harddisk crash / Convert USB 2 SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat bij deze schijven wel kan is een image maken. De beste methode is met een Linux pc en het programma ddrescue.
Dan proberen van deze image met recovery software de bestanden te herstellen.

Ok, klinkt goed...

Ik heb alleen geen linux machine tot mijn beschikking, zijn er ook andere tools die ik kan gebruiken? Bij voorkeur iets van ik vanaf een windows machine kan opstarten (ghost voor dos misschien?).

ps1. is ddrescue een standaard tool van Linux? En van welke versie van linux (redhat e.d.)?

ps2. een data recovery bedrijf inschakelen is veeeeeeeel te duur.

bedankt,

Wordt de schijf nog wel wordt herkend in Windows, maar niet meer leesbaar?
Je hoort ook de motor opstarten?
Zo niet dan einde verhaal = cleanroom reparatie.

ddrescue is echt het beste voor het maken van een image, het is geen standaard programma, maar moet worden geinstallleerd.
Zoekt op de schijf naar bruikbare sectoren en probeert ook "bad sectors" te herstellen.

Ik ken geen programma onder Windows die dat kan. Ghost ed. zijn daarvoor niet geschikt.

ps2. een data recovery bedrijf inschakelen is veeeeeeeel te duur.
Hoe waardevol is je data?

Als je alles zelf wilt doen heb je nodig:
  • Extra hd om linux op te ztten, bijvoorbeeld Ubuntu, opstarten vanaf de CD werkt hiervoor niet!!
  • Daarop ddrescuue installeren.
  • Kennis van Linux om om te gaan met het console en harde schijven.
  • Extra hd voor de image, capaciteit groter dan de defecte WD.
  • Een goed recovery programma om bestanden van de image terug te halen, bijvoorbeeld GetDataBack of R-Studio

Zonder kennis van Linux is zelf doen af te raden. Een verkeerd commando kan onherstelbare gevolgen hebben!!!

Succes

Laatst bewerkt:
Ok klinkt goed,

nog 2 vragen:

- weet je zeker dat dit ook bij een USB schijf kan?

- kan ik ddrescuue ergens gratis downloaden?

bedankt,

1. Ja, alleen als de schijf herkend wordt.
2. Via de "Package Manager" in Ubuntu gratis te downloaden en installeren.

Wees voorzichtig in ddrescue met het selecteren van de juiste schijven!!
Een verkeerd commando kan je defecte schijf overschrijven.

Damn..

gebeurt helemaal niks als ik de USB drive aansluit terwijl Ubuntu draait. Schijf wordt niet herkend dus, ook onder Computer staat de schijf niet in de lijst. Zijn er nog opties binnen Ubuntu, net zoals diskmanagement van windows ofzo..?

Anders kan ik dus fluiten naar mijn data of een bedrijf inschakelen..

*** Help ad terug aan zijn data stort op giro 555 :-/

iig bedankt!!!
gr,
Ad!

hmm hij heeft hem wel gevonden, er is nog hoop.
nu aan de slag met ddrescue dus..
thnx

Installeer "device manager" in Ubuntu en kijk of de schijf herkend wordt.

Als de schijf beschadigd is zal hij niet onder "Computer" verschijnen

De schijf staat wel onder system / disk utility, serienummer, type e.d. wordt ook weergegeven. Maar hij zegt ook dat er geen partities zijn en de enige optie die er is, is om de schijf te formatteren.

het lijkt er ook op dat ddrescue niet kan lezen vanaf de schijf, ik krijg de volgende melding:

Command:

sudo dd if=/dev/sdb of=image.dd

Melding:

dd: reading `/dev/sdb': Input/output error
0+0 records in
0+0 records out
0 bytes (0 B) copied, 0.00298347 s, 0.0 kB/s

bij andere varianten van het DD command krijg ik de melding dat de directory niet gevonden is. Bijvoorbeeld bij:

sudo dd if=/dev/sdb of=/dev/sdg1/image.dd

nog suggesties?

bedankt

Je gebruikt dd en niet ddrescue. dd stopt onmiddellijk als er een leesfout is.
Ik hoop dat je door deze experimenten niet de schijf hebt beschadigd, zo te zien heeft dd niets gedaan.

De schijf waar de image moet komen moet NTFS geformateerd zijn, zodat later onder Windows recovery software gebruikt kan worden.
Je moet eerst de schijf waar de image moet komen mounten, dus gewoon openen onder Computer, zodat de inhoud zichtbaar is.

Kijk wat het mount point van deze schijf is, waarschijnlijk zoiets als /media/windows, als de partitie van de schijf geen naam heeft.
Als de partitie een naam heeft meestal /media/<partitie naam>.

Kennelijk is de USB schijf /dev/sdb, zeker weten?
Let op: Bij het opnieuw starten van Ubuntu kan dit veranderd zijn!!!!

commando: sudo <spatie> ddrescue <spatie> options <spatie> input drive of partitie <spatie> output file <spatie> log file

options: -v = verbose

Door het maken van een log file kan het proces op ieder moment gestopt worden. Opnieuw het programma starten gaat dan verder waar hij de vorige keer was gebleven.

Dus:
sudo ddrescue -v /dev/sdb /media/windows/image.img /media/windows/rescue.log

Vervang eventueel /media/windows (2x) door het mount point van de NTFS schijf, waar de image moet komen.

Als ddrescue klaar is (kan lang duren als er fouten hersteld moeten worden), kan de schijf gelezen worden door een pc onder Windows.
Het bestand "image.img" kan nu geladen worden door een recovery programma.

Het meest geschikt hiervoor zijn R-Studio (FAT en NTFS) of GetDataBack (aparte versie voor FAT of NTFS).
Beide programma's zijn niet gratis.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je hulp, helaas heeft ddrecue niet 1 byte kunnen redden. Dus, ben bang dat ik moet concluderen dat mijn schijf definitief 100% defect is..

gr,
Ad!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan