Harddisk Hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spierincx

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2010
Beste,

Ik heb een aardige game PC staan hier, maar mijn harddisk vertrouw ik niet helemaal meer.
Wanneer mijn PC opstart krijg ik soms een geluid te horen. Dit is moeilijk te definiëren, maar het is zeker geen ratel of fluit. Ik ga er vanuit dat het mijn HDD is.
Enfin, ik ben nu een beetje opzoek geweest naar een nieuwe Harddisk, maar er is zoveel keus. Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik moet kiezen.

Heeft iemand aanbevelingen die passen bij de volgende configuratie:
CPU: AMD Phenom(tm) 9850 Quad-Core Processor
Geheugen: 4096MB RAM
Huidige Hard Drive: 500 GB
Videokaart: ATI Radeon HD 4850 Overclocked Edition
Ik draai Windows Vista.

Als je het niet vertrouwd zou ik een backup maken van de data naar een minimaal 320GB externe harddisk en plaats dan een nieuwe

ik neem altijd segate
voor mij zijn ze de stilste
maxtor mindere goede ervaringen mee,

bij aanschaf is ook nuttig te kijken naar overdracht snelheid daar zijn sommige grote verschillen in

en niet alleen naar prijs kijken :confused:

Bedankt voor de snelle reacties.

Wanneer ik bijvoorbeeld rondkijk bij een Internetshop dan weet ik niet waar ik kijken moet. Ik zie specificaties van het aantal toeren per minuut, buffer en maten in inches.
Dit zegt mij eigenlijk niet veel, maar ik wil wel zeker weten dat ik een goede schijf koop die bovengemiddeld snel is, stil is en uiteraard betrouwbaar is.

De schijf moet toch wel 500GB geheugen hebben, maar hoef zeker niet 1,5TB te zijn. De prijs het liefste onder de 100 euro.

Als iemand mij een stapje verder zou kunnen brengen, wordt dat zeer gewaardeerd.

Bedankt voor de snelle reacties.

Wanneer ik bijvoorbeeld rondkijk bij een Internetshop dan weet ik niet waar ik kijken moet. Ik zie specificaties van het aantal toeren per minuut, buffer en maten in inches.
Dit zegt mij eigenlijk niet veel, maar ik wil wel zeker weten dat ik een goede schijf koop die bovengemiddeld snel is, stil is en uiteraard betrouwbaar is.

De schijf moet toch wel 500GB geheugen hebben, maar hoef zeker niet 1,5TB te zijn. De prijs het liefste onder de 100 euro.

Als iemand mij een stapje verder zou kunnen brengen, wordt dat zeer gewaardeerd.
styuversant zei:
ik zou een samsung nemen
Want?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met bovenstaande vraag...

Beste,

Ik heb een aardige game PC staan hier, maar mijn harddisk vertrouw ik niet helemaal meer.
Wanneer mijn PC opstart krijg ik soms een geluid te horen. Dit is moeilijk te definiëren, maar het is zeker geen ratel of fluit. Ik ga er vanuit dat het mijn HDD is.
Enfin, ik ben nu een beetje opzoek geweest naar een nieuwe Harddisk, maar er is zoveel keus. Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik moet kiezen.

Heeft iemand aanbevelingen die passen bij de volgende configuratie:
CPU: AMD Phenom(tm) 9850 Quad-Core Processor
Geheugen: 4096MB RAM
Huidige Hard Drive: 500 GB
Videokaart: ATI Radeon HD 4850 Overclocked Edition
Ik draai Windows Vista.

Heb je die schijf nu nog niet?
Even samenvattend:
- inches: een standaard schijf is 3.5" voor een 'normale' PC, 2.5" voor een laptop en voor wat fancy PC's, zoals bv HP TouchPro, etc. Je kunt eens kijken wat er nu inzit, maar 99.9% kans dat het een 3.5" is.

- snelheid: hoe meer RPMs hoe beter. 15K is sneller dan 7K2. 5400 zul je wel niet meer tegenkomen in 3.5" schijven. Wat jij nodig hebt? Waarschijnlijk kun je met 7K2 goed uit de voeten. Is er toevallig een 10K in de aanbieding dan is dat mooi

- buffer: ook hier telt: meer is beter. Hoe groter de buffer, hoe meer informatie er tegelijk kan worden ingelezen, opgeslagen en dan doorgegeven aan de PC wanneer het nodig is. Ik zou eerder een 7K2 schijf pakken met een grotere buffer, dan een 10K met een kleinere.

- grootte: gewoon een 1 Tb pakken, tenzij de grotere in de aanbieding zijn. Het verschil tussen 500-700 en 1000 Gb is zó klein, dat het nauwelijks uitmaakt welke je pakt. Heb je niet zo'n grote schijf nodig? Misschien later wel en het scheelt nu maar een paar euro.
http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=ART&G=026

- merk: dit is compleet persoonlijk voorkeur. Ik gebruik zelf meestal WD, maar heb met alle andere merken ook goede ervaringen. Vroeger maakte het merk nog wel uit, maar alle slechte merken zijn gewoon uit de markt geprijsd.

Met deze informatie kan ik wel wat mee, bedankt.

Ik heb er drie uitgezocht die me wel interessant leken, heeft iemand een mening over de volgende harddisks?

Ondertussen laat ik, op aanraden van mrmusic, HD Tune mijn schijf scannen met behulp van de Error Scan. De rest van de info van dat programma zegt me niet veel.
Ik post straks het resultaat van deze scan.

EDIT: De Error Scan geeft geen beschadigde bestanden, en de uitslag van de Benchmark:

HD Tune: ST3500630AS Benchmark

Transfer Rate Minimum : 26.5 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 78.8 MB/sec
Transfer Rate Average : 60.4 MB/sec
Access Time : 13.3 ms
Burst Rate : 103.1 MB/sec
CPU Usage : 3.1%

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan