dat er geen harde schijf aanwezig is, of dat er niet geschreven kan worden naar c:.
Ik vermoed een slechtwerkende harddisc.
Hoe kan ik testen of de harddisc inderdaat de boosdoener is?

Staat deze nog wel in het BIOS? Met een tooltje van de fabrikant van je harde schijf kun je deze testen. Die kun je op de site van de fabrikant downloaden. En bedoel je met 'programma's' Windows?

Met programma`s bedoelde ik inderdaad win98 se.
Of de disc nog in het bios staat weet ik niet, ik heb geen idee waar ik dat zien kan.
Verder weet ik ook het merk van de disc niet dus een test tooltje is dan ook moeilijk te vinden.
Ik denk dat ik mijn pc maar aan een reparateur aan moet bieden, of u mag nog andere mogelijkheden zien.

Als je je computer aanziet krijg je te zien hoe je in het BIOS komt (ookwel setup genoemd). Meestal is het met F1, F2 , Delete of nog iets anders. In het BIOS kun je ook zien welk merk harde schijf je hebt, mits het er nog instaat. Als je daar achter bent kun je ook het goede tooltje downloaden. Of even het merk vermelden, dan zal ik of iemand anders het voor je opzoeken.

Ik heb in het bios gezocht naar de hdd, en daar staat achter QUANTUM FIREBALLIct20 is dat misschien het merk van mijn hdd, of alleen maar het type?
Ik heb ook gezocht naar een check tool voor die hdd, maar ik heb niets kunnen vinden, heeft iemand een aanwijzing voor mij?

welk model moet ik selecteren, want in het rijtje rechtsboven staat m.i. de mijne er niet bij.

Je kunt toch gewoon op 'Download PowerMax' klikken? Quantum is overgegaan in Maxtor. Daaronder kun je ook lezen dat het ook voor quantum is.

Ik heb de procedure gevolgd, en de pc opgestart met de gemaakte diskette, maar de pc start gewoon door, zonder enige melding. PROBLEEM?

Dan moet je weer even in het BIOS kijken en daar naar zoiets als 'boot sequence' zoeken, daar moet je zorgen dat je floppy drive vóór de harde schijf staat.

ik heb de test inmiddels op een floppy gezet, en de test proberen te draaien.
Ik krijg echter de melding:
Via686b Primary Master: no device fond.
Via686b Primary Slave: no device fond.
Hoe nu verder?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan