Harddisk in RAID

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spaxor

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2008
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc aangeschaft. Deze heb ik in losse onderdelen besteld en daarna voor het eerst zelf in elkaar gezet. Wel iemand erbij gehad die een oogje in het zeil hield. Heb alles dus in elkaar gezet en vista + alle drivers geinstalleert.

Het systeem heeft nu een paar dagen gelopen. en ik had mun 2 harde schijven in raid gezet. Nu start ik vanmorgen mun pc op en zegt de computer dat er zich een fout voordoet op 1 van de hd s. ook bij het opstarten staat er bij 1 van de hd s error occured. Nu weet ik egt niet hoe ik dit kan fixen want ik heb er nog niet zo heel veel verstand van.

kan iemand me hier AUB me helpen.

Dank u

btw: Ik heb een intel(R) ICH8R/ICH9R SATA RAID Controller
en 2x deze harde schijf: Samsung SpinPoint T166 320GB, 7200rpm,16MB, SATAII

Laatst bewerkt:
Welkom bij de Helpmij!

Dit is ernstig / kan ernstig zijn. Er vanuit gaande dat je geen gekke dingen hebt gedaan in de paar dagen dat íe goed draaide:

- geen dubieuze sites bezocht en / of dubieuze software gedwonload,
- niet allerlei instellingen in het bios en / of Windows hebt veranderd:

dan zou het betekenen dat één van de Raid schijven een fabricagefout herbergt en dus vervangen moet worden.

Vervelende voor jou is dat wanneer je een Raid0 configuratie had én je hebt nog geen complete backup gemaakt van het goed werkende systeem, je álle data en programma's kwijt bent die op de hdd's staan. Immers, bij Raid0 een hdd vervangen, betekent dat alle data (ook die op hdd2 staande) onbereikbaar is geworden en definitief verloren is.

Voordat je de schijf demonteert en naar de winkel teruggaat, kun je nog 1 ding testen.
Schakel in het bios de Raid configuratie uit.

Installeer Windows op de nieuwe congfiguratie (het systeem bestaat dan dus uit 2 afzonderlijke hdd's) en kijk of het werkt. Werkt 't, installeer dan Windows op de 2e hdd en kijk of ook dat werkt. Werkt dat ook dan was er geen hdd kapot. Daar koop je niet veel voor, want al je data is dan inmiddels foetsie + het bijkomende probleem dat je er dan nog niet achter bent wát de storing heeft veroorzaakt.

Misschien is er bij de fabrikant van de hdd's wel een diagnosetool te downloaden (die opstart vanaf CD / DOS). Zoek daar eerst even naar voordat je rigoreuzer stappen onderneemt.

E.e.a. onder voorbehoud van meelezers die een betere / veiligere methode van probleemoplossing weten, want mijn advies betekent sowieso een verlies van alle data! (M.u.v. de optie van een hdd fabrikant diagnose tool)

Laatst bewerkt:
Wat mij trouwens nog niet helder is, is of er RAID0 of RAID1 is toegepast? Of moet dat al zichtbaar zijn Pasja?

Nee, idd. dat is nog niet helder. Bij Raid0 is mijn verhaal van toepassing, bij Raid1 is er geen probleem, dan straat op de niet defecte schijf een complete kopie van alles wat ook op de andere hdd staat.

Idd. is de vraag welke Raid (0 of 1) doorslaggevend voor de vervolgacties.

Alvast bendankt voor de reactie. Ik heb het ingesteld in raid0 maar kan wel gewoon nog windows opstarten en gebruiken. Alleen zoals ik al zei heb ik als ik de computer opstart een scherm waar beide hardeschijven staan aangegeven + dat ze in raid staan hoe groot ze zijn enzovoort. Hier staat bij de ene schijf status ok en bij de andere error occured. Ook als ik windows opstart krijg ik die melding dus. Verder heb ik geen gekke dingen gedaan of wat dan ook. (Tenzij je crysis spelen en drivers installeren onder gekke dingen verstaat). En word me geadviseerd onmiddelijk een backup te maken nu dat nog mogelijk is. Dit vind ik zelf niet echt nodig omdat ik geen belangerijke dingen op de pc heb staan.

Ik denk dat ik misschien iets fout heb ingesteld in de bios of dat er idd een fabricage fout in zit. Ik zal eerst dat diagnose tooltje proberen. Ik ben er alleen nog niet achter hoe ik er achter kom welke van de 2 nu defect zou kunnen zijn. En als ik de raid functie uitschakel in de bios, moet ik dan de hdd's formateren of hoe werkt dat?

Maar tot zover bedankt voor de wijze raad. :thumb:

mvg,
spaxor

Laatst bewerkt:
Oh, als Windows nog gewoon start, dan zijn je problemen kleiner dan dat ik dacht. In dat geval adviseer ik je idd. om bij de fabrikant van de hdd's een tooltje te downloaden die de schijven kan testen / bekijken.
Bij Raid0 is idd. mijn eerste verhaal van toepassing.

k hoop echt dat je gelijk hebt. Ik heb gewoon geprobeert gewoon normaal te werken met de pc en het lijkt erop dat alles gewoon nog werkt. Ik krijg wel bij het opstarten zon melding dat er zich een fout voordoet in raid maar verder functioneert en werkt alles nog. Maar k ga nu eerst dat tooltje proberen. Is dat het tooltje van je hd fabrikant? in mijjn geval dus samsung?

mvg,
Spaxor

Ja, dat zal je dus op de website van hen moeten zoeken. Iets van diagnostic tool o.i.d.

ik heb geprobeert dat tooltje te gebruiken. maar om de een of andere reden doet ie nix. t heet EStool of zo.

Tja, da's lastig in te schatten hiervandaan. Je kunt ook een test uitvoeren van de hdd's door één van de schijven los te koppelen, op te starten en onmiddellijk de opstart onderbreken door het bios in te gaan. Daar de RAID even uitschakelen en het bios met F10 verlaten. Krijg je die foutmelding nu ook nog? Nee, dan hetzelfde grapje uitproberen met de andere disk. Zo kom je er iig achter wélke van de twee het probleem veroorzaakt. Daanra kun je besluiten wat de volgende actie zal zijn.

Ik heb er verder nog weinig aan gedaan. diagnose tooltje werkt niet ( is voor xp en ik heb vista). Verder doet alles het verder nog goed alleen geeft ie een error aan. Ik denk dat ik het nog ff aankijken en als ie egt raar gaat doen of als k de pc opnieuw installeer kijk ik wel.

In ieder geval bedankt voor de wijze raad en tips.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan