Harddisk herhaalt een geluid en daarna valt hij dood neer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Allard

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2001
Hi,

Ik heb problemen met mijn Lacie minimus 2TB harde schijf. Hij is niet meer benaderbaar, en wordt ook niet meer in diskmanagement herkend.
Ik dacht dat het aan de behuizing kon liggen, dus die heb er af gehaald... Ik heb ook ff gekeken aan de binnenkant van de schijf. De arm zat gewoon op zijn plek (niet vast) en de schijf bevatte geen beschadigingen of krasssen..

Als ik nu de schijf in een dock steek en hem aanzet, hoor ik een reperterend geluid met een tik, terwijl de schijf begint te zoemen/draaien... Na een paar keer dat geluid stopt het ermee, en valt de schijf ook stil. Dus echt helemaal geen geluid, geen gezoem of iets werkends. Helemaal niets.

Dit is precies hetzelfde als toen de behuizing ernog om zat trouwens..

Weet iemand wat dit kan zijn? Ik zou heel graag mijn data hiervan nog willen recoveren...

Je hebt een heel groot risico genomen door de schijf zelf open te maken.... nu KAN er stof ingekomen zijn en het probleem nog groter zijn dan ie al was...
er zijn minimaal 2 opties:
* Koop een nieuwe schijf en zet je backups terug... van je andere schijf/schijven.
* Stuur de schijf op naar een recovery bedrijf.. maar vraag eerst om prijsopgave... (500 euro komt eerst...)....

PS: vergeet maar dat je dat zelf kunt.... Iemand die iets meer verstand had gehad... had die schijf so wie so nooit open gemaakt... het ontbreekt je aan elke ervaring op dit gebied, hard maar duidelijk.

Thanks voor je antwoord, en is ook niet erg dat je hard ben. Ik heb er idd geen verstand van, maar de garantie was voorbij, en ik krijg hem met geen mogelijkheid meer aan de praat terwijl ik toch best handig ben. Dus ik dacht.. wat kan het kwaad. Ik zag een video op youtube van iemand die het voordeed dus vandaar. Ik neem het mee voor de volgende keer..

los daarvan.. heb ik snel even een video gemaakt van wat er gebeurd.. Hier kun je het op zien en horen:

https://www.dropbox.com/s/onefrayfgc4t8w0/harddiskerror2.mp4?dl=0

Nogmaals, schijfje heeft geen krassen en krijgt die ook niet van het armpje wat op en neer gaat.

Typisch het geluid van een hangende schijf... expert werk, kans dat je zelf wat kunt doen is bijna nul...
Of iemand moet hier een lumineus idee hebben...

Hallo

"Weet iemand wat dit kan zijn?"

Deze harddisk kan zijn opstartparameters niet inlezen ...

Beschadigde platters (schijfoppervlak)

"Ik zou heel graag mijn data hiervan nog willen recoveren... "

Door de schijf te openen (stof) , is de kans hierop zo goed als 0 --> NUL <--

Je zou eventueel nog eens de hardware kunnen uitlezen , om te controleren of deze harddisk niet te warm is geworden.

De magnetische laag op de platters kan niet tegen te hoge T° (+/- 55°C is de limiet)

Crystaldiskinfo is hier prima voor te gebruiken.

Peter

Laatst bewerkt:
Schijf openmaken dacht ik ook dat dat slecht was. Op tweakers een mooi filmpje te vinden van een recovery bedrijf die dit toch gewoon doet (zonder cleanroom).

Tikkende schijf is een mechanisch defect. Als je nog kans wilt maken om de data te laten recoveren dan vooral NIET verder experimenteren. Elke keer dat je de schijf probeert te starten neemt de kans af dat je data terug te halen is.

Schijf openmaken dacht ik ook dat dat slecht was. Op tweakers een mooi filmpje te vinden van een recovery bedrijf die dit toch gewoon doet (zonder cleanroom).
Sommige vormen van beroepsdeformatie leiden tot een blinde vlek.... je doet iets wat je normaal niet doet en dan zet je het ook nog op video... :o
Ik zou niet blij zijn als klant van zo een bedrijf dat ze zo met mijn disk om gaan en dan toch 500+ euro vragen voor een recovery actie terwijl ze geen risico verminderende maatregelen genomen hebben (goed stofvrij werken)...:evil:
Stel dat het mis gegaan was... je hebt al klant geen verhaal als je er niet bij bent....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan