Harddisk bijzetten..lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyheels

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Van mijn buurman kreeg ik een computer en een writer en een harddisk met verzoek die er even voor em in te zetten...

Writer wil lukken...die draait, maar de extra harddisk dus niet....

Er zitten diverse kabels in met van die connectoren om achterop vast te zetten...valt me op dat het 2 verschillende zijn, er zijn er 2 breder dan de andere 2!?

Er zaten een paar loze tussen, die met die smallere connectoren, die zette ik op de harddisk, wordt niet herkend.

Toen e.e.a opgeschoven, 1e cd rom losgetrokken, die op de writer gezet, een loze met brede connector op de 1e cdrom gezet (dichterbij, anders niet mogelijk), Op de 2e harddisk ook een brede connector...bij opstarten echter failures met de CD roms....maakt ook niet uit wie ik als eerste laat booten....de failures voor de cd roms blijven.

In bios staat de herkenning op automatisch...

Wat doe ik fout? Ik heb op Google gekeken naar een schema..maar kan niets vinden, heel waarschijnlijk zal ik natuurlijk ook iets moeten doen met de slave/master plugjes op alle apparaten.

Het systeem zou dit gaan hebben:

1. CD rom speler
2. CD rom writer
3. Harddisk 20 GB
4. Harddisk 40 GB
5. Floppy drive

Kan iemand een tip geven, softwarematig volg ik redelijk maar hardwarematig is voor mij net als een bandplakken, kan ik ook niet!

:thumb:

Laatst bewerkt:
Uiteinde aan de lange kant op het mobo, uiteinde aan de korte kant kabel aan de master, jumper dicht die naast de voeding zit.
Middelste stekker, slave, jumper dan, of de tweede rij pinnen of niets, slave.

Het beste (in dit geval ) master harde schijf met besturingssysteem, cd rom als slave op ide 0.
Schrijver als master , tweede harde schijf als slave, ide 1.

Laatst bewerkt:
Brede en smalle kabels?

Er moet op het moederbord minimaal 1 platte, grijze kabel vastzitten. (de IDE-kabel) Die kabel is ongeveer 4 cm breed, heeft aan één zijkant een (meestal rode) markering. Op die kabel zitten 2 zwarte connectoren, ééntje in het midden, ééntje aan het einde.

Veelal zal je zelfs twee van die kabels hebben, aangesloten op het moederbord op IDE-1 (primairy) en IDE-2 (secondairy). Ook wel resp. IDE 0 en 1. De connector aan het einde van deze kabel is de zogenaamde "master" de connector in het midden de "slave".
Door de HDD of optische drive op een van deze punten aan te sluiten, maak je hem dus primair/secundair. Algemene regel is dat HDD=primairy master, CD/DVD=primairy/secondairy slave.

Achterop de HDD of optische drive zit bovendien een jumper. Dat is een klein los "stekkertje" dat je naar keuze over een 3-of 4-tal koperen pinnetjes kan plaatsen. Hiermee geef je aan of de drive master of slave wordt. Op de drive zit meestal een sticker met de configuratieopties. Nieuwe drives hebben bovendien vaak een "cable select" optie. Dat is helemaal makkelijk, de drive kiest dan zelf de juist configuratie, afhankelijk van de aansluiting.

Let bij het aansluiten van de IDE kabels op de drives even op dat je de kabel op de goede manier aansluit. De rode markering van de IDE kabel staat vaak ook verklikt op de drives.

Anyway... tot zover de theorie. Nu de praktijk:

Configureer de jumper settings van alle schijven, Plaats de schijven in het juiste rack, sluit overeenkomstig deze setting de IDE kabels aan, stroomkabeltje aansluiten, en klaar is kees.
Eventueel nog even in het bios alles controleren en zonodig aanpassen, schijf formatteren en je bent klaar. :thumb:

als het niet meteen lukt, of nog niet helemaal duidelijk is, lees dan DIT document eens. (installatie handleiding Maxtor DiamondMax)

Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp kunnen dus aan 1 zo een grijze kabel (ik heb hier dus ook een zwarte waar een sticker opzit voor CD rom) niet 2 cdroms en of 2 harddisks gezet worden, het moet dus 1 cd rom zijn en 1 harddisk.

Zou ik niet veel slimmer zijn als ik het laat zo als het is....omdat het een ***** gepier is in die kast om van die bij te zette harddisk een externe te maken??? Kost em een paar tientjes!

Die kan dan toch makkelijk op zijn usbtjes....en is toch maar voor wat mp3tjes om op te slaan????

Thx tot zover

:thumb:

Het kan wel, maar als je een cd van cd brandt, gaat dit over dezelfde controller, dat kost snelheid en er KUNNEN corupties optreden.

Dus de twee harde schijven, waarvan de degene waar de OS op staat, als master en de andere als slave, kan, en de cd schrijver als master en cdrom als slave, bij elkaar aan de andere kabel, kan, het is alleen niet ideaal.

Tsja, alles kan natuurlijk, en in 99.99% van de gevallen gaat dat prima, maar het inderdaad, het KAN problemen geven.
Doorgaans is het slimmer om een HHD als master aan te sluiten en een CD/DVD als slave. Daarbij is het verstandig de HDD met het OS erop in ieder geval primairy master te maken.
Als je maar 1 HDD en 1 optische drive hebt, kan je ze natuurlijk ook gewoon allebei als master zetten (uiteraard wel ieder op hun eigen IDE kanaal)

Maar toch... zo moeilijk kan het toch niet zijn? Het een heel gepruts in die kast, vertel mij wat, maar dat hoeft het probleem niet te zijn. Je moet ook niet te bang zijn om er desnoods even wat andere onderdelen uit te halen als die een beetje in de weg zitten hoor, dat maakt het allemaal een stuk gemakkelijker.
Let wel even op dat je video- en geluidskaarten bij voorkeur weer terugplaatst in hetzelfde slot als waar je ze uit hebt gehaald, anders loop je de kans dat je vervolgens daar weer tegen allerlei problemen oploopt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan