harddisk in win 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bertal

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2005
beste mensen,

Ik wens iedereen een heel gelukkig en gezond 2008 toe.
Maar ik zit ook met een probleempje.

Ik heb een oude computer in gebruik, waar nog windows 98 op staat. windows 98 werkt natuurlijk niet zo goed als XP, maar het is wel erg handig als computer voor bij dingetjes. Ik heb alleen een probleem. Ik wil namelijk graag een groot bestand backuppen. Een bestand van ongeveer 4 gig, iets meer. nu leek het mij een goed idee dit via een externe hardeschijf te doen, die ik al had. Deze hardeschijf werkt via de usb poort, maar de pc herkent de schijf niet. Windows zelf had al een driver geinstalleerd, maar er komt nog steeds geen hardeschijf in de verkenner te staan.
weten jullie misschien hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt!

Groeten Bertal

Is de schijf wellicht als NTFS geformateerd? Win 98 ondersteund alleen FAT

ja, dat is ie. dan is het ook geen wonder dat ie niet werkt.
Maar wee tjij misschien een oplossing, of een goede andere manier?
of een progje waarme windows 98 wel ntfs ondersteund?

Da's m.i. redelijk simpel:

formatteer die externe disk FAT en kopieer het bestand.
Kopieer het bestand vervolgens naar je hoofdcomputer NTFS en formatteer de externe disk weer NTFS.

Da's m.i. redelijk simpel:

formatteer die externe disk FAT en kopieer het bestand.
Kopieer het bestand vervolgens naar je hoofdcomputer NTFS en formatteer de externe disk weer NTFS.

Tsja, maar dan krijg je het probleem dat het bestand groter is dan 4 Gb, als dat één file is, gaat dat weer niet op FAT32. Daar moet je weer NTFS voor hebben.

Da's waar. Het "ietsje meer" kan middels zip verkleind worden tot ietsje minder dan 4 gig en dan is het probleem opgelost.

is bestand is al een zip bestand,,, dus dat zou niet snel gaan werken. Daarnast als ik mijn externe schijf formatteer ben ik dus alle bestanden kwijt die er al op stonden, en dat was niet echt mijn bedoeling eigenlijk:(

Ehh, die bestanden kun je toch (tijdelijk) verplaatsen naar de hoofdcomputer en / of op DVD's branden. (als het belang maar groot genoeg is om de energie erin te stoppen die dat vereist).

Dat die reeds gezipt is maakt niet uit. Je unzipt 'm en pakt 'm vervolgens weer in, in meerdere .rar bestanden (rar archive split on more volumes)

Laatst bewerkt:
maar hij is al verdeeld in een stuk of 20 verschillende .rar bestandjes. dit was al voor mij gedaan...
maar er is geen progje waarmee je win 98 ntfs kunt laten ondersteunen?
en wat nou als ik xp erbij op installeer, dan ben ik toch niet alle bestanden kwijt?

Dan is het misschien toch het makkelijkste om de 'losse' rar bestanden even op cd/dvd-rw te zetten en zo over te brengen naar je andere pc als het niet via een netwerk kan.

dvd speler zit er niet in, dus dan zou cd idd kunnen. maar dan is het misschien nog makkelijker via usb stickje, heb er nog wel een van 2 gig liggen;)
netwerk wil wel, eerst zegt ie dat het 8 minuten duurt. en dan heeft ie alle blokjes vol zeg maar, en dan zegt ie dat het nog 7 miljoen minuten duurt haha

Ja maar wacht nou even,

eerst zeg je een compleet bestand van 4 giga,

daar reageren we op door o.a. te zeggen dat je 't kunt gaan zippen.

Daar reageer jij weer op door te zeggen dát 't al gezipt is.

Daar reageren wij weer op door voor te stellen 't te unzippen en dan te rarren.

Dan zeg jij dat 't al gerart is in tig bestandjes.

Los van het feit dat ik dan even het spoor bijster begin te raken, héb je dan toch geen probleem als die 4 giga verdeeld is over 'tig rarren............? Dan kopieer je toch simpelweg die 'tig rarren..............? :confused:

Laatst bewerkt:
en dan zegt ie dat het nog 7 miljoen minuten duurt haha
:shocked: en :D Dan Kopieer je 'm zeker van 98 naar XP? Probeer het eens andersom, dan krijg je wellicht een betere tijdsindicatie. Is wel de snelste oplossing. Wat je anders nog kan doen (maar dan moet je wel bereid zijn de schroevendraaier te pakken): harddisk uit de 98 PC aan de XP machine hangen (ik gebruik meestal de IDE en spanningskabel die op de CD/DVD drive zit) en dan kun je alles zo 'lokaal' kopieren.

Ja maar wacht nou even,

eerst zeg je een compleet bestand van 4 giga,

daar reageren we op door o.a. te zeggen dat je 't kunt gaan zippen.

Daar reageer jij weer op door te zeggen dát 't al gezipt is.

Daar reageren wij weer op door voor te stellen 't te unzippen en dan te rarren.

Dan zeg jij dat 't al gerart is in tig bestandjes.

Los van het feit dat ik dan even het spoor bijster begin te raken, héb je dan toch geen probleem als die 4 giga verdeeld is over 'tig rarren............? Dan kopieer je toch simpelweg die 'tig rarren..............? :confused:

t probleem is dus dat het 1 film is, en ik geloof niet dat dat uit elkaar te halen valt toch? of zit in daar fou tin

Ja maar je schrijft ZELF dat íe verdeeld is in een stuk of 20 rarretjes. Dan HEB je toch al kopieerbare bestanden van veel minder dan 4 giga, film of geen film / muziek of geen muziek / foto's of geen foto's, whatever, 't gaat om de grootte van elke afzonderlijk bestand, m.a.w. terug naar het begin: formatteer dat ding in FAT (32) indeling en kopieer de rarretjes.

Laatst bewerkt:
klopt, maar dat maakt dus geen f*ck uit dat het 1 film is?
ja sorry, ben maar een domme amateur:P

Het gaat wel weer uitmaken, als je de film op een FAT32 schijf wil gaan uitpakken.

Nee, da's nu net de reden dat het .rar of .zip is.
Na verplaatsings / kopieeractie, ga je de hele handel weer met .rar of .zip aan elkaar plakken. (Dat doet Winzip of Winrar voor je, hoef je 0,0 kennis voor te hebben)

Nee, da's nu net de reden dat het .rar of .zip is.
Na verplaatsings / kopieeractie, ga je de hele handel weer met .rar of .zip aan elkaar plakken. (Dat doet Winzip of Winrar voor je, hoef je 0,0 kennis voor te hebben)
dus opzich gewoon apart via een usb stickje verplaatsen en klaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan